کد خبر: ۷۲۹۸۵۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
روزنامه "الاخبار" نزدیک به حزب الله لبنان مطرح کرد

تعلیق مذاکرات هسته‌ای؛ برنامه جایگزین غربی – اسرائیلی در راه است؟

طرف غربی اعلام کرده بیش از این نمی‌تواند منتظر تعلل ایران در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای باقی بماند. جزئیاتی از طرح "ب" که طرح جایگزین برای زمان شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای است منتشر نشده، اما احتمالا طرحی برای افزایش تحریم‌های امریکا علیه ایران خواهد بود.
تعلیق مذاکرات هسته‌ای؛ برنامه جایگزین غربی – اسرائیلی در راه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

مشخص است که دولت تازه ایران به دلیل تداوم رویکرد پیشین امریکا اشتیاق چندانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده امریکا ندارد و ضمانت‌هایی مبنی بر لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران نیز از سوی واشنگتن ارائه نشده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "الاخبار" نزدیک به حزب الله لبنان در گزارشی پیرامون رویکرد ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: "به دلیل عدم ارائه تضمین درباره لغو تحریم‌های ضد ایرانی از سوی امریکا، تهران در تلاش است تا کارت‌های خود را برای مذاکره تقویت و تثبیت کند و به نظر می‌رسد طرف مقابل، در حال تهیه برنامه جایگزینی است تا در صورت عدم امکان موفقیت مذاکرات در وین طبق آن عمل کند.

اگرچه طرفین برجام درباره بازگشت قریب الوقوع به مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گویند، اما تاریخ دقیق بازگشت به میز مذاکرات هنوز مشخص نشده است. به نظر می‌رسد ایران با تعلل در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در حال خرید زمان است. در سه ماه تعلیق مذاکرات وین، سرعت فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دلیل استفاده از سانتریفیوژ‌های چشمگیر افزایش یافته و افزایش چشمگیری در تولید اورانیوم غنی‌شده ایران دیده می‌شود. همزمان، ایران محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های نظارتی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اعمال کرده است که باعث افزایش نگرانی امریکا و اروپا از احتمال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

طرفین بر ضرورت بازگشت به میز مذاکره تاکید دارند. با این وجود، ایران نیازمند مذاکرات نتیجه‌بخش برای کسب اطمینان از لغو تحریم‌هاست. امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرده که تهران براساس رفتار کلی امریکایی‌ها درباره بازگشت به توافق هسته‌ای تصمیم می‌گیرد.

علیرغم آنکه غرب ایران را متهم می‌سازد که از سرگیری مذاکرات را به تعویق انداخته از اظهارات مقام‌های ایرانی چنین بر می‌آید که تهران اصولا با مذاکره موافق است، اما برای از سرگیری آن عجله‌ای ندارد؛ به دلایل مختلف که شاید مهم‌ترین آن تشکیل دولت تازه باشد و درباره ایجاد تغییر در سازوکار مدیریت مذاکرات هسته‌ای و تشکیل و ترکیب تیم مذاکره کننده تازه دغدغه دارد.

گفته می‌شود احتمالا مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی در ایران انتقال خواهد یافت و در آنجا "علی باقری" معاون سیاسی وزیر خارجه که مواضع سخت‌گیرانه‌ای در مورد گفتگو با امریکایی‌ها و توافق هسته‌ای دارد، هدایت‌کننده تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

به موازات آن به نظر می‌رسد ایران با افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود قصد دارد با اقدامات تهاجمی این چنینی فشار بیشتری را بر امریکا وارد ساخته و قدرت چانه‌زنی خود را در مذاکرات به شکلی حداکثری افزایش دهد. از دید مقام‌های ایرانی خرید زمان به مثابه نیزه‌ای برای تحمیل خواسته‌ها و مطالبات به طرف مقابل است. در نتیجه، هدف ایران از تقویت فعالیت‌های هسته‌ای حساس نه چندان استراتژیک بلکه تاکتیکی و گرفتن امتیاز از طرف مقابل است.

"الاخبار" در پایان می‌نویسد: طرف غربی اعلام کرده بیش از این نمی‌تواند منتظر تعلل ایران در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای باقی بماند. جزئیاتی از طرح "ب" که طرح جایگزین برای زمان شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای است منتشر نشده، اما احتمالا طرحی برای افزایش تحریم‌های امریکا علیه ایران خواهد بود. همچنین، اختلاف نظر میان طرفین علاوه بر زمان مذاکره درباره دستور کار آن نیز وجود دارد. طرف غربی معتقد است مذاکرات باید از نقطه‌ای که در ماه ژوئن به اتمام رسید از سرگرفته شود در حالی که ایران خواستار بروز تغییر در طرف مقابل و تغییر دستور کار شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
6
19
تبریک به این همه به این بی تدبیری که خود زنی ...و نقطه مقابلش پیروزی ملت به حساب میآید. پیش بسوی ...طالبانی ...‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
دنیا دنیای زوره
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
4
3
میسوزه ؟ آب رو در ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
خودشون زدن زیر برجام بعد طلبکار هم هستن!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
هر وقت تمام تحریم ها برای همیشه رفع شد و غرامت 4 سال ضرر فوق العاده اقتصادی داده شد و ضمانتی برای عدم خروج از برجام داده شد اون وقت ما هم کاملا به برجام برمیگردیم
ضمنا توان موشکی و نفوذ منطقه ای هم غیر قابل مذاکره است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین