کد خبر: ۷۳۱۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

این دارو‌ها را با هم نخورید

ممکن است برای رفع سردرد ایبوپروفن موثرتر باشد، حال آنکه ناپروکسن درد‌های عضلانی را تسکین می‌دهد. اما چنانچه با مصرف این دارو‌ها همچنان درد بر شما غالب بود، زمان آن فرارسیده تا با پزشک خود مشورت کنید.
این دارو‌ها را با هم نخورید
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از دارو‌ها را می توان بدون تجویز پزشک و نسخه دریافت کرد، اما آن‌ها می‌توانند برای شما خطرآفرین باشند، به ویژه اگر بخواهید آنها را با هم مصرف کنید.

حتی افرادی که برچسب این دارو‌ها را به دقت مطالعه می‌کنند، در اغلب مواقع قادر به تشخیص خطرات احتمالی آن‌ها از قبیل ترکیبات فعال مشابه دارو‌های بدون تجویز پزشک نیستند.

برای تسریع در روند بهبودی خود، با دانستن برخی نکات مهم خوردن داروها از ترکیبات مخاطره‌آمیز و احتمالی این دارو‌ها اجتناب کنید:

جفت خطرناک: تایلنول و دارو‌های سرماخوردگی چندمنظوره

اغلب مواقع برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلونزا استامینوفن استفاده می‌شود تاعوارض ناشی از آن‌ها یعنی گلودرد‌های دردناک، سردرد و تب بهبود یابد.

با مصرف تایلنول که حاوی استامینوفن است در کنار خود استامینوفن، با افزایش جذب داروی روزانه مواجه می‌شوید و از حد مجاز ۴ گرم داروی روزانه تجاوز می‌کنید

این داروها را با هم نخوریدخطر این موضوع این است که دچار آسیب کبدی که در نهایت منجر به پیوند کبد یا حتی مرگ است می شوید ؛ مصرف زیاد این دارو یعنی بیش از ۷ گرم در روز تهدیدی جدی محسوب می‌شود و حتی چنانچه فقط یک روز بیش از۴ گرم از آن‌ها را با یکدیگر مصرف نمائید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

گاهی استامینوفن در طبقه‌ی مسکن‌ها و گاهی در طبقه‌ی تب‌بر‌ها طبقه بندی و بسته‌بندی می‌شود ، حال آنکه ترکیبات آن یکسان است. همچنین، به علائم اختصاری بر گرفته از استامینوفن همانند “استام” و یا نام پاراستامول که نام شناخته شده‌ایی برای استامینوفن در کشور‌های دیگر است، نیز توجه نمائید.

جفت خطرناک: هر نوع ترکیبی از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین

دارو‌های که حاوی نام‌های تجاری از قبیل Advil Aleve,و Bayer هستند در طبقه‌ایی از دارو‌ها موسوم به ضدالتهابی غیراستروئیدی جای می‌گیرند.

از آنجایی که عملکرد همه‌ی آن‌ها به نوعی مشابه است، مصرف بیش از یک مورد از آن‌ها خطر عوارض جانبی ناشی از آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد. این عوارض از حالت تهوع خفیف تا خونریزی معده و روده متغییر است.
برای دوری از آُیب های این داروها ، هر مرتبه فقط یکی از دارو‌ها را مصرف کنید، دستورالعمل روی بطری را به دقت مطالعه و از آن پیروی کنید تا دریابید کدام یک از آن‌ها برای درمان شما موثرتر است.

به عنوان مثال، ممکن است برای رفع سردرد ایبوپروفن موثرتر باشد، حال آنکه ناپروکسن درد‌های عضلانی را تسکین می‌دهد. اما چنانچه با مصرف این دارو‌ها همچنان درد بر شما غالب بود، زمان آن فرارسیده تا با پزشک خود مشورت کنید

جفت خطرناک: آنتی‌هیستامین و دارو‌های ضدتهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه

هنگامی که دارو‌های آلرژی حاوی آنتی‌هیستامین مانند Benadryl را با دارو‌های درمان تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه همانند Dramamine مصرف می‌کنید باید بسیار محتاط باشید.

دیفن‌هیدرامین‌ها برای درمان زکام، قرمزی چشم و آب‌ریزش بینی؛ دیمن‌هیدرینیت‌ها در تخفیف تهوع موثرند؛ که ترکیبات فعال و مشابهی دارند و کسالت و خواب‌آلودگی را افزیش می‌دهند.

چنانچه تحت درمان با آنتی‌هیستامین هستید، برای درمان تهوع ناشی از حرکات وسایل نقلیه از دارو‌های غیر‌خواب‌آور استفاده کنید که حاوی ترکیبات فعال مکل‌زین باشند.

جفت خطرناک: دارو‌های ضد اسهال و مکمل‌های کلسیم

محصولات حاوی لوپرامید ازقبیل، Imodium درمان کننده‌ی اسهال هستند. اما اگر آن‌ها را در کنار مکمل‌های کلسیم مصرف کنید، مشکل شما معکوس خواهد شد.

کلسیم موجب سفت‌شدن مدفوع می‌شود، بنابراین مصرف کلسیم همراه با محصولات ضداسهال، سیستم گوارشی شما را مختل خواهد کرد.

کپسول‌های کلسیم خود را مادامی که مشکل روده‌ی شما برطرف نشده، کنار بگذارید.

جفت خطرناک: علف چای و داروی سرفه

مکمل‌های گیاهی علف چای برای کاهش اضطراب و افسردگی مصرف می‌شوند. دکستروامفتامین، داروی ضدسرفه‌ایست که سرفه‌های خشک را متوقف می‌کند اما مصرف هر دوی آن‌ها در کنار هم موجب بروز شرایط خطرناکی موسوم به سندرم سرتونین می‌شود.

ترشح بیش از حد انتقال دهنده‌های عصبی سرتونین در سیستم مغزی شما می‌تواند منجر به تعریق بیش از حد، اختلال حواس و نگرانی، ناتوانی در کنترل حرکات و در برخی موارد نادر منجر به مرگ شود.

ابتدا، بررسی نمائید تا دریابید که آیا حقیقتا به دکستروامفتامین نیاز دارید یا خیر. چنانچه سرفه‌های مکرر و آزار دهنده ندارید پس نیازی به آن ندارید و از مصرف آن جدا خودداری کنید.

دارویی را بیابید که تنها علائم شما را برطرف سازد می‌توانید برای سرفه‌های خشک خود از بخور سرد استفاده نمائید، مقدار فراوانی آب بنوشید و در بینی خود قطره‌ی مخصوص سرفه بچکانید و یا حتی آبنبات تسکین سرفه میل کنید.

مصرف ۱.۲ تا ۲ قاشق چایخوری عسل پیش از خواب سرفه‌های شبانه را تسکین داده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین