کد خبر: ۷۳۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

قانون جدید در فروشگاه‌های کالیفرنیا؛ حذف فضای جنسیتی در چینش اسباب بازی

یک نماینده کالیفرنیا: چرا کودکان باید از ورود به بخش مخالف جنسیتی خود و انتخاب اسباب بازی‌های جنس مخالف احساس خجالت کنند و شرمنده باشد.
قانون جدید در فروشگاه‌های کالیفرنیا؛ حذف فضای جنسیتی در چینش اسباب بازی
آفتاب‌‌نیوز :

کالیفرنیا به عنوان اولین ایالت آمریکا از خرده‌فروشان بزرگ خواست تا اسباب بازی‌ها و اقلام مراقبت از کودکان را در فضایی غیرجنسیتی به نمایش بگذارند و با یکپارچگی فضای جنسیتی کنونی را خنثی کنند.

به گزارش لس آنجلس تایمز، قانون جدید که روز شنبه از سوی "گوین نیوسام" فرماندار کالیفرنیا امضا شد، ایجاد فضاهای دخترانه و پسرانه در فروشگاه‌های اسباب بازی و وسایل مراقبت از کودکان را ممنوع نمی‌کند اما خرده‌فروشی های بزرگ را موظف به ایجاد فضایی برای ارائه محصولات دخترانه - پسرانه هم خواهد کرد.

براساس این قانون فروشگاه‌های بزرگ باید دارای بخش جداگانه و بدون تفکیک جنسیتی باشند و کودکان بتوانند بدون ورود به بخش مخصوص دختران یا پسران تمامی وسایل و اسباب‌بازی‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

این فروشگاه‌ها باید بتوانند "انتخاب معقول" از اسباب بازی و وسایل مراقبتی کودکان را بدون توجه به جنسیت خاص دخترانه یا پسرانه در بیشتر فضای فروشگاه ارائه دهند.

هر فروشگاه در صورت نقض اولیه قانون 250 دلار و در صورت تکرار این تخلف 500 دلار جریمه خواهد شد.

این قانون از سوی مرکز قانونگذاری منطقه‌ای کالیفرنیا در ماه گذشته تصویب شد و روز شنبه به امضای "گوین نیوسام" فرماندار این ایالت رسید.

قانون جدید برای تمامی فروشگاه‌های و خرده‌فروشانی که بیش از 500 کارمند در سراسر فروشگاه‌های خود دارند، عملیاتی خواهد شد.

"لباس" کودکان تحت تاثیر این قانون قرار نمی‌گیرد اما اسباب‌بازی‌ها و هرگونه تجهیزات مراقبتی کودک مانند وسایل مربوط به خواب، تغذیه، دندان درآوردن یا وسایلی مانند شیشه شیر باید براساس این قانون در فروشگاه چینش شوند.

به عبارت دیگر این تغییرات به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا "تفاوت‌‌های ناموجه جنسیتی در محصولات مشابه را تشخیص داده و باسوء گیری جنسیتی در محصولات کودکان مقابله کنند".

"ایوان لو" نماینده دموکرات مرکز قانونگذاری منطقه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان این قانون قبلا اعلام کرد که این قانون از سخنان دختر 8 ساله‌ کارمندش الهام گرفته شده است. این دختر 8 ساله از مادرش پرسیده بود که چرا برای پیدا کردن یک اسباب بازی ویژه بایدوارد بخش پسران شود.

لو در این باره گفت: "می‌خواهیم مطمئن شویم که یک دختر جوان می‌تواند یک ماشین پلیس، ماشین آتش نشانی، یک جدول تناوبی و یک دایناسور انتخاب کند" و "یک پسر با علایق هنرمندانه‌تر می‌تواند اسباب‌بازی‌های پرزرق و برق‌تر در اختیار داشته باشد". "چرا که نه!"

وی افزود: چرا کودکان باید از ورود به بخش مخالف جنسیتی خود و انتخاب اسباب بازی‌های جنس مخالف احساس خجالت کنند و شرمنده باشد.

"کمپبر لیبر" استاد روانشناسی دانشگاه "سانتا کروز" گفت که شرکت‌ها در دهه‌های 1940 و 1950 شروع به استفاده از برچسب های جنسیتی و نشانه‌های صورتی و آبی برای عرضه محصولات مخصوص دختران و پسران کردند.

لیپر می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان از سه سالگی به بعد به مفاهیم جنسیتی واقف می‌شوند و نسبت به برچسب‌های جنسیتی واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: آنها برچسب‌های ذهنیتی را در ذهن خود طبقه‌بندی می‌کنند و معمولا از استفاده یا انتخاب محصولی که برای جنسیت دیگر انتخاب شده، اجتناب می‌ورزند.

به گفته این روانشناس، کودکان مهارت‌های ابعاد و حجم را با اسباب بازی‌های مخصوص ساخت و ساز می‌آموزند و این وسایل به بهبود یادگیری ریاضیات آنها در مدرسه کمک خواهد کرد. از طرفی وسایلی مانند عروسک و خانه به رشد مهارت‌های عاطفی و اجتماعی آنها کمک می‌کند. این وسایل می‌تواند به ایجاد ارتباط یا بهبود روابط کودکان کمک کند.

"لو" نماینده دموکرات کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: تفکیک اسباب‌بازی براساس ساختارها و تعاریف اجتماعی که یک محصول خاص را مناسب یک نوع از جنسیت می دانند، نقطه مقابل تفکر مدرن است.

این نماینده منطقه‌ای کالیفرنیا افزود که تفکیک و دسته بندی جنسیتی اسباب‌بازی ها در بخش پسران براساس "تقویت علم، فناوری، مهندسی و ریاضی" ارائه شده و اسباب‌بازی‌های بخش دختران بیشتر به دنبال فعالیت‌هایی مانند "مراقبت از نوزاد، مد و زندگی خانگی" هستند.

"فدراسیون مصرف کنندگان" کالیفرنیا و "گروه حامی مصرف‌کنندگان" از این قانون حمایت کردند.

بیانیه روزنامه "The Sacramento Bee" نیز می‌گوید که تفکیک محصولات براساس جنسیت "به مخفی کردن و تغییر این واقعیت تاسف بار کمک می‌کند که محصولات زنانه اغلب گران‌تر از محصولات مردانه هستند".

برخی ازخرده‌فروشان آمریکایی قبلا گام‌‌های کلیشه‌ای جنسیتی را در مشاغل خود برداشته‌اند. فروشگاه خرده فروشی "تارگت آمریکا" که پس از "وال مارت" دومین شرکت بزرگ و خرده فروشی این کشور محسوب می‌شود، استفاده از علائم "فروش براساس جنسیت" در فروشگاه‌های خود را متوقف کرد.

در دو سال گذشته نیز لوایح و قوانین مشابهی برای ایجاد فضاهای غیر جنسیتی در مرکز قانونگذاری منطقه ای کالیفرنیا به تصویب رسیده است.

مخالفان چنین قوانینی می‌گویند این اقدامات تخلف از قانون آزادی بیان است و توانایی صاحبان مشاغل برای سازگاری با بازار آزاد را نقض می‌کند.

یکی از جدی‌ترین منتقدان این قانون "شورای خانواده کالیفرنیا" است که یک گروه محافطه‌کار محسوب می‌شود. آنها کارآفرینان و تولیدکنندگان لباس‌های فراجنسیتی را متهم به "لابی‌گری"برای تصویب این لایحه در جهت منافع تجاری خود کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین