کد خبر: ۷۳۲۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹

نظر وزیر صمت تغییر کرد / واردات خودرو ۶ ماه دیگر آزاد می‌شود؟

اگرچه وزیر صمت پیش از این گفته بود مخالف آزادسازی واردات خودرو است، اما حالا با واردات خودرو موافقت کرده است. اما آزادسازی واردات خودرو احتمالا به سال آینده موکول می‌شود. چه شد که نظر وزیر تغییر کرد؟
نظر وزیر صمت تغییر کرد / واردات خودرو ۶ ماه دیگر آزاد می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

رضا فاطمی امین یکی از مخالفان واردات خودرو بود. او اعلام کرده بود که می‌خواهد در چهار سال دولت رئیسی، سه میلیون خودرو صادر کند و قیمت خودروهای داخلی را ۲۰ درصد کاهش دهد.

اما حالا نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفته وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو موافقت کرده است. اما آزادسازی واردات خودرو قرار است شش ماه دیگر انجام شود. یعنی سال ۱۴۰۱٫

این در حالی است که فعالان صنعت خودرو منتظر بودند که ثبت سفارش خودروهای خارجی از ماه آینده انجام شود و اولین گروه خودروهای خارجی، بهمن یا اسفند وارد کشور شود و شب عید بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

فرصت ۶ ماهه وزیر برای چیست؟
اما چرا وزیر صمت برای آزادسازی خودرو فرصت شش ماهه خواسته؟ آنگونه که علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفته «وزارت صمت نیاز به فرصتی دارد که بتواند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند.»

اما آنگونه که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داده وزیر صمت می‌خواهد در این شش ماه تولید داخل را افزایش دهد و قیمت‌ خودروهای داخلی را کاهش دهد.

روح الله عباس پور گفته مهلت شش ماهه‌ای که وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو خواسته، برای ساماندهی بازار خودروی داخل است. او می‌خواهد هم تولید را افزایش دهد و هم قیمت‌ها را تعدیل کند.

واردات محدود خودرو یعنی چه؟
اما هم روز گذشته و هم امروز اعلام شد که واردات خودرو به صورت محدود آزاد شده است. نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره محدودیت واردات خودرو توضیحاتی داده و گفته: «این طرح برای تنظیم بازار است و عملا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه برای رفع کمبود بازار است. ممکن است ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه وارد شود تا بازار تنظیم شود.»

اما مصوبه آزادسازی واردات خودرو علیرغم موافقت وزیر، هنوز نهایی نشده. چون شورای نگهبان ابهاماتی درباره این طرح دارد که مهم‌ترین آن، مساله تامین ارز لازم برای واردات خودرو است.

برای همین قرار شده کمیته‌ای در مجلس تشکیل و مسئول بررسی ایرادات شورای نگهبان شود. قرار بود جلسه بررسی مصوبه آزادسازی واردات خودرو فردا ۲۷ مهر ماه تشکیل شود اما آنگونه که نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر داده این طرح دو هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین