کد خبر: ۷۳۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۸

عقد قرادادهای انگلیسی با ترفندهای تاچر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه البیان چاپ امارات به نقل از تایمز انگلیس نوشت، خانم مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس به طور مستقیم به سرویس امنیت داخلی كشور( MI-5) دستور داده بود تا همزمان با تلاش دولت وقت برای امضای توافقنامه «یمامه» با عربستان، از «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان در آمریكا را شنود كند. زیرا نگران آن بود كه مبادا فرانسه این بازار داغ را از انگلیس برباید.

در این خبر آمده است، پس از موفقیت اسراییل در جلب رضایت آمریكا مبنی بر انصراف از فروش جنگنده های F-15 به عربستان، تاچر به طور مستقیم بر ملك فهد، پادشاه وقت عربستان فشار وارد كرد تا از خرید جنگنده های میراژ فرانسه منصرف شود و جنگنده های تورنادوی انگلیس را جایگزین آن كند.

با گشوده شدن پرونده رسوایی توافقنامه «یمامه» تحقیقاتی در آمریكا آغاز شد كه نتایج به دست آمده نشان داد، لندن با هدف امضای توافقنامه «یمامه» با عربستان، ( فروش سودآور هواپیمای تورنادو تولیدی شركت بی.آی.ای سیستم و تعدادی هواپیمای ایرباس از نوع ای 340 ) مبلغ دو میلیارد دلار به عنوان رشوه به حساب بانكی «بن سلطان»، سفیر وقت عربستان در آمریكا واریز كرده بود تا این شاهزاده سعودی از نفوذ خود در نهایی شدن این معامله استفاده كند ضمن آنكه هزینه ‌های رفت ‌و آمد «بن سلطان» و هزینه ماه عسل دختر وی نیز باید به این مبلغ اضافه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین