کد خبر: ۷۳۳۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا شوید

از ورق سیاه در صنایع مختلف استفاده می‌شود و هم‌زمان ممکن است در تولید برخی محصولات نیز از آن استفاده شود.در این متن سعی داشتیم تا شما را با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا کنیم.
با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا شوید
آفتاب‌‌نیوز :

ورق‌های فولادی از محصولات مهم در دسته مقاطع فولادی هستند که انواع مختلفی هم دارند. انواع ورق فولادی شامل ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه، ورق سیاه و ... می‌شود که هرکدام کاربرد‌های خاص خود را دارند. از ورق سیاه در صنایع مختلف استفاده می‌شود و هم‌زمان ممکن است در تولید برخی محصولات نیز از آن استفاده شود. معمولاً ورق از شمش‌های فولادی ذوب‌شده از طریق نورد سرد یا گرم تولید می‌شود؛ این شمش‌ها از غلتک‌های فولادی عبور کرده و به‌مرور ضخامت آن‌ها کم می‌شود؛ تا حدی که به ضخامت دلخواه برسند. در این بخش قصد داریم شما را با محصولاتی که با ورق سیاه تولید می‌شود آشنا کنیم. اما پیشنهاد ما این است که ابتدا کمی با ماهیت ورق سیاه آشنا شوید.

ورق سیاه چیست؟ + کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه با روش نورد گرم تولید می‌شود که به‌اصطلاح گاهی به آن ورق گرم نیز می‌گویند. فرایند تولید ورق سیاه در دمای ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. این نوع روش تولید، به خاصیت فرم پذیری ورق سیاه می‌افزاید. از آنجایی که ورق سیاه از عمده‌ترین محصولات تولیدی کارخانه‌های بزرگ فولادسازی است، تولیدکنندگان این محصول را در ضخامت‌های مختلف و متفاوت تولید می‌کنند. این نوع ورق در ضخامت‌های ۱ میلی‌متر الی ۱۰ سانتی‌متری تولید می‌شود و آن را برای ساخت موارد زیر به کار می‌برند:

  • انواع پروفیل‌های ساختمانی
  • تیرآهن‌ها
  • تسمه‌ها
  • گاردریل
  • تجهیزات ترافیکی
  • ساخت مخازن ذخیره‌سازی مواد
  • کشتی‌سازی
  • تجهیزات عظیم صنعتی

همچنین از ورق سیاه در تولید نبشی پرسی، ناودانی پرسی و اکثر لوله‌های فولادی استفاده می‌شود. در ادامه به چگونگی استفاده از ورق سیاه در ساخت این ۳ محصول خواهیم پرداخت.

استفاده از ورق سیاه در ساخت نبشی پرسی

در اصل، دلیل استفاده از کلمه "پرسی" به دنبال نام نبشی، نوع ساخت این محصول به این روش است، چرا که در فرایند تولید آن ممکن است از دستگاه پرس استفاده شود. ماده اولیه تولید این نوع نبشی، ورق فولادی یا ورق سیاه است که این ورق پس از ورود به خط تولید، به‌صورت نوار‌هایی با اندازه ثابت برش می‌خورد؛ سپس روی آن عملیات رول فرمینگ اجرا می‌شود. ورق‌های سیاهِ برش خورده، از میان چند غلتک در چندین مرحله عبور می‌کنند و لبه‌های تیز برش خورده ورق، به سمت بالا خم می‌شوند. در مرحله آخر نیز، برش نبشی‌های تولیدشده در طول‌های ۶ یا ۱۲ متری با استفاده از دستگاه گیوتین است. این نوع نبشی‌ها با استاندارد DIN ۱۰۲۲ تولید می‌شوند. قیمت نبشی بسته به نوع فرآیند تولید آن ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین عواملی، چون نوع تولید، مواد اولیه استفاده در تولید، کارخانه تولیدکنندگان نبشی و ... از عواملی هستند که در قیمت روز نبشی مؤثرند.

با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا شوید

ورق سیاه چه نقشی در تولید لوله فولادی دارد؟

لوله فلزی در کل به دو روش درزدار و بدون درز ساخته شده که با استفاده از عملیات رولینگ و جوشکاری تولید می‌شود. ورق‌های فلزی در ضخامت‌های مختلف برش داده شده و به شکل مقطع دایره‌ای شکل درخواهند آمد و در آخر روی آن‌ها عملیات جوشکاری انجام می‌شود. توجه داشته باشید که نوع لوله (درزدار یا بدون درز)، نوع جوش، روش تولید، قیمت ورق سیاه استفاده شده، قیمت ارز و عوامل مختلف دیگر، روی قیمت لوله فولادی تأثیر به سزایی دارند.

با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا شوید

نقش ورق سیاه در تولید ناودانی

نقش اصلی ورق سیاه برای تولید ناودانی، در روش پرسی نمایان می‌شود. تولید ناودانی به روش پرسی با استفاده از فرآیند نورد سرد است؛ اما به دلیل مساوی بودن ضخامت ورق سیاه در تمامی بخش‌ها، برای تولید ناودانی UNP از ورق سیاه به عنوان ماده اولیه استفاده نمی‌شود. اما در روش پرسی، ورق فولادی در ابعاد موردنظر و از پیش تعیین شده، به صورت نواری برش خورده و در دستگاه‌های رول فرمینگ قرار می‌گیرد. در این دستگاه، ورق فولادی را توسط غلتک‌های مختلف به شکل ناودانی درمی‌آورند. انواع مختلف ناودانی (ساده یا مشبک)، روش ساخت ناودانی، جنس ناودانی، وزن ناودانی و مواد استفاده شده در تولید آن، همگی عواملی هستند که تأثیر بسیاری روی قیمت ناودانی دارند.

با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا شوید

از ورق سیاه در محصولات دیگری نیز استفاده می‌شود که ما در این متن سعی داشتیم تا شما را با مهم‌ترین محصولات ورق سیاه آشنا کنیم. امیدواریم که این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین