کد خبر: ۷۳۳۳۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

افزایش غیرمنطقی قیمت مرغ/ بازگشت صف‌های خرید مرغ در ارومیه

آذربایجان غربی در حالی قطب تولید مرغ است که از چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت این قلم مایحتاج در استان هستیم که مسئولان دلیل افزایش قیمت را بیماری تنفسی در مرغداری‌ها عنوان می‌کنند.
افزایش غیرمنطقی قیمت مرغ/ بازگشت صف‌های خرید مرغ در ارومیه
آفتاب‌‌نیوز :

یک روز در بازار میوه، روز دیگر در بازار گوشت و یک‌ روز هم آن گونه که خبرها حکایت دارد بازار مرغ در نوسان است.

کمبود نظارت هایی که سبب شده است پس از قیمت نجومی مسکن و خودرو این بار نوک پیکان تورم و گرانی به سمت کالاهای اساسی همچون گوشت، تخم مرغ و حبوبات رفته است و یک بام و دو هوای بازار و قیمت های دل بخواهی که به عقیده شهروندان صبح تا عصر در حال نوسان است.

در این میان آنچه این روزها مردم را در شوک فرو برده است افزایش مجدد قیمت مرغ است. هم اکنون هر کیلو گوشت مرغ در بازار ارومیه به ۳۸ هزارتومان رسیده است و از چند روز گذشته تاکنون چند مرحله افزایش قیمت را به خود دیده است تا جایی که مرغ کیلویی ۲۴ هزار تومان خود را به کیلویی ۳۸ هزار تومان رسانده است.

این در حالی است که تا هفته گذشته مرغ در بازار ارومیه با قیمت ۲۴ هزار تومان عرضه می شد و این پازل درحالی رقم خورده است که آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید پرورش و تولید مرغ است و تا چندی پیش به دیگر نقاط ارسال می شد حال آنچه حکایت دارد این است که مرغی که در ابتدای سال گذشته با قیمت ۱۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید، حال خود را به ۳۸ هزار تومان رسانده است و گویی قیمت کالاهای اساسی با یکدیگر در حال رقابت اند مردم هم از این وضعیت آشفته بازار گلایه دارند.

در اولین مرکز عرضه مرغ درحالی که چند نفر از همشهریان ارومیه برای خرید مراجعه کرده اند با دیدن تابلوی قیمت مرغ از خرید منصرف شده و راه خانه را در پیش گرفتند.

یکی از شهروند ارومیه ضمن گلایه از عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی گفت: از یک سو کرونا زندگی مردم را فلج کرده است و بانک ها وصول چک ها مردم را عاصی کرده است و اکنون این گرانی ها با کساد درآمدی مردم همخوانی ندارد.

فرامرز بدیع، با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید مرغ است گفت: چرا قیمت مرغ دریکی دو روز گذشته افزایش دارد؟

این شهروند عنوان کرد: در آذربایجان غربی، نباید چنین اتفاقی رخ دهد، زیرا این استان تولید کننده مرغ است و بسیاری از هزینه‌هایی که سایر استان‌ها می‌پردازند در این استان وجود ندارد.

وی گفت: یکی از این هزینه ها، هزینه حمل و نقل است که در آذربایجان غربی به واسطه تولید کننده بودن از کسی دریافت نمی‌شود.

کمبود مرغ ناشی از بیماری تنفسی بین جمعیت مرغی آذربایجان‌غربی است

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: به منظور کنترل قیمت مرغ در بازار، با سازمان جهاد کشاورزی جلسه مشترکی برگزار و مقرر شد سازمان جهاد کشاورزی طی روزهای آینده نسبت به تامین مرغ در بازار اقدام کند.

مرندی اعلام کرد: براساس بررسی‌ها، به دلیل بیماری تنفسی که بین جمعیت مرغی ارومیه و جنوب استان شیوع پیدا کرده بود، کمبود مرغ در بازار مشهود بود و مرغدارها عنوان می‌کردند که قیمت تمام شده مرغ بالا رفته است و مرغ را نیز به قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها همچنان به قوت خود باقی است و این سازمان نظارت دقیقی بر بازار دارد، گفت: طی ۲ ماه اخیر هزار و ۶۲۲ مورد بازرسی انجام گرفته است که در این خصوص ۶۴۸ مورد پرونده گرانفروشی و کم فروشی به ثبت رسیده است که ارزش ریالی تخلفات این پرونده‌ها ۴۲ میلیارد ریال است.

این مقام مسئول اضافه کرد: مشکل اصلی کمبود مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی بود که این امر آمار کشتار را کاهش داده بود که با بهبود شرایط موجود، انتظار می‌رود طی روزهای آینده شاهد ثبات در بازار مرغ استان باشیم.

کمبود مرغ نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه جوجه‌ریزی در واحد‌های پرورش طیور استان به اندازه کافی صورت گرفته و مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز مردم وجود ندارد، گفت: این میزان مرغ کشتار شده به تعداد ۱۶۳ هزار و ۴۸۸ قطعه مرغ زنده با تناژ بیش از ۲۶۵ تن در سطح ۱۲ کشتارگاه طیور استان تولید و روانه بازار شد.

اکبر کرامتی میزان مرغ مورد نیاز روزانه استان را‌‍ ۲۱۰ تا ۲۳۰ تن اعلام و اظهار کرد: این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار بوده و در حال حاضر کمبودی در زمینه مرغ نداریم.

وی که منکر کمبود مرغ در بازار بود، اضافه کرد: بیشترین میزان تولید گوشت مرغ مربوط به کشتارگاه‌های شهرستان ارومیه به میزان ۹۸ تن و مابقی کشتارگاه‌های استان بوده است.

وی با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر توزیع مناسب مرغ در شهرهای مختلف استان گفت: با وجود کشتار مرغ مازاد بر نیاز استان، انتظار داریم نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان توسط دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد تا شاهد سوء استفاده سود جویان نباشیم.

آغاز طرح کنترل و نظارت بازار در استان

مدیر بازرسی و نظارت اصناف آذربایجان‌غربی اظهار داشت:از دیروز به مدت یک هفته طرح کنترل و نظارت بازار در استان کلید خورده تا امکان هرگونه سوء استفاده در بازار منتفی بشود.

منوچهر علیزاده هدف از اجرای این طرح، را تثبیت امنیت اقتصادی و آرامش روانی برای مصرف‌کننده و مبارزه قاطع با مفسدان اقتصادی عنوان کرد.

علیزاده با اشاره به میزان مصرف مرغ در استان تصریح کرد: ه ۲۵۰ تن، کل میزان مصرف مرغ در آذربایجان‌غربی است که از این مقدار ۸۵ تن آن در شهرستان ارومیه مصرف می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین