تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

توسعه نانوداروی مبتنی بر فریتین برای درمان سرطان خون

محققان چینی در مطالعات اخیر خود موفق به توسعه نانودارویی مبتنی بر فریتین با هدف درمان سرطان خون شدند.
توسعه نانوداروی مبتنی بر فریتین برای درمان سرطان خون

محققان موسسه مهندسی فرآیند (IPE) آکادمی علوم چین، دانشگاه پکن و بیمارستان ژوجیانگ، نانودارویی مبتنی بر فریتین (Fn) را برای تحویل هدفمند آرسنیک (As) و درمان کارآمد در برابر سرطان خون ابداع کرده‌اند. این مطالعه در ۲۵ اکتبر در Nature Nanotechnology منتشر شد.

به گزارش نیوز مدیکال، سرطان خون یک تهدید جدی برای سلامت انسان است و میزان بقای ضعیفی برای بزرگسالان و کودکان وجود دارد. در کلینیک، شیمی درمانی هنوز روش اصلی درمانی برای انواع لوسمی است و ناگزیر باعث توزیع خارج از هدف و عوارض جانبی سمی می‌شود.

تحویل هدفمند دارو‌های شیمی درمانی به سلول‌های سرطان خون می‌تواند عوارض جانبی سمی را تسکین داده و اثرات درمانی را افزایش دهد. چندین هدف جدید بر روی سلول‌های لوسمی شناسایی شده است، اما ویژگی‌های بیان آن‌ها برای انواع و دوره‌های مختلف سرطان خون بسیار متفاوت است.

از طریق غربالگری تعداد زیادی از نمونه‌های بالینی، محققان تایید کردند که بیماران مبتلا به اشکال مختلف لوسمی بیان پایدار و قوی CD۷۱ را نشان می‌دهند. پروفسور LI Yuhua از بیمارستان ژوجیانگ گفت: CD۷۱ می‌تواند به عنوان یک هدف جدید و قابل اعتماد برای توسعه درمان‌های دقیق ضد سرطان خون استفاده شود.

به عنوان لیگاند CD۷۱، Fn دارای ساختار چهارتایی منحصر به فرد و حفره داخلی است که برای اقامت دارو مناسب است. با کمک یک فرآیند هماهنگی با واسطه آهن، سه ظرفیتی As (AsIII)، شکل دارویی شیمی درمانی آرسنیک تری اکسید (ATO)، به طور موثر در داخل Fn بارگذاری شد.

پروفسور MA Ding از دانشگاه پکن گفت: محتوای بارگیری ۲۰۰ برابر در هر Fn است و As با وضعیت ظرفیت بالینی موثر شناخته شده ATO تایید شده مطابقت دارد. فرمول As@Fn ظرفیت قوی برای اتصال به انواع مختلف سلول‌های سرطان خون را حفظ کرد. پس از درونی سازی، AsIII سپس در لیزوزوم اسیدی آزاد می‌شود. ما از مشاهده اینکه نانوپزشکی As@Fn ما به طور قابل توجهی انباشت As را در سلول‌های لوسمی در شرایط آزمایشگاهی و درون تنی بهبود بخشیده است، هیجان زده هستیم. چنین رفتار هدفی برای بهبود اثر کشتن سلول‌های لوسمی و در عین حال کاهش سمیت به بافت‌های طبیعی مطلوب است.

از نظر اثربخشی درمانی، As@Fn از استاندارد طلایی در مدل‌های مختلف پیوند زنوگرافت مشتق از رده سلولی و همچنین در مدل پیوند زنوگرافت مشتق از بیمار بهتر عمل کرد.

پروفسور MA Guanghui از IPE گفت: این نانودارو نه تنها پنجره درمانی As بلکه کاربرد آن را برای انواع بیشتری از سرطان خون نیز گسترش داد. با توجه به اینکه Fn یک پروتئین درون زاست و ATO برای استفاده بالینی ضد سرطان خون تایید شده است، نانوپزشکی ما پتانسیل ترجمه بالینی را دارد.

یک داور همتا از Nature Nanotechnology گفت: به طور کلی این مطالعه با مقدار قابل توجهی از داده‌های in vitro و in vivo به خوبی انجام و کنترل شد تا از As@Fn جدید توسعه‌یافته به‌عنوان یک نانوپزشکی جدید مبتنی بر فریتین برای درمان انواع مختلف لوسمی انسانی کارآمد است.