کد خبر: ۷۳۶۸۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
نیازمند عزم جدی برای احیای زاینده رود هستیم

مطالبه کشاورزان اصفهان به کجا می‌رسد؟

بارش‌های اندک در سال آبی گذشته و ذخیره پایین سد زاینده رود، شرایطی را رقم زده که نه تنها امکان تحویل حقابه کشاورزان در شرایط فعلی وجود ندارد، بلکه نگرانی برای تامین آب شرب نیز وجود دارد.
مطالبه کشاورزان اصفهان به کجا می‌رسد؟
آفتاب‌‌نیوز :

کشاورزان اصفهان مدت‌هاست که به دلیل کشت نکردن، هیچ درآمدی ندارند و در حالی که ذخیره سد زاینده رود ۱۷۵ میلیون مترمکعب و ورودی سد ۹.۵ و خروجی آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است، مطالبه گر حقابه خود هستند و می گویند اگر حقابه ما در شرایط فعلی داده نمی‌شود باید سهم دیگر بخش ها از این رودخانه باید کاسته شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان درباره تجمع اخیر تعدادی از کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: مطالبه کشاورزان اصفهان به حق است، چرا که مطابق مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود ۷۴.۳ آب رودخانه متعلق به کشاورزان و ۲۵.۷ درصد آب رودخانه متعلق به دولت و وزارت نیرو است.

حسین محمدرضایی، افزود: سال گذشته که آورد رودخانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب بود، حدود ۵۵۵ میلیون مترمکعب این آب متعلق به کشاورزان بود که در کمیته سازگاری با کم آبی مصوب شد در سال آبی گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب این آب به کشاورزان تعلق یابد که با وجود تصویب این عدد تنها ۶۲ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان تحویل داده شد؛ نزدیک ۱۹۰ میلیون مترمکعب طلب وزارت نیرو به کشاورزان است.

وی ادامه داد: قرار بود پایان سال آبی گذشته ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره باشد، همچنین سال گذشته ۱۹۰ میلیون مترمکعب حقابه کشاورزان تحویل داده نشد، بنابراین پایان سال آبی گذشته باید حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سد زاینده رود باشد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: اکنون فصل کشت پاییزه کشاورزان است و اگر این کشت به تعویق بیفتد، ناچار به کشت در فصل سرد می شویم که این موجب افت تولید می شود.

وی گفت: متاسفانه کشاورزان اصفهان طی یک سال گذشته به دلیل دریافت نکردن آب و کشت نکردن، هیچ درآمدی نداشته اند و اگر این دوره نیز کشت نداشته باشند حدود نزدیک دو سال خواهد شد که درآمدی ندارند.

محمدرضایی درباره اینکه امروز ذخیره سد زاینده رود مناسب نیست، تاکید کرد: دلیل ذخیره نامناسب سد زاینده رود، نگه نداشتن آب پشت سد است، بنابراین امروز کشاورزان اصفهان، آب منطقه ای و وزارت نیرو را امین خود نمی دانند و معتقدند که اگر حقابه خود را نگیرند، وزارتخانه، آب نگه دار نیست.

وی تاکید کرد: کشاورزان بیش از حق خود آب نمی خواهند و تا زمانی که تاریخ بازگشایی آب مشخص نشود همچنان به درخواست خود ادامه می دهند.

نیازمند عزم جدی برای احیای زاینده رود هستیم

نماینده اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در این باره با بیان اینکه نمایندگان اصفهان طی هفته های گذشته با یکدیگر جلسات مستمری در خصوص زاینده رود داشته اند، تصریح کرد: قرار است مجمع نمایندگان اصفهان پنجشنبه این هفته جلسه ای با رئیس جمهور در خصوص مباحث کشاورزی، محیط زیست و آب کشت پاییزه داشته باشد.

عباس مقتدایی با بیان اینکه امروز همه صدای کشاورزان را شنیده‌اند، تصریح کرد: امروز نیازمند عزم جدی برای احیای زاینده رود هستیم و متاسفانه وعده هایی که به کشاورزان داده شده نه تنها عملیاتی نشده، بلکه معیشت کشاورزان دچار مشکل شده است.

وی درباره درخواست از وزیر نیرو در اصفهان برای تشکیل جلسه برای موضوع آب و وضعیت کشاورزان، گفت: نه تنها برای حضور وزیر نیرو، بلکه حضور رئیس جمهور به اصفهان را برای حل مشکل زاینده رود را پیگیری کرده ایم.

در حال حاضر آبی وجود ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان، نیز روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه فرماندار اصفهان با اشاره به معضل آب، اظهار کرد: در حال حاضر آبی وجود ندارد و این معضل دست ما نیست، باید تحمل داشت که خوشبختانه کشاورزان این تحمل و صبوری را دارند.

طباطبایی‌نژاد مهم‌ترین مشکل اصفهان را مسئله کم‌آبی دانست و گفت: کشاورزان عاقل هستند، اما متأسفانه محرک‌هایی دارند که آن‌ها را به انجام کارهایی وادار می‌کنند. همه باید مطالبه گر باشیم، اما زمانی که در بحران هستیم باید با هوشیاری عمل کرد و کارهایمان عاقلانه باشد.

همچنین فرماندار سابق اصفهان به مشکلاتی همچون کم‌آبی برای کشاورزان در استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: این مسائل تا حدی مدیریت شد و امید دارم امکان تأمین آب زاینده‌رود به صورت دائمی فراهم شود.

امید به بارش های آذر و دی ماه داریم

اما حسن ساسانی- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز در گفتگوی تلفنی با بخش خبر اصفهان درباره تصمیم گیری برای بازگشایی زاینده رود جهت کشت پاییزه، اظهار کرد: در حال حاضر تامین آب امکان پذیر نیست و امیدواریم با بارش های آذر و دی و با پایش حجم مخزن سد زاینده رود و میزان ورودی به حجم مخزن، در کارگروه سازگاری با کم آبی در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

اما دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با اشاره به اینکه حساب اغتشاشگران از کشاورزان اصفهانی جدا است، گفت: کشاورزان این استان همواره گام به گام نظام حرکت کرده و اهل اغتشاش و آشوب نیستند و دنبال مطالبه حقوق قانونی و شرعی خود هستند.

علی اصفهانی در این زمینه اظهار کرد: در اعتراض های اخیر کشاورزان به وضعیت بی آبی، برخی افراد سودجو اقدام به اعمال مجرمانه از جمله تخریب اموال عمومی و شخصی کردند که همانطور که امام جمعه اصفهان نیز اشاره کردند، این افراد مغرض و سودجو حسابشان از کشاورزان عزیز که خودشان بعضا از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا هستند، جدا است و سعی می کنند کشاورزان عزیزی که همواره مدافع انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده را تحریک کنند تا به نیات شوم خودشان دست یابند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با تاکید بر اینکه باید عدالت آبی در استان های پرتنش اجرا شود و قانون و مصوبات شورای عالی آب ملاک عمل قرار گیرد، از کشاورزان خواست تا با خویشتن داری اجازه ندهند مورد سوء استفاده قرار گیرند.

وی با تاکید بر رعایت حقابه ها از مسئولان وزارت نیرو خواست تا هرچه سریعتر وضعیت تقسیم عادلانه آب در استان اصفهان و استان های همجوار را بررسی و بر اساس میزان منابع آبی موجود، یک تقسیم بندی عادلانه انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
1
با این غیر مسئولان حکومتی به هیچ جا
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
1
مطالبات بحق قبلی به کجا کشید اینم میره همون جا!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین