کد خبر: ۷۳۷۸۶۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
هم محصول کشاورزی‌اش را نابود کردند، هم ۱۸ ماه زندان برایش بریدند

حکم تبعید برای مردی که محل زندگی فعلی‌اش از تبعیدگاه بدتر است/ جریمه را به دلار محاسبه کرده‌اند!

یک مرد روستایی از اهالی روستای سید خدر شهرستان دزپارت«دهدز» ، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوایی که بدون اجازه او در زمین کشاورزی‌اش فرود آمده و محصول کشاورزی و دسترنج او را نابود کرده بود، به یک سال و نیم حبس و تبعید به نیک شهر سیستان و بلوچستان محکوم شد.
حکم تبعید برای مردی که محل زندگی فعلی‌اش از تبعیدگاه بدتر است/ جریمه را به دلار محاسبه کرده‌اند!
آفتاب‌‌نیوز :

با شکایت شبکه بهداشت و درمان دزپارت، یک مرد روستایی از اهالی شهرستان دزپارت، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوایی، به هجده ماه حبس و تبعید به نیک شهر از توابع سیستان و بلوچستان محکوم شد.

ماجرا از این قرار است که در پنجم خرداد ماه سال گذشته، در جریان اعزام یک فروند بالگرد متعلق به اورژانس هوایی خوزستان به منطقه‌ای صعب العبور در دهدز « دزپارت»، یک مرد روستایی که به فرود بالگرد در زمین کشاورزی خود معترض بود به طرف بالگرد سنگ پرتاب می‌کند و مانع از نشستن بالگرد در زمین زراعی خود می‌شود.

این مرد روستایی که متولی امامزاده سید خدر است، به اخلاق نیکو و مردم داری شهره است. آنگونه که مردم می گویند اصل ماجرا به ناراحتی این مرد در پی نابودی محصول کشاورزی وی توسط بالگرد بازمی گردد.

برادرم برای آنها دست تکان می‌داد تا مانع نشستن بالگرد شود

سید رضا موسوی برادر این مرد روستایی می‌گوید: برج سه سال گذشته، به هنگام فصل درو برادرم و خانواده‌اش در حال برداشت محصول بودند که بالگرد اورژانس هوایی بدون اجازه وی و با وجودی که برادرم برای آنها دست تکان می‌داد تا مانع نشستن بالگرد شود، اما با این وجود در زمین کشاورزیش فرود آمدند و محصول کشاورزی و دسترنجش را نابود کردند. برادرم وقتی با چنین صحنه‌ای مواجه شد به طرف بالگرد سنگی پرتاب کرد که خوشبختانه آسیبی به بالگرد وارد نکرد.

وی می‌گوید: این موضوع را برخی رسانه‌های محلی بزرگ کردند و سیاه نمایی در این ماجرا باعث شد تا دانشگاه شاکی برادرم شود و از او شکایت کند. کما اینکه کسانی که گزارش این اتفاق را نوشتند در حق برادرم ظلم کردند. برادرم بی‌سواد است و تمام دارو ندار او همین زمین و چند تا گوسفند بیشتر نیست. این موضوع برای بار اول نبوده و پیش از این نیز در چندین مرحله دیگر به زمین و محصول وی توسط بالگردهای اعزامی اورژانس هوایی آسیب وارد شده بود.

این مرد روستایی می‌افزاید: دادگاه برای برادرم به دلار حکم صادر کرده است، برادر من چه می‌داند دلار چیست. آن هم کسی که در شصت سالگی هنوز نتوانسته است برای خانواده خود یک سرپناه دست و پا کند و در یک چادر روزگار می‌گذراند. جایی که برادرم زندگی می‌کند از تبعیدگاه بدتر است، اینکه دادگاه دهدز بر چه اساسی این حکم را صادر کرده و برادرم را به زندان فرستاده باعث تعجب همه مردم شده است.

وی در ادامه گفت: برادرم چهار پسر دارد و در نبود وی معلوم نیست چه کسی باید مراقب خانواده اش باشد. تکلیف بچه‌های شش و هشت ساله او در این شرایط چیست؟ جوامع محلی در مناطق صعب العبور هیچ گونه شناختی در مواجهه با حوادثی که پای داروندارشان در میان است، ندارند و اتفاقاتی از این دست در مناطق روستایی و دورافتاده اجتناب ناپذیر است.

در همین رابطه احسان کیانی مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان دزپارت گفت: شاکی این پرونده شبکه بهداشت دهدز بود و آنگونه که ما شنیده‌ایم، یک هفته از اجرای حکم گذشته است.

وی می گوید: حکم تبعید برای کسی که محل زندگی فعلی‌اش از تبعیدگاه بدتر است، دور از ذهن است. آن هم کسی که تنها راه دسترسی‌اش به شهر از طریق بالگرد است. منطقه‌ای بدون امکانات جاده‌ای، تلفن، آب، گاز و برق.

2 هزارو 850 دلار خسارت این شیشه را برآورد کرده اند

در ادامه فرماندار دزپارت در این باره، اظهار داشت: پنجم خردادماه سال گذشته این اتفاق افتاد که در دوره مسئولیت کاری بنده نبوده است. ساعت 2 بعداز ظهر همان روز به دلیل کوهستانی بودن منطقه یک فروند بالگرد به این منطقه جهت انتقال بیمار اورژانسی اعزام می‌کنند که با وزش باد توسط بالگرد محصول زراعی این مرد کشاورز جابه جا می‌شود. وی نیز اقدام به شکستن شیشه بالگرد می‌کند. 2 هزارو 850 دلار خسارت این شیشه را برآورد کرده‌اند. چرا که این شیشه خارجی بوده و قیمت آن بر اساس دلار محاسبه می‌شود.

اگر شاکیان رضایت بدهند مشکل حل می‌شود

مجید رحمانی افزود: این فرد در دادگاه بدوی و تجدید نظر شرکت نکرده و پیگیر موضوع هم نبوده که رای در مراحل بدوی و تجدید نظر صادر شده است. این فرد هم اکنون دستگیر و در زندان رامهرمز به سر می‌برد. حکمی که برای وی در نظر گرفته شده مراحل مختلفی دارد و برآورد این خسارت 65 میلیون تومان و اگر به روز شود 80 میلیون تومان می‌شود. از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان و فوریت های پزشکی که مسئول اعزام بالگرد هستند و همچنین خانواده وی در حال پیگیری این پرونده هستیم که بتوانیم برای وی تخفیف مجازات بگیریم. دادگاه اعلام کرد که اگر شاکی که علوم پزشکی و فوریت‌های پزشکی هستند رضایت بدهند مشکل حل می‌شود.

همین جا تبعیدگاه است نیاز به سیستان و بلوچستان نبود

سرپرست مراکز بهداشت درمانی دزپارت هم در این باره اظهار داشت: این بالگرد برای سازمان هوایی کشور است و حتی دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان هم خیلی مداخله نمی‌کند. اوژانس هوایی هم متعلق به بخش خصوصی است. از اتفاقی که افتاده بسیار متاثرم و در مدتی که دارم اینجا خدمت می‌کنم به نوعی تبعیدگاه است و خیلی نیاز به تبعید این فرد به سیستان و بلوچستان نبود. ولی از طرفی هم جنبه عمومی و هم جنبه اجتماعی جرم را باید در نظر گرفت. اهالی می‌گویند علم قاضی نسبت به این موضوع از همه ما بیشتر است که بخواهد در این باره تصمیم بگیرد. برای این موضوع با اورژانس استان تماس گرفته‌ایم که گفتند زیر نظر اورژانس هوایی کشور است که اعلام کرده‌اند نهایتا از جنبه اجتماعی جرم هم بگذرند بالگردها زیر نظر بخش های خصوصی هستند و خسارت شیشه بالگرد قطعا باید پرداخت شود.

این هلی‌کوپتر برای بیت المال و برخی از خانواده شهداست

وی گفت: اینجا شهرستانی محروم است و در منطقه‌ای که این اتفاق افتاده 3 ساعت با خودروی شاسی بلند باید راه پیموده شود که تا به آنجا رسید. برای بیماران اورژانسی و زن‌های باردار به دلیل سخت گذر بودن مسیر هلی کوپتر اعزام می‌شود. از نظر اقتصادی هم مردمانی فوق العاده فقیر و بدون درآمد و هیچگونه امکانات رفاهی ندارند. در خانه‌های سنگی و گلی بدون جاده، آب آشامیدنی سالم زندگی می‌کنند.

سرپرست مراکز بهداشت درمان دزپارت ادامه داد: حالا این مرد کشاورز روستایی اشتباهی را مرتکب شده ولی به اعتقادم مجازاتی که برای وی در نظر گرفته شده با جرمی که مرتکب شده خیلی سنخیت ندارد. هرچند که در کار قاضی نمی‌توان دخالت کرد.

سهیل قیاسی مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران هم در این باره گفت: این هلی‌کوپتر برای بیت المال و برخی از خانواده شهداست و شخصی که به این هلی کوپتر خسارت وارد کرده باید خسارتش را بپردازد. در مورد میزان خسارت حضور ذهن ندارم. همچنین برای گذشت از جنبه عمومی جرم هم باید در هیأت مدیره این موضوع را مطرح کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
42
خانواده شهدا بالگرد دارند؟؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
43
ههههههه بابا دمتان گرم رفتین زمین طرف محصولاتش نابود کردید انهم عصبانی کاری کرده طرف اعدام کنید راحت بشه از دستتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
26
شما هم خسارت ان محصول کشاورزی اش را جبران کنید و شیشه ای هلیکوپتری کا با برخورد یک سنگ بشکنه بهتر که شیشه نداشته باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
27
تورو خدا از آن مظلوم بترسید، اینهمه تو این مملکت خوردن و بردن هیچیشون نشد این بنده خدا که تو نون شب مونده روزتون به ضعفا میرسه!!!
تورو خدا هر کی دستش به اون بالا میرسه کمک کنه به این بنده خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
28
بابا عدالت شما همه روخفه کرده بجای دلجویی بدبختو زندان کردن
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
2
25
واقعا اینگونه احکام درباره این مرد، آدم را از عدالت ناامید میکند...
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
22
آخه بنده خداچهارتا بچه !!!اونم جاییکه ازهمه چیزمحروم......کسی که به فکرقشرضعیف نیست،حداقل خودمان به .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
24
شرم کنید.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
20
لطفا خبرگزاری پیگیری کند . این چه ربطی به خانواده شهدا دارد.چرابرای اشتباه خودشون از ابرو شهدا مایه میگذارند.شهدا برای دفاع مردم خون دادندتا مردم دراسایش و امنیت باشند.
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
13
جا دارد آقای آژه ای در این مورد وارد بشود و تغییر در این حکم ایجاد کند. دادن شعارهای مردم پسند کافی نیست، باید کار درست را از خانه شروع کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
18
وقتی قاضی بدون توجه به وضع متهم و با عصبیت و خشونت حکم صادر میکند نتیجه‌ای بهتر از این نمیتوان انتظار داشت. اگر به غیر این بود شاهد چنین حکم تاسف باری نبودیم.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
9
این موضوع نشان می دهند که توسعه تکنولوژی بدون توسعه فرهنگی و آموزش در بسیاری از موارد ناکارآمد است.
اینکه از تکنولوژی اورژانس هوایی برای نجات جان هموطنانمان در مناطق دور افتاده استفاده شود بسیار موجب خوشحالی است ولی به پرسنل اورژانس هوایی و همچنین اهالی روستاها بایستی آموزش های لازم داده می شد یا داده شود که اولا وارد حریم شخصی افراد نشوند و در صورت اجبار به فرود در ملک شخصی افراد، صاحب ملک از قبل آموزش دیده باشد که چگونه با این تکنولوژی رفتار کند.
اگر بیماری که منتقل شده از اعضای خانواده خود این شخص بود و به علت عدم فرود بالگرد در زمین کشاورزی دیگران ، خدای نکرده این بیمار فوت می کرد، در این صورت چگونه قضاوت می کردیم.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
20
سارق های میلیاردی بیت المال را ول کردید به آفتابه دزد گیر دادید
کهن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
23
مدتی است که استفاده از کلمات با بار ارزشی در جهت اهداف شخصی خیلی باب شده.
اگر این روستا به دفعات باید توسط بالگرد امداد رسانی شود ، اولین پاسخگو باید مسئولینی باشند که یک محل بدون مالک خصوصی و یا با رضایت مالک خصوصی را جهت استفاده بالگرد مشخص و ایمن کنند ، و یک علامت H هم برای مشخص کردن آن کافی است. لذا اولین مجرم مسئولینی هستند که علیرغم اینکه فرود بالگرد در این منطقه روتین است ولی تدابیر لازم را اتخاذ نکرده اند. عمل کشاورز فوق در جهت دفاع از تلف شدن زراعتش نباید اینگونه محکوم بشود. پیشنهاد میکنم با درخواست تجدید نظر و دفاع وکیل کاربلد دادرسی تجدید گردد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین