کد خبر: ۷۳۷۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

کلم بروکلی و این همه خاصیت

مس یک ماده‌ی معدنی ضروری است که همراه با آهن در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد و در کلم بروکلی یافت می‌شود. از این‌رو کمک به درمان کم خونی از خواص کلم بروکلی محسوب می‌شود.
کلم بروکلی و این همه خاصیت
آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از سبزیجات هستند که برای سلامتی ما فواید بی‌شماری دارند، کلم بروکلی یکی از این سبزیجات است که نمی‌توان از برشمردن فواید بی نظیرش چشم ‌پوشی کرد.

بروکلی یکی از سبزیجات کلمی است؛ این به کلم، کاهو، کلم پیچ، گل کلم و کلم کلم بروکلی و این همه خاصیتبروکسل مرتبط است. این سبزیجات به خاطر تاثیرات سلامتی مفید خود مشهور هستند و گاهی اوقات به عنوان "سوپر سبزیجات" یاد می شوند.با ما همراه باشید و خواص کلم بروکلی برای پوست، مو، و سلامتی را بیشتر بشناسید.

بروکلی غنی از مواد مغذی زیادی است، از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم. بروکلی حاوی پروتیین بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است. می‌توان کلم بروکلی را به‌شکل پخته یا خام استفاده کرد. بخارپزکردن، کمی تفت‌دادن با روغن و مصرف خام در سالاد‌های سبز از بهترین روش‌های مصرف کلم بروکلی هستند، زیرا مواد مغذی موجود در آن بهتر حفظ می‌شوند. برخی از روش‌های پختن موجب افزایش بخشی از خواص کلم بروکلی برای سلامتی می‌شوند. به‌عنوان مثال بخارپزکردن کلم بروکلی خاصیت کاهش کلسترول آن را تقویت می‌کند.

حقایق تغذیه‌ای کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی از ترکیب خاص مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن سرچشمه می‌گیرد. کلم بروکلی یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فیبر، فولات، پتاسیم، سلنیم، ویتامین A، منگنز، تریپتوفان، ویتامین B ۶ و فسفر است. ترکیبات ارگانیک فوق‌العاده‌ای مانند فیتونوترینت گلوکوزینولات، فلاونوئید‌ها و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در کلم بروکلی به روش‌های مختلف موجب سلامتی فرد می‌شوند.

فواید کلم بروکلی برای سلامتی

درمان سرطان

کلم بروکلی می‌تواند یک داروی طبیعی شگفت انگیز برای درمان انواع سرطان‌ها مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات و سرطان اندام‌های داخلی مانند سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، کبد، کلیه و اندام‌های گوارشی باشد. کلم بروکلی در جلوگیری از سرطان سینه و رحم نقش پررنگی دارد، زیرا می‌تواند استروژن اضافی را از بدن خارج کند.

سم زدایی اندام‌های داخلی

ترکیبات موجود در کلم بروکلی مواد شیمیایی نامطلوب بدن را از بین می‌برند و آن‌ها را خنثی می‌کنند وجود ویتامین C، گوگرد و برخی اسید‌های آمینه و سم‌زدایی بدن از خواص کلم بروکلی است. کلم بروکلی در نابودی رادیکال‌های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن و پاک‌سازی خون مؤثر است. بدین ترتیب کلم بروکلی می‌تواند در جلوگیری از جوش، خارش، نقرس، التهاب مفصل، روماتیسم و نیز جلوگیری از سنگ کلیه و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی مؤثر باشد. در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که دمنوش حاوی کلم بروکلی مصرف کردند، به میزان بیشتری دفع سموم از بدن را تجربه کردند.

سلامت پوست با مصرف کلم بروکلی

کلم بروکلی و این همه خاصیتآنتی‌اکسیدان‌های کلم بروکلی سلامت پوست را بهبود می‌بخشند و سرعت فرآیند پیری پوست را کم می‌کنند. ویتامین C موجود در این سبزی به دلیل اینکه به تولید کلاژن کمک می‌کند، باعث می‌شود پوست جوان‌تر شود. کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام گلوکورافانین است که به سولفورافن تبدیل می‌شود و به ترمیم پوست کمک می‌کند و منجر به سالم شدن پوست می‌شود. خوردن کلم بروکلی پوست را سریع‌تر احیا می‌کند و به پوستتان درخشندگی و جوانی هدیه می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که عصاره‌ی کلم بروکلی از پوست در برابر سرطان و آسیب دیدن در اثر مواجهه با اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را بهبود می‌بخشد

اگر دچار مشکلات مربوط به استخوان‌ها هستید، حتما کلم بروکلی را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید. این نوع سبزی منبع عالی ویتامین K، کلسیم، پتاسیم و منیزیم به شمار می‌رود و به همین دلیل نقش مهمی در حفظ تراکم مواد معدنی استخوان‌ها دارد. علاوه بر این کلم بروکلی حاوی مقدار خوبی آهن هم است.

بعضی از محققان عنوان می‌کنند که ویتامین K در ساخت استخوان‌ها بهتر از کلسیم عمل می‌کند. یک فنجان کلم بروکلی ۲۷۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند. پوکی استخوان مشکلی است که بسیاری از افراد مسن را درگیر کرده است. این نوع کلم به دلیل خواص ذکر شده، می‌تواند با پوکی استخوان مبارزه کند. ویتامین K به همراه کلسیم به حفظ سلامت دندان‌ها هم کمک می‌کند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

کلم بروکلی رگ‌های خونی را قوی نگه می‌دارد و از این طریق سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. سولفورافن موجود در این سبزی کلم بروکلی و این همه خاصیتصلیبی می‌تواند از آسیب دیدن پوشش رگ‌های خونی پیشگیری کند مطالعات زیادی بین مصرف کلم بروکلی و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب ارتباط برقرار کرده‌اند. کلم بروکلی می‌تواند التهاب و اکسیداسیون عروق را در افرادی که مستعد ابتلا به سکته هستند، کاهش دهد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که سولفورافن که یکی از ترکیبات موجود در کلم بروکلی است، می‌تواند در بهبود سطح فشار خون مؤثر باشد. جالب است بدانید که کلم بروکلی هیچ کلسترولی ندارد. فیبر موجود در این کلم سطح کلسترول خون را تنظیم کرده و از حمله‌ی قلبی پیشگیری می‌کند.

بهبودی و سلامت دستگاه گوارش

کلم بروکلی التهاب موجود در روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد و به پیشگیری از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. این سبزی در معده به ترکیباتی تجزیه می‌شود که سد دفاعی روده را حفظ کرده و مشکلات مرتبط با روده مثل سندرم روده‌ی چکه‌کن را درمان می‌کنند. سندرم روده‌ی چکه‌کن منجر به جذب ضعیف‌تر مواد مغذی می‌شود. کلم بروکلی حاوی ترکیبات منحصربه‌فردی است که باکتری‌های روده از آن‌ها استفاده می‌کنند و سلامت عمومی روده را بهبود می‌بخشند.

سلامت کبد را با مصرف بروکلی تضمین کنید

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی، بهبود سلامت کبد است. نشان داده شده که این سبزی صلیبی از سرطان کبد پیشگیری کرده و حتی به درمان آن کمک می‌کند. کلم بروکلی می‌تواند سطح آنزیم‌های سم‌زدا را افزایش دهد و از کبد در برابر آسیب دیدن محافظت کند. این سبزی ممکن است از نارسایی کبد هم پیشگیری کند.
خوردن کلم بروکلی چهار بار در هفته می‌تواند سلامت کبد را به‌طرز حیرت‌آوری بهبود ببخشد. در یک مطالعه نشان داده شد که این نوع کلم در پیشگیری از بیماری کبد چرب هم مؤثر است.

بینایی را تقویت می‌کند

تقویت بینایی را هم می‌توانیم در لیست خواص کلم بروکلی قرار دهیم. اگر مدتی است که از مشکلات بینایی رنج می‌برید، کلم بروکلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مطالعات نشان می‌دهند که کلم بروکلی ممکن است از نابینایی پیشگیری کند. علت این موضوع وجود سولفورافن در آن است که از چشم‌ها در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که هرچه چشم‌ها سولفورافن بیشتری دریافت کنند، سالم‌تر می‌مانند. نشان داده شده که میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ آن‌ها سبز و زرد است، سرشار از لوتئین و زیگزانتین هستند. لوتئین و زیگزانتین آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای چشم‌ها ضروری محسوب می‌شوند.

کمک به درمان دیابت

کلم بروکلی و این همه خاصیتفیبر و سولفورافن موجود در کلم بروکلی در درمان دیابت مفید هستند. سولفورافن از آسیب دیدن رگ‌های خونی در اثر دیابت پیشگیری می‌کند. سولفورافن بعضی از آنزیم‌ها را فعال می‌کند که آسیب ذکر شده را کاهش می‌دهند. در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شد سولفورافن سطح قند (گلوکز) خون را کاهش می‌دهد و اثرات مضر قند در انسان‌ها را کم می‌کند. خوردن کلم بروکلی پس از غذا خوردن می‌تواند سرعت بالا رفتن قند خون را کم کند. علت این موضوع وجود فیبر در این سبزی است. اگر به دیابت مبتلا هستید، توصیه می‌کنیم قبل از اضافه کردن کلم بروکلی به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

می‌تواند آلرژی را درمان کند

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن کلم بروکلی به مدت ۳ روز می‌تواند منجر به افزایش ۲۰۰ درصدی تولید پروتئین‌هایی شود که در سلول‌های بینی آنتی‌اکسیدان تولید می‌کنند. این موضوع می‌تواند به درمان حساسیت کمک کند. کلم بروکلی حتی می‌تواند سایر عارضه‌های آلرژیک و تنفسی مثل آسم را درمان کند. سولفورافن موجود در این سبزی ترشح آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را در مجاری تنفسی انسان‌ها تحریک می‌کند. این موضوع از شما در برابر رادیکال‌های آزاد و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند که هر روز آن‌ها را استنشاق می‌کنیم.

سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

دو ترکیب مهم در کلم بروکلی که مسؤول خواص آن در بهبود سلامت مغز هستند، ویتامین K و کولین نام دارند. ویتامین K کلم بروکلی و این همه خاصیتتوانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد و کولین هم در بهبود حافظه مفید است. کلم بروکلی حاوی مقدار خوبی اسید فولیک است که از بیماری آلزایمر و افسردگی پیشگیری می‌کند. مطالعات عنوان می‌کنند که کلم بروکلی ممکن است در بهبود التهاب عصبی مفید باشد. نشان داده شده که سولفورافن موجود در کلم بروکلی حافظه‌ی فضایی را به‌ویژه بعد از تروما بهبود می‌بخشد. بر اساس نتایج یک مطالعه در دانشگاه هاروارد، کلم بروکلی به دلیل اینکه غنی از بتاکاروتن است، می‌تواند از زوال شناختی پیشگیری کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

مهم‌ترین دلیل خاصیت کلم بروکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن، وجود ویتامین C در آن است. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کلم بروکلی می‌تواند سیستم ایمنی را در افراد مسن بهبود دهد. سولفورافن موجود در این سبزی با نوعی پروتئین به نام Nrf۲ واکنش نشان می‌دهد و واکنش آنتی‌اکسیدانی بدن را تنظیم می‌کند.

این پروتئین می‌تواند به صد‌ها آنتی‌اکسیدان تبدیل شود و آنزیم‌ها و ژن‌ها را جوان کند. همچنین نشان داده شده که کلم بروکلی حاوی ترکیباتی به نام گلوتاتیون بوده که نوعی آنتی‌اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند. محقان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن کلم بروکلی خام اثرات بیشتری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اثرات کلم بروکلی در زمینه‌ی ذکر شده به درمان زخم‌ها هم کمک می‌کنند.

کلم بروکلی و این همه خاصیتتنظیم فشار خون

کروم ماده‌ی معدنی ضروری‌ای است که به‌وفور در کلم بروکلی یافت می‌شود. کروم به عملکرد مناسب انسولین و تنظیم قند خون کمک می‌کند و بدین ترتیب می‌تواند موجب تنظیم فشار خون شود. ویتامین‌ها، فیبر و اسید‌های چرب امگا۳ که به عملکرد درست بدن کمک می‌کنند نیز به‌وفور در کلم بروکلی یافت می‌شوند؛ بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت قلب، کلم بروکلی را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید.

درمان آنمی (کم‌خونی)

کم‌خونی ارتباط مستقیمی با کمبود آهن و برخی پروتئین‌ها در بدن دارد. کلم بروکلی سرشار از این‌ها بوده و می‌تواند به درمان آنمی کمک کند. مس یک ماده‌ی معدنی ضروری است که همراه با آهن در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد و در کلم بروکلی یافت می‌شود. از این‌رو کمک به درمان کم خونی از خواص کلم بروکلی محسوب می‌شود.

احتیاط‌ ها درباره‌ مصرف کلم بروکلی

اگرچه خواص کلم بروکلی برای سلامتی بسیار زیاد است، ولی نباید هرگز احتیاط را فراموش کنید. در برخی افراد، تماس با کلم بروکلی می‌تواند موجب خارش‌های آلرژیک شود. زیرا برخی ترکیبات قوی موجود در کلم بروکلی می‌تواند موجب تحریک پوست شود. در حالت عادی مصرف منظم و طبق مقادیر توصیه‌شده می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی داشته باشد.

عوارض جانبی بروکلی:

با اینکه این سبزی شگفت انگیز، فواید سلامتی زیادی دارد، اما همیشه جایی برای احتیاط وجود دارد. عوارض جانبی مشترک عبارتند از: گازمعده یا شکم، تحریک پذیری روده و واکنش‌های آلرژِیک.

طرز تهیه‌ سوپ کلم بروکلی
می‌توانید کلم بروکلی را به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید. در ادامه طرز تهیه‌ی ۳ خوردنی لذیذ و خلاقانه با کلم بروکلی را آموزش می‌دهیم.

سوپ کلم بروکلی یکی از بهترین غذا‌هایی است که می‌توانید در زمستان درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. این سوپ سرشار از مواد اولیه‌ی مقوی است که برای سلامتی بدن مفید هستند.

مواد لازم برای تهیه سوپ:
کره: دو قاشق غذاخوری (به همراه سه قاشق غذاخوری دیگر)
• ساقه‌ی کرفس خرد شده: یک عدد
• پیاز خرد شده: یک عدد
• آب مرغ: سه فنجان
• کلم کلم: هشت فنجان
• آرد سفید: سه قاشق غذاخوری
• شیر: دو فنجان
• نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ بروکلی:
یک قابلمه‌ متوسط روی حرارت بگذارید و دو قاشق غذاخوری کره درون آن بریزید تا کره آب شود. سپس پیاز و ساقه‌ی کرفس خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا نرم شود. کلم بروکلی و آب مرغ را اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید مواد به مدت ۱۰ دقیقه بجوشند. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و بگذارید مواد کمی خنک شوند. مواد سوپ را داخل مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید. سپس سوپ را درون یک قابلمه‌ی تمیز بریزید. یک قابلمه‌ی کوچک روی حرارت بگذارید و سه قاشق غذاخوری کره درون آن بریزید و صبر کنید تا آب شود. آرد و شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا غلیظ و حباب‌دار شوند. مخلوط شیر را درون قابلمه‌ی سوپ بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. با توجه به ذائقه‌ی خود، مقداری نمک و فلفل به سوپ اضافه کنید. سوپ کلم بروکلی شما حاضر است. آن را درون کاسه بریزید و نوش جان کنید.

اسموتی کلم بروکلی

اسموتی کلم بروکلی بسیار مقوی است و سلامتی بدن را به‌طرز حیرت‌آوری بهبود می‌بخشد.

مواد لازم:
آب: یک فنجان، شیر بدون چربی: یک فنجان ، کلم بروکلی: یک فنجان ، بلوبری: یک فنجان، موز: یک عدد، جو دوسر: یک فنجان، تخم آفتاب‌گردان: دو قاشق غذاخوری، کشمش: نصف فنجان

طرز تهیه:
برای تهیه‌ی اسموتی کلم بروکلی، اول از همه کلم بروکلی، بلوبری، موز، جو دوسر، تخم آفتا‌ب‌گردان و کشمش را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید.

حالا نوبت به اضافه کردن شیر و آب می‌رسد. بعد از اینکه شیر و آب را درون مخلوط‌کن ریختید، یک بار دیگر مواد را بزنید.

اسموتی را درون لیوان مدنظر بریزید و آن را بلافاصله نوش جان کنید. برای اینکه اسموتی خنک شود، می‌توانید چند تکه یخ به آن اضافه کنید.

سالاد کلم بروکلی

سالاد کلم بروکلی یک خوردنی دیگر است که می‌توانید با این سبزی صلیبی درست کنید. این سالاد سرشار از مواد اولیه‌ی سالم و مغذی است که برای بدن مفید هستند. این سالاد جذاب را می‌توانید به‌عنوان میان وعده یا شام سبک میل کنید.

مواد لازم:
کلم بروکلی: چهار فنجان، پیاز قرمز: یک عدد، کشمش: سه چهارم فنجان، بادام خرد شده: سه چهارم فنجان سس مایونز: یک فنجان، شکر سفید: نصف فنجان، سرکه‌ی سفید: دو قاشق غذاخوری، نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه:
اولین قدم برای درست کردن سالاد، خرد کردن کلم بروکلی و پیاز است. پیاز و کلم بروکلی خرد شده را درون یک کاسه بریزید و کشمش، بادام، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

برای درست کردن سس سالاد شکر، سرکه و سس مایونز را به‌خوبی با هم مخلوط کنید و آن را روی سالاد بریزید. اگر می‌خواهید سالاد سالم باشد، سس مایونز را حذف کرده و به جای آن از روغن زیتون استفاده کنید. نوش جان.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین