برندها و مدلهای مختلفی از خودروهای هیبریدی در بازار ایران یافت میشود که در سایتهایی چون دیوار و در بازار قیمتهای مختلفی دارند.
یکی از آنها خودروی میتسوبیشی اوتلندر است. تیپ پنج مدل ۲۰۱۷ این ماشین از یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تا دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.
تیپ ۵ مدل ۲۰۱۸ این خودرو نیز از یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون در بازارها قیمتگذاری شده است.
رنجرور اسپرت ۳٫۵٫ ۲۰۱۴ یکی دیگر از مدلهای موجود در بازار ایران است که با حدود قیمتی یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
مدل ۲۰۰۴ هشت سیلندر اتوماتیک لندرور دیسکاوری نیز در بازار حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان داد و ستد میشود.
کیا اپتیما هیبریدی مانند سایر خودروها در ایران با نوسانات قیمتی بسیاری همراه بوده، قیمت این خودرو اکنون حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.
بازه قیمتی هیوندای سوناتا هیبرید نیز بین یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان در نوسان است.
لکسوس چند؟
مدلهای مختلف خودروی لکسوس نیز قیمتهای مختلفی دارند؛ برای مثال:
-لکسوس CT: یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان
– لکسوس NX: بازه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان تا سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
قمیت انواع مدل تویوتا
مدلهای مختلف تویوتا نیز با قیمتهای متفاوتی عرضه میشود؛ برای مثال:
– تویوتا پریوس تیپ EU: یک میلیارد و هشتاد میلیون تومان
– تویوتا پریوس تیپ A: 830 میلیون تومان
– تویوتا پریوس تیپ B: 860 میلیون تومان
– تویوتا پریوس تیپ C:910 میلیون تومان
-تویوتا پریوس تیپ ۲: ۸۷۰ میلیون تومان
-تویوتا پریوس تیپ۳: ۹۶۰ میلیون تومان
همچنین تویوتا کمری XLE در مدلهای مختلف خود در بازار خودروی ایران از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان در حال فروش است.
اما مدل تویوتا کمریSE نسبت به خودروهای هیبریدی دیگر قیمت مناسبتری دارد و از ۵۰۵ میلیون تومان تا ۷۱۰ میلیون تومان معامله میشود.
بازه قیمت خودروی تویوتا CHR نیز از یک میلیارد و ۴۲۰ میلیارد تومان تا یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است.
چالش خودروهای هیبریدی
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در مورد چالش خودروهای هیبریدی در بازار ایران گفت: این خودرو از دو موتور الکترونیکی و بنزینی برخوردارند. در سرعتهای پایین، خودرو با موتور الکترونیکی کار میکند و در سرعتهای بالاتر، موتور بنزینی کاربرد دارد. در این میان، موتور بنزینی به شارژ موتور الکترونیکی کمک میکند.
او افزود: عمر باتریهای خودروهای هیبریدی حدود هفت سال است. در دنیا موتور خودرو در این مدت گارانتی دارد اما در ایران، به دلیل نبود نمایندگی چنین امکانی در دسترس نیست و اگر باتری نیاز به تعویض داشته باشد، تامین آن هزینه بسیار زیادی را روی دست صاحب خودرو میگذارد.
جعفری ادامه داد: خودروهای هیبریدی، چالشی برای شارژ شدن ندارند و مصرف سوخت و آلایندگی آنها نیز بسیار پایین است اما در ایران خرید آنها ریسک است؛ چرا که تامین باتری خودروهای هیبریدی سخت و خدمات پس از فروش اینگونه خودروها ضعیف است.