کد خبر: ۷۳۹۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
دیدار با تعدادی از خانواده‌های زندانیان اعتراضات ۹۸ و جرائم عمومی

دستور اژه‌ای درباره عفو، ارفاقات قانونی، مرخصی و اعمال مجازات‌ جایگزین حبس

رئیس عدلیه در جریان برنامه ملاقات مردمی با تعدادی از مراجعه کنندگان به دفتر ارتباطات مردمی دستگاه قضا، پس از مطالعه موردی پرونده‌ها و استماع مشکلات و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را جهت رسیدگی‌ به مراجع ذی‌ربط شامل بررسی عفو، اعمال ارفاقات قانونی، مرخصی، استفاده از پابند الکترونیک و... صادر کرد.
دستور اژه‌ای درباره عفو، ارفاقات قانونی، مرخصی و اعمال مجازات‌ جایگزین حبس
آفتاب‌‌نیوز :

در سلسله برنامه‌های ملاقات مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، صبح امروز پنجشنبه (۴ آذر) رئیس قوه قضاییه به مدت دو ساعت با تعدادی از خانواده های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرائم عمومی دیدار کرد.

این افراد طی روزهای گذشته به دفتر ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه کرده بودند.

درخواست‌هایی که امروز مردم نزد حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای مطرح کردند، عمدتا مواردی بودند که تصمیم‌ گیری در خصوص آنها به لحاظ قانونی در حیطه مسئولیت‌های رئیس قوه قضاییه است.

رئیس عدلیه بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌هایی که عمدتا مربوط به جرایم عمومی و امنیتی بودند و ۳ فقره از آنها نیز به محکومان حوادث آبان سال ۹۸ اختصاص داشت، با در نظر گرفتن تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضایی ابلاغ کرد.

دستورات امروز رئیس قوه قضاییه پس از استماع درخواست‌های متقاضیان عمدتا حول محورهای «بررسی عفو»، «اِعمال ارفاقات قانونی برای محکوم و متهم»، «اعطای مرخصی به زندانی»، «اِعمال مجازات‌ جایگزین حبس برای زندانی» و همچنین «کاهش مبلغ وثیقه برای متهم» بود.

رئیس عدلیه پس از ابلاغ دستورات در خصوص اِعمال ارفاقات قانونی برای محکومان یا متهمانی که در زندان به سر می‌برند، از خانواده‌های آنها خواست که شرایط و بستر را برای فرد آزاد شده به نحوی فراهم کنند که دیگر پای آنها به زندان باز نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از پایان رسیدگی و ابلاغ دستورات لازم به مراجع ذی‌ربط پیرامون درخواست‌های مراجعه‌کنندگان، در سخنانی گفت: در سالیان گذشته بخشی در قوه قضاییه تحت عنوان «مرکز ارتباطات مردمی» متشکل از تعدادی قاضی و کارشناس ایجاد شده تا به درخواست‌ها و تقاضاهای افراد پیرامون پرونده‌های حقوقی و کیفری یا زندانیانی که در زندان دارند رسیدگی کنند.

رئیس عدلیه با اشاره به پیگیری و بررسی تقاضاهای مردمی از سوی مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در میان این تقاضاها، موارد خاصی وجود دارند که نیاز است شخص رئیس قوه قضاییه در خصوص آنها تصمیم گیری کند و امروز به تشخیص مسئولان مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به تعدادی از تقاضای مردمی رسیدگی صورت گرفت و اقدامات لازم انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به عواطف و احساسات خانواده‌های محکومان و زندانیانی که امروز با وی ملاقات کردند، گفت: برخی مراجعه‌کنندگان از ابراز پشیمانی فرد محکوم یا متهم سخن می گفتند و خواستار آن بودند که نام فرد موردنظرشان در لیست عفو قرار بگیرد که برای ما هم گذشته از پیشینه افراد ، وضعیت حال او خیلی حائز اهمیت و ملاک است و در این موارد نیز دستورات لازم ابلاغ شد.

وی در عین حال اظهار داشت: افرادی هم در جریان ملاقات مردمی امروز حضور داشتند که با تکیه بر بیماری فرد زندانی مورد نظر خود، خواستار ارفاقات قانونی یا تغییر نوع مجازات می شدند که باید پزشکی قانونی در خصوص آن اعلام نظر کند و پس از ان در این موارد تصمیم گیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: احساس من این بود که تعدادی از درخواست‌های متقاضیان در دیدارهای امروز صحیح بود .

وی افزود: می توان ارفاقات قانونی را شامل حال یک زندانی کرد که فاقد سابقه کیفری بوده، مدتی از حبس خود را گذرانده و امروز هم نادم و پشیمان است؛ بر همین اساس امروز تعدادی از این افراد را به رئیس کل دادگستری استان‌ها یا دادستان‌های کشور معرفی کردیم تا از ارفاقات قانونی برخوردار شوند.

رئیس عدلیه افزود: قوه قضاییه بنا دارد تا آنجا که ممکن است و ضرورت ندارد افرادی که در زندان هستند، شامل ارفاقات قانونی یا تبدیل و تخفیف قرار، شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در عین حال تصریح کرد: موارد خاصی هم در دیدار امروز بود که به سبب سنگین بودن مجازات، داشتن شاکیان خصوصی، هیچ راهی برای ارفاقات قانونی فرد محکوم یا متهم وجود نداشت.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد نمی‌توان ارفاقات قانونی را شامال حال فردی کرد که در دادنامه او عناوین مجرمانه‌ای مثل سرقت و آدم ربایی وجود داشته و خودش تمامی این اتهامات را قبول کرده و مدت زیادی هم از حبس او نمی‌گذرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین