کد خبر: ۷۳۹۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
یک کارشناس مسائل بین الملل:

در مذاکرات "وین" یا همه برنده می‌شوند یا همه می‌بازند

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مذاکرات وین نمی تواند تنها یک طرف برنده و یا یک طرف بازنده داشته باشد، معتقد است: امروز و در آستانه دور هفتم مذاکرات احیای برجام، وضعیت به گونه ای است که در نتیجه آن یا همه طرف ها با یکدیگر برنده می شوند و یا همه با هم می بازند.
در مذاکرات
آفتاب‌‌نیوز :

رضا ذبیحی درباره نتایج احتمالی دور هفتم مذاکرات وین و پیامدهای ناشی از آن گفت: سودمندی متقابل و مطلق احیای توافق برجام برای تمامی طرف ها مسلم و محرز است و همین امر امیدها را برای زنده نگه داشتن برجام دو چندان می کند.

شکست در مذکرات وین برای دولت "جو بایدن" گران تمام خواهد شد

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شکست در مذکرات وین برای دولت جو بایدن گران تمام خواهد شد، اظهار کرد: یکی از برنامه های اعلام شده بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، احیای توافق هسته ای ایران بود، اگر او نتواند به این وعده جامه عمل بپوشاند و بگونه ای عمل کند که در نهایت باعث شود که نظارت ها بر برنامه هسته ای ایران نیز کاهش یابد، نتیجه ای جز تزلزل هر چه بیشتر جایگاه وی به همراه نخواهد داشت و همین امر برای جمهوری خواهان و اشخاصی همچون ترامپ دستاویزی برای حمله بیشتر و موثرتر به وی خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه به بن بست رسیدن مذاکرات وین برای اروپایی ها نیز پیامدهای بسیار ناامید کننده ای خواهد داشت، افزود: بعد از اثبات ناتوانی اروپا علی رغم تلاش هایش برای جلوگیری از فروپاشی برجام، امروز اروپا بار دیگر در جایگاهی قرار دارد که می تواند حداقل به عنوان یک عنصر میانجی و تسهیل گر زمینه احیای این توافق را فراهم کند.

ذبیحی تصریح کرد: اگر اروپا در این تلاش نیز شکست بخورد بار دیگر روشن خواهد شد که غروب اقتدار و قدرت این قاره برای داشتن نقش فعال در زمینه حل و فصل مسائل بین المللی، یک امر قطعی و غیر قابل انکار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شکست مذاکرات احیای برجام، معنای دیگرش این است که ایران حتی شاید به طور ناگزیر ولی اما به هرحال ناشی از شرایط، دیگر ملزم به رعایت بسیاری از نظارت ها و محدودیت ها نخواهد بود.

ذبیحی افزود: اگر چه این امر به هیچ عنوان به معنای تخطی ایران نیست، اما لاجرم وضعیتی پیش می آید که دیگر امکان راستی آزمایی قابل اتکا برای آژانس و در نتیجه جامعه بین المللی همچون گذشته ایجاد نخواهد شد و همین امر زمینه حصول و انعقاد هر گونه توافقی در آینده را نیز بسیار کمرنگ خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: همچنین این اتفاق ممکن است موضوعی را که امروز دیگر یک بحران بین المللی نیست را به ویژه با اقدامات غربی ها، دوباره تبدیل به یک بحران بین المللی کند.

شکست مذاکرات وین، برای روسیه و چین پیامدهای چندان خوشایندی نخواهد داشت

ذبیحی تاکید کرد: شکست مذاکرات وین، برای روسیه و چین نیز پیامدهای چندان خوشایندی نخواهد داشت. زیرا از یکسو موضع ضعیف آنها برای پیشبرد مذاکرات در جهت سودمندی متقابل برای طرفین و به ویژه برای ایران به عنوان متحد آنها مسلم فرض خواهد شد و از سوی دیگر با در محاق گرفتن ایران از جانب سایر قدرت ها، برای آنها نیز شرایط مساعدی جهت انجام تعاملات و مبادلات خود با ایران به صورت عادی و روان فراهم نخواهد بود.

شکست برجام به معنای شکست یک اقدام جمعی متقابل برای پاسداری از صلح بین المللی است

وی ادامه داد: از سوی دیگر شکست برجام به معنای شکست یک اقدام جمعی متقابل برای پاسداری از صلح بین المللی است و لذا در این مسیر تمامی قدرت هایی که ادعای داشتن نقشی فعال در جامعه بین المللی دارند، متضرر خواهند شد.

این پژوهشگر روابط بین الملل افزود: ایران نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی، متحمل خسارات بسیار زیادی شد و لذا وضعیت ایده آل این است که حتی این خسارات نیز جبران شود، اما اگر در شرایط فعلی امکان چنین امری وجود ندارد، حداقل باید سریع تر وضعیتی بوجود آید که با احیای برجام وبا شرط برخورداری ایران از مزایای آن، تا حدودی خسارت های گذشته جبران شود.

ذبیحی در پایان خاطر نشان کرد: به جز طرف های شرکت کننده در مذاکرات احیای برجام و آمریکا که در حال حاضر به صورت غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد، کشورهای منطقه نیز در صورت داشتن دید منطقی و عقلانی از احیای برجام سود خواهند جست و لذا انتظار این است که در مسیر این مذاکرات همراهی کرده و از هر گونه کارشکنی پرهیز نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین