کد خبر: ۷۴۰۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

با ضدعفونی‌کننده بدن آشنا شوید

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: جو دوسر گیاهی مقوی اعصاب، محرک، ملین و ضدعفونی‌کننده است و در کاهش کلسترول و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اثرات مفیدی دارد.
با ضدعفونی‌کننده بدن آشنا شوید
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی ابراهیمی گفت: جو دوسر که با نام یولاف نیز شناخته می‌شود، دارای طبیعتی معتدل و کمی متمایل به خشکی است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: یولاف گیاهی مقوی اعصاب، محرک، ملین و ضدعفونی‌کننده است؛ جوشانده جو دوسر با پوسته خارجی آن به مقدار ۲۰ گرم در یک لیتر آب مدر بوده و برای دفع سنگ کلیه، رفع استسقا، درمان کمی ادرار، تسکین درد کلیه و مثانه، تسکین سرفه و ورم حلق تجویز می‌شود. چنانچه در روغن پخته و خورده شود باعث نرم شدن سینه و درمان سرفه می‌شود و همچنین جوشانده جو دوسر به‌صورت کمپرس در استعمال خارجی برای رفع دردهای روماتیسمی و درد کلیه مفید است.

وی بیان کرد: آرد یولافی که سبوس آن گرفته نشده باشد در کاهش کلسترول اثرات مفیدی برجا می‌گذارد. علاوه بر کاهش کلسترول و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، استفاده از یولاف در برخی افراد سبب کاهش فشارخون و حفظ تعادل قند خون و انسولین نیز می‌شود. آرد و سبوس یولاف در افزایش حجم مدفوع و در نتیجه رفع یبوست و سلامت روده بزرگ تأثیر بسزایی دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: دانه‌های جو از ساخت پروستاگلاندین جلوگیری نموده و سبب جلوگیری از التهاب می‌شود. این خاصیت یولاف باعث شده است تا استفاده موضعی از آن در درمان اگزما و پسوریازیس توصیه شود. بعلاوه یولاف منبعی غنی از ترکیبات مهارکننده پروتئاز است. مهارکننده‌های پروتئاز باعث کاهش فعالیت برخی از مواد سرطان‌زا در روده‌ها می‌شوند.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی استان در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه افزود: جو به‌سختی هضم شده و خوردن آن باعث نفخ می‌شود. برای رفع نفخ و هضم بهتر آن، باید از سرکه و زیره سیاه استفاده و آن را به مدت زیادی با روغن طبخ کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین