کد خبر: ۷۴۰۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

شانس موفقیت مذاکرات وین به روایت موسویان

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دولت آقای رئیسی ممکن است سیاست های متفاوتی با دولت آقای روحانی داشته باشد اما در مورد برجام سیاست آنها یکی است و آن هم اجرای برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.
شانس موفقیت مذاکرات وین به روایت موسویان
آفتاب‌‌نیوز :

سید حسین موسویان در گفتگو با سی ان بی سی در پاسخ به این سوال که مذاکرات هسته ای در وین آغاز شده و ایران هم مواضع سختی اتخاذ کرده و خواسته‌ای حداکثری دارد. دراین وضعیت شانسی برای موفقیت مذاکرات می بینید؟ گفت: من قبول ندارم که مذاکره کنندگان جدید هسته ای ایران مواضع تندی اتخاذ کرده اند. خواست ایران اجرای دقیق و درست و کامل برجام است. مذاکره کنندگان ایرانی چیزی بیشتر و یا کمتر از برجام نخواسته اند. آمریکا، روسیه، چین و اروپا پیشنهاد احیاء و اجرای کامل برجام را داده اند و این دقیقا همان چیزی است که ایران می گوید.

وی ادامه داد: اما مشکل اجرای درست برجام به تحریم های آمریکا برمی گردد و اینکه دولت بایدن خواهد توانست رفع تحریم‌ها در قالب برجام را درست انجام دهد یا خیر. برجام در دوره اوباما، بطور نیمه کاره اجراء شد، آنهم بخاطر اینکه تحریم های اولیه آمریکا مانع بود. در دوره ترامپ، برجام درحد صفر اجراء شد بلکه بدتر. یعنی ترامپ نه تنها از برجام خارج شد بلکه حدود 1500 تحریم اعمال کرد که نیمی از آنها تحریم های فراهسته‌ای تحت عناوین تروریسم و حقوق بشر و اینها بود.


این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: حالا اصل مسئله در مذاکرات احیای برجام این است که ایران می تواند برجام را کامل اجرا کند زیرا ایران سه سال برجام را کامل اجراء کرد و الان هم می تواند انجام دهد. اما آیا دولت بایدن خواهد توانست موانع دوره اوباما و ترامپ را بردارد تا برجام درست اجراء شود یا نه. لذا توپ در زمین آمریکاست. اگر آمریکا تحریم‌ها را در چهارچوب برجام درست و کامل بردارد، ایران هم به تعهدات کامل برجامی بازخواهد گشت.

موسویان در پاسخ به این پرسش که مسئله این است که دولت آقای رئیسی سرکار آمده. آیا این مانع احیاء برجام نخواهد شد؟ تاکید کرد: آقای رئیسی تندرو نیست. خواست دولت آقای رئیسی و دولت آقای روحانی یکی است و آنهم اجرای درست و کامل برجام است. آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه فعلی بر رفع تحریم‌ها تاکید دارد و آقای ظریف وزیر خارجه قبلی هم بر رفع تحریم‌ها تاکید داشت. دولت آقای رئیسی ممکن است سیاست‌های متفاوتی با دولت آقای روحانی داشته باشد اما در مورد برجام سیاست آنها یکی است: اجرای برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین