کد خبر: ۷۴۰۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
ارده و شیره دارای مواد مغذی فراوانی نظیر «آمینواسید‌ها و چربی‌های سالم»، «فیبر»، «پروتئین»، «انواع ویتامین بخصوص ویتامین گروه ب»، «تیامین»، «منیزیم»، «مس»، «فسفر»، «منگنز»، «آهن» و «زینک» است.
آفتاب‌‌نیوز :

ارده و شیره به‌عنوان صبحانه یا میان وعده، غذایی بسیار کامل و پرانرژی است.

یکی از لذیذترین و سنتی‌ترین خوراکی‌هایی که ایرانیان آشنایی بسیار زیادی با آن دارند، ارده وشیره است، البته استفاده از این ترکیبات معجزه‌آسا مختص ما ایرانی‌ها نیست، بلکه در کشور‌های عرب و ترک نیز ارده و شیره طرفداران زیادی دارد. این خوراکی لذیذ به‌صورت‌های مختلفی درست می‌شود.

به‌عنوان‌مثال از شیره میوه‌های مختلف مانند انگور، خرما و انجیر تشکیل می‌شود و از کنجد هم برای طعم‌دهنده نیز استفاده می‌شود. حال مسئله اصلی که مطرح می‌شود این است که خواص ارده و شیره انگور برای سلامتی چیست؟ این خوراکی پرطرفدار چه فوایدی دارد، آیا مصرف آن توصیه می‌شود؟

ساختار و ترکیبات ارده و شیره

ارده و شیره به‌عنوان صبحانه یا میان وعده، بسیار کامل و پرانرژی است. این خوردنی شیرین با ذائقه افرادی که به طعم‌های شیرین علاقه ندارند همخوانی ندارد، زیرا پایه اصلی و طعم غالب این خوراکی کاملاً شیرین است.

دو ماده اصلی تشکیل‌دهنده اصلی این خوراکی، کنجد و دوشاب (شیره‌انگور) است. برای اینکه فواید هرکدام از این مواد را مطلع شوید کافی است در کتاب‌های طب سنتی درباره آن مطالعه کنید، قطعاً شگفت‌زده خواهید شد.

ارده و شیره برای سلامتی مفید است، زیرا ترکیباتی دارد که هرکدام به‌صورت جداگانه خواص فراوانی دارند، اما یکی از مهم‌ترین خاصیت‌هایی که باعث جذاب‌تر شدن ارده و شیره شده، این است که اگرچه این ترکیب شیرین است، اما کاملاً گیاهی و خالی از گلوتن است؛ در واقع طعم آن خالص و از دل طبیعت است. ارده و شیره مانند شیره و جان طبیعت است.

ارزش غذایی ارده شیره

همان‌طور که اشاره کردیم، ارده و شیره از خمیر کنجد له‌شده که مملو از خواص است، به همراه دوشاب تشکیل می‌شود. این ماده خوراکی نزدیک به چهار هزار سال است که در نواحی شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه مصرف می‌شود و همچنان محبوبیت بالایی دارد. به همین منظور در کتاب‌های طب سنتی و باستانی مطالب زیادی راجع به خواص آن نوشته‌شده است.

طبق تحقیقات آزمایشگاهی، ارده و شیره دارای مواد مغذی فراوانی نظیر «آمینواسید‌ها و چربی‌های سالم»، «فیبر»، «پروتئین»، «انواع ویتامین بخصوص ویتامین گروه ب»، «تیامین»، «منیزیم»، «مس»، «فسفر»، «منگنز»، «آهن» و «زینک» است.

۱- حفظ سلامت قلب و عروق

یکی از خواص ارده و شیره حفظ سلامت قلب از طریق آمینواسید‌های ضروری و پروتئین‌های زیاد است. ارده و شیره یک خوراکی چرب است، اما چربی آن سالم و طبیعی و به علت چربی موجود در کنجد است. پس علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن بی‌رویه نمی‌شود، از مسدود شدن شریان‌های متصل به قلب نیز جلوگیری می‌کند. سسامین و سسامولین دو ترکیب اصلی در چربی ارده است. این دو ماده برای محافظت از قلب و عروق و جلوگیری از بسته شدن رگ‌های منتهی به قلب بسیار مفید هستند.

۲- تأمین‌کننده نیاز‌های بدن

همان‌طور که می‌دانید بدن انسان همچون ماشینی است که برای حرکت به سوخت نیاز دارد. سوخت بدن انسان ماده‌های معدنی مختلفی هستند که از طریق خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کند، جذب می‌شود.

ارده و شیره برای سلامتی و برای بهبود عملکرد بدن قهرمانانه عمل می‌کند و می‌تواند به‌تن‌هایی بخش مهمی از نیاز‌های بدن را به این مواد برطرف کند. موادی که در مطلب قبلی به آن اشاره شد برای استحکام استخوان‌بندی، رشد عضلات، تأمین انرژی مورد نیاز روزانه و مواردی از این قبیل مفید هستند.

۳- تنظیم‌کننده فشارخون، کاهش‌دهنده کلسترول

فشارخون و کلسترول دو معضل اساسی و دو قاتل خاموش در جامعه هستند. ارده و شیره خاصیت آنتی‌ترومبوتیک دارد؛ به زبانی ساده‌تر باعث جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می‌شوند. همچنین ساختار ارده و شیره به‌صورتی است که میزان کلسترول خون را کاهش داده و با جریان بخشیدن به خون و جلوگیری از لخته شدن آن، فشارخون و ضربان قلب را نیز تنظیم می‌کند.

کمک به سلامت پوست و مقابله با بیماری‌های پوستی، تقویت رشد مو، افزایش میزان جذب مواد مغذی، ضد انواع سرطان، انرژی‌بخش، تقویت قوی جنسی، ضد کم‌خونی، تقویت ساختار استخوانی بدن، تقویت سیستم عصبی، بهبود عملکرد و ضدافسردگی از برخی دیگر از فواید ارده و شیره انگور برای سلامتی بدن است.

آیا مصرف ارده و شیره برای همه توصیه می‌شود؟

مصرف ارده و شیره برای سلامتی بدن به‌طور معمول ضرری ندارد. همچنین به‌صورت عمومی قابل‌استفاده برای افراد است. البته باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه آن به دلیل وجود اسید‌های چرب ممکن است باعث ایجاد التهاب شود.

توجه داشته باشید، برخی از افراد هستند که رژیم‌های غذایی خاصی را دنبال می‌کنند و در برنامه خود از این خوراکی بهره نمی‌برند. ما مصرف ارده و شیره انگور را به این افراد توصیه نمی‌کنیم، زیرا ممکن است این افراد در دسته کسانی باشند که مضرات ارده و شیره انگور بیشتر از فواید آن برایشان باشد، به‌همین دلیل مصرف این ماده غذایی برای چنین افرادی ممنوعیت دارد. پس لازم است قبل از مصرف با مشاور تغذیه‌تان مشورت کنید. به‌ویژه اگر از دستورالعمل یا رژیم غذایی خاصی بهره می‌برید، حتما نظر متخصص تغذیه یا مشاور خود را درباره مصرف این ماده غذایی جویا شوید.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین