کد خبر: ۷۴۱۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱

تعرفه مشترکان پرمصرف برق باید به صورت پلکانی افزایش یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید سقف مصرف معمول و متعارف را برای آب، برق و گاز تعیین کرده و صورت پلکانی تعرفه مشترکان پرمصرف را بالا ببریم.
تعرفه مشترکان پرمصرف برق باید به صورت پلکانی افزایش یابد
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه گذاری آب، برق و گاز، بیان کرد: امروز ما شاهد هستیم که نرخ ارز جهش یافته اما دولت نرخ آب، برق و گاز را که در دست خودش بوده را هم پای تورم، افزایش نداده است.

لذا قیمت های نسبی به هم ریخته است و اکثر خدمات متناسب با تورم تعدیل شده غیر از بخش هایی که در دست دولت بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این به هم ریختن قیمت های نسبی باعث شده که عده ای مصرف خود را تشدید کنند و عده ای منتفع شدند و زمینه مصرف بی رویه برای آنان فراهم شده است.

ما آب، برق و گاز را ارزان در اختیار مردم قرار نمی دهیم.

بلکه سایر خدمات را گران به مردم ارائه میکنیم.

حال که قیمت های نسبی تغییر کرده شاهد مصرف بی رویه عده ای از منابع آب، برق و گاز هستیم در حالی که این منابع می تواند صادر شود یا به نوعی در بخش تولید استفاده شود.

ما با نوعی ارزان فروشی نسبی در حال از دست دادن منابع خود هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نباید قیمت آب، برق و گاز را با تورم همسان سازی کنیم. چراکه امروز قشر متوسط جامعه دیگر توان پرداخت بیشتر ندارند.

اما راه اصلاح الگوی مصرف در شرایط فعلی اجرای نظام تعرفه‌گذاری افزایشی پلکانی است.

ما باید سقف مصرف معمول و متعارف را تعیین کرده و تعرفه مشترکانی که مصرف متعارف دارند را با نرخ موجود یا کمی تغییر محاسبه کنیم اما به صورت پلکانی تعرفه مشترکان پرمصرف را بالا برده و حتی برای آنان نیز جریمه تعریف کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با اعمال این سیاست می توانیم جلوی مصرف بیش از اندازه عده ای خاص که به دلیل تغییر قیمت نسبی اتفاق افتاده را بگیریم.

امروز زمانی که برای مشترک پرمصرف قبض برق می آید اصلا فرد احساس نمی کند که پولی برای برق می پردازد.در حالی که برق در دنیا از گران ترین انرژی ها است.

آیا ما می توانیم نرخ برق را معادل قیمت برق صادراتی کنیم؟ خیر چون فشار زیادی به قشر متوسط و ضعیف وارد می شود. راه حل اجرای این نظام تعرفه گذاری افزایشی_ پلکانی است. واقعا هرکس بامش بیش برفش نیز بیشتر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: هر مشترکی که زندگی تجملی و مصرف بالاتری دارد باید هزینه های مصرف مازاد خود را بپردازد.

قطعا استاندارد سازی سازه های ساختمانی و لوازم خانگی نقش موثری در بهینه سازی مصرف دارد. هرچقدر بیشتر استانداردها را در ساختمان ها رعایت کنیم قطعا انرژی کمتری برای سرمایش و گرمایش ساختمان لازم است.

ما باید آرام آرام میزان مصرف متعادل را با توجه به مصرف استاندارد انرژی تعریف کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین