کد خبر: ۷۴۲۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای ممانعت از احیای برجام

نیویورک تایمز: گانتس و رئیس موساد دست‌خالی از آمریکا برگشتند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تلاش های اخیر رژیم صهیونیستی در منصرف کردن دولت جو بایدن از تلاش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین، مطرح کرد اختلافات مقامات اسراییلی با آمریکا در این زمینه پابرجا باقی مانده است.
نیویورک تایمز: گانتس و رئیس موساد دست‌خالی از آمریکا برگشتند
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره اختلاف نظر رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در زمینه تداوم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نوشت: اختلافات دیرینه بر سر چگونگی کنار آمدن با برنامه هسته ای ایران به تنش های جدیدی میان دولت جو بایدن و اسراییل انجامیده است. دو مقام ارشد اسراییلی این هفته، واشنگتن را با نگرانی از این موضوع ترک کردند که تعهد آمریکایی ها به احیای توافق هسته ای به توافقی ناقص منتهی شود و به تهران اجازه دهد برنامه غنی سازی اورانیوم را با سرعت پیش ببرد.

نیویورک تایمز می افزاید: در تمام این هفته، کشمکش ها در حالی که دولت بایدن تلاش می کرد با اسراییل بر سر چگونگی دست و پنجه نرم کردن با ایران در سال بعد به توافق برسد، مشهود بوده اند. مقامات آمریکایی برای کاهش اختلاف، این هفته اظهار کردند بایدن دو ماه پیش از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا خواسته بود برنامه پنتاگون برای اقدام نظامی در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک را بررسی کند. مقامات دولت آمریکا نیز اقدامات جدیدی را برای سخت تر کردن تحریم های ایران به جای تخفیف در آن ها، تشریح کرده بودند. حال مقامات دولتی می‌گویند، تمرکز بایدن بر گزنیه های نظامی و تحریم ها تلاشی بود برای مخابره پیام.

این روزنامه در ادامه نوشت: اما این رویکرد سختگیرانه هدف آرام کردم مقامات اسراییلی را نیز به دنبال داشت که بیش از پیش برآشفته بودند. اگرچه آنها مانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل که آشکارا از دولت اوباما انتقاد می کرد، قرار نیست به طور علنی از رئیس جمهور آمریکا انتقاد کنند، مقامات اسرائیلی به طور غیرعلنی استدلال می کنند ایران در حال توسعه دادن برنامه هسته ای خود است، با این تصور که آمریکای متمایل به کاهش تعهداتش در خاورمیانه، مذاکرات وین را ترک نمی کند.

نیویورک تایمز همچنین می نویسد: پس از مکالمه پر تنش ده روز پیش میان نفتالی بنت نخست وزیر اسراییل و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، بنت، بنی گانتس وزیر جنگ اسراییل و دیوید بارنئا رئیس موساد را این هفته با اطلاعات جددی درباره غنی سازی اورانیوم در ایران و فعالیت بخشی که اسراییل مدعی است بخش تسلیحاتی آنها است، به واشنگتن فرستاد. علیرغم رایزنی های سرسختانه با آمریکا، مقامات اسراییلی با نگرانی از این که رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران ادامه یابد، واشنگتن را ترک کردند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره با اختلافات دیگری که آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند، آمده است: در دل تنش ها میان اسراییل و آمریکا، اختلاف بنیادین بر سر چگونگی متوقف کردن برنامه هسته ای ایران قرار دارد. این یک مناقشه ی جدید نیست، دو طرف سخت بر سر توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ تقابل داشتند، توافقی که نتانیاهو مخالفش بود و باراک اوباما آن را امضا کرد. اخیرا، آنها درباره استدلال پشت عملیات های خرابکارانه اسراییل در تاسیسات هسته ای ایران هم اختلافاتی پیدا کرده اند. دولت اسرائیل بر این عقیدا است این عملیات ها باعث پس روی برنامه هسته ای ایران شده اما برخی در آمریکا معتقدند این عملیات ها فقط باعث شده اند ایران تاسیسات غنی سازی اورانیومش را با تجهیزانی کارآمدتر و به روز تر بازسازی کند.

این گزارش می افزاید: تماس تلفنی میان بنت و بلینکن با وجود نمایش تصوراتی بسیار متمایز درباره ارزش یک توافق احیا شده، مشاجره آمیز بود. طبق گفته مقامات آمریکایی و اسراییلی، این تماس تلفنی مقامات دو طرف را برآشفت.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز آمده است: مقامات اسراییلی اطمینان خاطر نیافته‌اند. آنها بیش از پیش نگرانند که آمریکا در نهایت با تهران به توافق برسد و بخواهد مانع سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی اسراییل از انجام دادن عملیات های خرابکارانه شوند. رهبران اسراییلی می گویند، آنها از دولت بایدن تضمین می خواهند که واشنگتن حتی با احیای توافق هسته ای، کارزار عملیات های خرابکارانه شان را محدود نکند.

این روزنامه همچنین نوشت: در دیدارهای این هفته، مقامات اسراییلی تلاش کردند واشنگتن را متقاعد کنند در راستای رسیدن به توافقی دیپلماتیک کاری انجام ندهد و به جای آن، تحریم ها را سخت تر کند اما مقامات اسراییلی می گویند ترسشان از این است که آمریکا در حال شکل دادن یک کانال ارتباطی غیرعلنی با ایران باشد و دور جدید مذاکرات وین در نهایت به امضای یک توافق منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین