کد خبر: ۷۴۲۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

تصاویر| خانه تاریخی حاج آقا محسن اراکی

خانه تاریخی حاج آقا محسن به لحاظ ویژگی‌های معماری و وسعتی حدود پنج هزار متری مهمترین خانه تاریخی استان مرکزی محسوب می‌شود. این اثر تاریخی مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار است که سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
تصاویر| خانه تاریخی حاج آقا محسن اراکی
آفتاب‌‌نیوز :

آرایه‌ها و تزیینات ارزشمند معماری، از جمله آجرکاری و ترکیب آجر و کاشی بویژه در بخش حوضخانه بنا زینت بخش این خانه قدیمی و تاریخی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: خانه تاریخی حاج آقا محسن اراکی از بنا‌های تاریخی منحصر بفرد در نوع خانه‌های تاریخی در سطح کشور است که با وسعت حدود ۵ هزار مترمربع و دارا بودن یک حیاط مرکزی و ۵ حیاط اختصاصی برای هر یک از بخش‌های مجموعه از زیباترین و مهم‌ترین خانه‌های تاریخی استان مرکزی محسوب می‌شود.

مرمت و احیا اصولی این بنا می‌تواند آن را به مهمترین جاذبه تاریخی استان در شاخه خانه‌های تاریخی تبدیل کند. معضل اساسی بر سر راه بازسازی سریعتر این بنا عدم یکپارچگی مالکیت بنای خانه محسنی است، در حال حاضر ۳ دانگ این خانه تاریخی متعلق به آموزش و پرورش، ۲.۵ دانگ بنیاد خیریه محسنی و ورثه و نیم دانگ متعلق به اداره کل میراث فرهنگی است. کار بازسازی و مرمت خانه تاریخی محسنی چند سالی است که آغاز شده، اما در برخی موارد بازسازی غیر اصولی و استفاده از مصالح نامناسب حفظ اصالت و سلامت ساختمان بنا را دچار مخاطره نموده است که لازم است به این مهم در بازسازی این گنجینه‌ی بی نظیر معماری در استان مرکزی و شهر اراک توجه ویژه گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین