کد خبر: ۷۴۲۹۶۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱
آخرین فرصت برای احیای برجام در حال اتمام

نشست شورای امنیت درباره ایران؛ هشدار نسبت به فروپاشی برجام و ایجاد یک بحران جدی

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام همزمان با برگزاری مذاکرات وین در حالی برگزار شد که تعدادی از اعضای شورای امنیت ضمن اعلام حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار بازگشت آمریکا به برجام شدند اما نمایندگان آمریکا و تروئیکای اروپایی به بیان ادعاهایی علیه ایران پرداختند.
نشست شورای امنیت درباره ایران؛ هشدار نسبت به فروپاشی برجام و ایجاد یک بحران جدی
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع رژیم عدم اشاعه اتمی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه آغاز شد.

در این نشست نمایندگان کشور‌های اروپایی و آمریکا، علی‌رغم موضع سازنده ایران در مذاکرات وین و تلاش برای رفع تحریم‌ها، بار دیگر به فضاسازی علیه تهران پرداخته و ادعا‌هایی مبنی بر اتمام وقت بازگشت به برجام را تکرار کردند.

"رز ماری دی کارلو" معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل دوازدهمین گزارش گوترش را در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ قرائت کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل دوازدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد تا در نشست امروز سه شنبه ۲۳ آذرماه جاری (۱۴ دسامبر ۲۰۲۱) مورد بررسی قرار گیرد.

گوترش در این گزارش با اشاره به دشواری‌های سال‌های اخیر در موضوع برجام، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود از فعالیت‌های دیپلماتیک در قالب گفت‌و‌گوهای انجام شده در ماه آوریل تا ژوئن گذشته و همچنین نشست‌های اخیر کمیسیون مشترک برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف‌های موضوع را ارائه کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته است.

گوترش مشابه گزارش های اخیر خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می کند و به طور خاص اظهار می دارد که رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل البته نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران را مدنظر قرار داده است.

«لیندا توماس-گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست مدعی شد که به دلیل پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و جدی نبودن تیم ایرانی در مذاکرات وین، برجام در حال توخالی شدن است.

وی در ادامه ادعا‌های بی‌اساس خود افزود، اقدامات تهران برای آن‌ها اهرم فشار بیشتری فراهم نمی‌کند و فقط نگرانی‌های آمریکا را افزایش می‌دهد.

نمایندگی دانمارک در سازمان ملل نیز طی توئیتی ضمن ابراز امیدواری برای مذاکرات سازنده در وین از طریق بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری پایبندی آمریکا و ایران به الزامات برجامی، با تکرار موضع اتحادیه اروپا گفت: «ما همچنان باور داریم که با برجام در وضعیت بهتری هستیم».

نماینده نروژ در سازمان ملل نیز ضمن اعلام حمایت کامل از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره مسئله هسته‌ای ایران، تاکید کرد: «ما تلاش‌های مداوم برای بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را مورد توجه قرار می‌دهیم».

این دیپلمات نروژی افزود: «ما همچنان نگران اقدامات هسته‌ای عمدی ایران بوده و خواستار بازگشت فوری راستی آزمایی و نظارت آژانس هستیم».

«اولاف اسکوگ» نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز در این جلسه شورای امنیت با تاکید بر حمایت این اتحادیه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، اذعان کرد که به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تهران متحمل عواقب اقتصادی شدیدی شده است.

نماینده فرانسه نیز در این جلسه گفت: «از سال ۲۰۱۵، فرانسه و شرکای تروئیکای اروپایی پایبندی ثابتی را به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از خود نشان دادند».

او اظهار داشت: «تحریم‌های اروپا طبق برنامه لغو شد. با خروج دولت قبلی آمریکا از توافق، آشکارا مخالفت شد».

این دیپلمات فرانسوی با ادعای اینکه اکنون بر سر دوراهی قرار دارند، افزود: «درباره برنامه هسته‌ای ایران که فراتر از محدودیت‌های توافق پیش می‌رود، هشدار داده‌ایم. ما بر سر دوراهی هستیم. ایران دو مسیر دارد».

وی ادامه داد: «راه دیپلماتیک قاطعانه برای ایران جهت دستیابی به توافق باز است، اما با توجه به تحولات برنامه هسته‌ای این کشور، این آخرین فرصت ما برای بازگرداندن برجام است».

«باربارا وودوارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل، طی اظهاراتی با حمایت از آمریکا و بدون اشاره به عواقب خروج آن از برجام، گفت: «اگر ایران به مسیر فعلی تشدید تنش هسته‌ای خود ادامه دهد، مسئول فروپاشی برجام و ایجاد یک بحران جدی خواهد بود. ما امیدواریم که ایران توافقی عادلانه و جامع منعقد کند که به نفع مردم و ملت ایران باشد».

نماینده روسیه در این جلسه شورای امنیت نیز با «خطرناک و غیرمسئولانه» خواندن اظهارات مبنی بر قدیمی بودن توافق هسته‌ای، تاکید کرد: «دلیل اصلی اختلافات بر سر توافق هسته‌ای اقدامات آمریکاست، نه رویکرد ایران».

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت جدید ایران از دوشنبه هشتم آذرماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد. 

منبع: ایرنا و فارس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
3
30
مردم ایران را که بازی داده اید کل جهان را که نمیتونید بازی بدهید . این انرژی هسته ای چه دستاورد عملی برای مردم داشته...
پاسخ ها
منوچهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ندانستن و ناآگهی شما شهروند جامعه که مقصرش هم به نظرم خود حکومت هستش شما را به این نتیجه رسانده دلیل تحریم ایران انرژی هسته ای هست ولی اگه به کشورهای مثل ونزولا و کوبا نگاه میکنیم نه صنایع هسته ای دارند و نه موشکی و بیش از شصت سال تحریم هستش دلیلش اینه که آمریکا فقط نوکر حلقه به گوش میخواهد و این نوکری هم دلیل بر رفاه و پیشرفت نیست مثل مکزیک هم نوکری می‌کنه وهم کشور فقیری هستش پس تنها راه پیشرفت و رفاه کشور خودمان فقط و فقط مردمان آن کشور هستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اگه برای مردم ایران آب نداردبرای کاسبان تحریم نون که دارد
...اين پيام را منتشر كن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
34
4
آمريكا به راحتي زير برجام زد و از آن خارج شد. اروپا هم به هيچ يك از تعهداتش عمل نكرد. فقط ايران بود كه توسط روحاني ...يكطرفه به برجام عمل كرد و بتون ريخت و هسته اي را نابود كرد. الان اين تيتر احمقانه چيه زديد براي كي بحران ايجاد ميشه امريكا كه هنوز مداكرات شروع نشده ديگه شركتي نمونده داره اشخاص و خبرنگاران را هم تحريم ميكنه شما ها خبرنگار نيستيد يك عده ...و غرب زده هستيد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
14
تلویزیون ازرصف های معلمان دعوت نمیکند بیگانگان هم دعوت میکند برای مصاحبه ....
خوب چرا تو دعوت نکردی از معلمان
معلمان ده صنف دارند زیر نظر شورای هماهنگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
19
آیا شبکه خبر هم با ملت آمریکا مصاحبه می‌کند همان لحظه نیروهای امنیتی آنها را دستگیر می‌کنند
که مسولان صنفی معلمان را دستگیر میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
3
از اول هم مشخص بود این مذاکرات به جایی نخواهد رسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
3
بحران برای کشوری معنی دارد که همه چیز آن حساب و کتاب دارد نه ما که ۴۳ ساله با بحران زندگی کردیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
2
درود خدا بر دولت روحانی و تیم مذاکره کننده برجام که توانستن سایه جنگ را ار ملت ایران دور کنند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
3
هر دو طرف مقصرند و باید جایی سازش کنند
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
3
مردم مانده از برجام تا رسن به فرجام ای مسولان خسته شدیم چون توانی نیست برا تحمل گرانی وتورم کمر شکن آنانی که بردن دلارها را رفتن و دیگ خالی را مردم دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
4
اصلا خیلی از امریکایی ها واروپایی ها نمیدونن ایران کجاست چه برسه باهاشون راجع به ایران مصاحبه کنن
نگار ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
3
2
راي هاي مثبت و منفي واقعي نيست من به دومين نظر راي مثبت دادم ثبت نشد كلا اگر كسي نظري مخالف نظر اين خبرگزاري بدهد راي منفي ميگيرد.
خودتون را گول نزنيد. روحاني و تفكرش كه شما ها مروجش بوديد خريداري نداره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
3
1
خودتون را گول نزنيد نظرات گزينشي است و حتي راي به نظرها بر اساس خود سايته من كه نتونستم راي بدهم و هر كار كردم نشد. مشخصه راي گيري زير كامنت ها دروغكي است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
2
روحانی بزرگوار کشور رو از جنگ نجات داد شما غصه بتن رو می خوری !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین