دکتر محمدحسین امید عصر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق و معرفی سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی گزارشی از فعالیتهای دوره مدیریتی خود در این دانشگاه را ارائه داد و گفت: پنج سال و پنج ماه در دانشگاه علمی کاربردی مسئولیت داشتم که در این مدت با ۱۰۰ نفر از همکاران که ۵۶ نفر آنها در واحدهای استانی و از اساتید برجسته استانی بودند، همکاری کردم.
وی در ادامه تصویب اساسنامه مراکز علمی کاربردی را یکی از مهمترین اقدامات دوره مدیریتی خود عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مراکز علمی کاربردی ما دارای اساسنامه هستند. در واقع این مراکز به عنوان یک واحد دانشگاهی میتوانند برنامهریزی درازمدت داشته باشند.
رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی، ساماندهی رؤسای این مراکز را از دیگر فعالیتهای موفق خود عنوان کرد و گفت: در سال ۹۵ بیش از ۸۰ درصد مراکز به صورت سرپرست اداره میشدند و امروز ۱۰۰ درصد رؤسا در چارچوب آئیننامه مدیریت دانشگاهها و آئیننامه مصوب شورای مرکزی دانشگاه یا در دو دوره چهار ساله به عنوان رئیس مرکز فعالیت میکنند یا در دوره ۶ ماهه حکم سرپرستی دارند.
دکتر امید خاطرنشان کرد: از همان روزهای اولی که به دانشگاه علمی کاربردی آمدم، با مشکلی مواجه شدم که بر اساس آن سازمان بازرسی به اغلب تصمیمات دانشگاه ایراد میگرفت و مرجع تصمیمگیری یعنی آئیننامهها را هیات رئیسه دانشگاه نمیدانست و این در حالی بود که خیلی از مصوبههای دانشگاه توسط هیات رئیسه تصویب میشد و یا از دانشگاههای دیگر گرفته میشد، اما امروز همه آئیننامههای دانشگاه به تصویب شوراهای قانونی رسیدهاند.
رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی به برنامه ساماندهی مدرسین این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۳ هزار نفر در این دانشگاه کد مدرسی داشتند که کمتر از ۶۰۰۰ نفر آنها مورد بررسیهای اولیه قرار گرفته و مابقی مراحل قانونی را طی نکرده بودند. ما آئیننامهای به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و جذب رساندیم و تمامی مدرسها باید در فراخوان شرکت میکردند و در نهایت ۲۵ هزار نفر از مدرسین صلاحیت ادامه همکاری را گرفتند.
دکتر امید خاطرنشان کرد: تا به امروز ما حتی یک مدرس در دانشگاه، خارج از دایره شورا جذب نکردیم و بیش از ۱۲۰ هزار نفر در فراخوان هر ساله ما شرکت کردند و کمتر از ۱۲ هزار نفر پذیرفته شدند.
وی تاکید کرد: دانشگاه علمی کاربردی برای اجرای برنامههای خاص با چالشهایی نیز مواجه بوده است که تعطیلی مراکز دولتی یکی از این چالشها محسوب میشد که این برنامه از دولت دهم شروع و تا دولت یازدهم تکرار شد و در نهایت توانستیم در سال ۹۹ تمام مراکز علمی کاربردی دولتی را منحل و یا در مراکز خصوصی ادغام کنیم.
دکتر امید از کمبود بودجه دانشگاه علمی کاربردی نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بودجه در نظر گرفته شده برای این دانشگاه کافی نیست و افرادی بودجه ما را در دفتر آموزش و پرورش تدوین میکنند و این دانشگاه بر خلاف دانشگاه فنیوحرفهای که ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد، تنها ۵۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم که به منظور رسیدن به آموزشهای مهارتی ۳۰ درصدی در کشور، ۳۰ درصد از شهریه دانشجویان علمی کاربردی در رشتههای مورد تقاضا توسط دولت پرداخت شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
دکتر امید خاطرنشان کرد: قانون جدید آموزش و پرورش مشکلات آموزشهای مهارتی را افزایش داده است و بر خلاف گذشته که دانشجویان از هنرستان میتوانستند وارد آموزشهای مهارتی شوند و دوره پیش دانشگاهی را نگذرانند، اما با روند جدید همه دانشآموزان مجاز هستند ۱۲ سال تا دیپلم درس بخوانند، در نتیجه اغلب دانشآموزان به سمت رشتههای غیر مهارتی و لیسانس حرکت میکنند.