کد خبر: ۷۴۳۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

ضرورت تجویز یُد برای زنان باردار

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد تمام خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، به منظور تکامل سیستم اعصاب مرکزی جنین و پیشگیری افت ضریب هوشی ناشی از کمبود ید در فرزند خود باید به میزان کافی ید دریافت کنند.
ضرورت تجویز یُد برای زنان باردار
آفتاب‌‌نیوز :

هورمون‌های ترشح شده از غده تیروئید؛ علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن، برای رشد و نمو جنین بخصوص در شکل‌گیری سیستم اعصاب مرکزی و فعالیت‌های ذهنی و هوشی کودکان نقش حیاتی دارند. یُد یکی از ریز مغذی‌های ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است و در دوران زندگی داخل رحمی، جنین برای تولید هورمون‌های تیروئید نیاز یه یُد دارد که باید از طریق جفت به او برسد. بنابراین کفایت یُد دریافتی زنان باردار برای تامین یُد مورد نیاز جنین آنها الزامی است.

دکتر حسین دلشاد، مسئول دفتر ریزمغذی‌های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که «مصرف همگانی نمک ید دار از سال ۱۳۶۹ باعث تامین یُد دریافتی جامعه شده است»، گفت: اما این راهبرد در گروه آسیب پذیر از جمله زنان باردار و شیرده نمی‌تواند یُد مورد نیاز روزانه آنها را تامین کند.

وی افزود: مطالعه سال ۱۳۹۴ در ۱۲ استان کشور نشان داد که علیرغم دریافت یُد کافی جامعه، زنان باردار کشور دچار کمبود متوسط یُد هستند. لذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکمل یاری یُد را برای تمام زنان باردار ایرانی با تجویز ۱۵۰ میکروگرم یُد روزانه شروع کرد. ۲ سال پس از مکمل یاری یُد، دومین پایش به منظور بررسی تاثیر مکمل یاری یُد بر میزان یُد دفعی ادرار زنان باردار همان ۱۲ استان به عنوان شاخصی از میزان یُد دریافتی صورت گرفت. در اولین پایش ملی میانه غلظت یُد ادرار زنان باردار ۸۷ میکروگرم در لیتر بوده که در دومین پایش ملی میانه غلظت یُد ادرار ۱۸۸.۶ میکروگرم در لیتر، یعنی به بیش از دو برابر و در حد تکافو رسیده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده مؤید این واقعیت است که باتوجه به عدم کفایت مصرف همگانی نمک یُد دار در تامین نیاز زنان باردار و شیرده کشور، الزامی است که تمام خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، به منظور تکامل سیستم اعصاب مرکزی جنین و پیشگیری افت ضریب هوشی ناشی از کمبود یُد در فرزند خود، از حداقل سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری و شیردهی روزانه حداقل به مقدار ۱۵۰ میکروگرم یُد بعنوان مکمل از طریق مصرف قرص‌های یدو فولیک تا سه ماهه اول بارداری و پس از آن کپسول‌های مولتی ویتامین حاوی ۱۵۰ میکروگرم یُد تا پایان شیردهی استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین