کد خبر: ۷۴۵۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کمر مردم زیر بار مشکلات خم شده است

انتقاد شدید نماینده سابق از مجلس/ برخی با طالبان کورس گذاشته‌اند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی اوقات بسیار شرم می‌کنم چگونه نمایندگان مجلس می‌توانند در شرایطی که مردم با کوهی از مشکلات دست به گریبان هستند، حرف‌هایی بزنند که دود از سر آدم بلند می‌شود.
انتقاد شدید نماینده سابق از مجلس/ برخی با طالبان کورس گذاشته‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

پروانه سلحشوری درباره این که ۲ سال از روی کارآمدن یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و نمایندگان این مجلس به جای این‌که به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بپردازند خودشان را سرگرم طرح‌هایی مانند «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» کرده‌اند و علیرغم این‌که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای ایردات اساسی به این طرح گرفته است، با تغییر نام این طرح باز هم می‌خواهد آن را بررسی کنند، گفت: معتقدم از نمایندگان مجلس باید پرسید چرا در زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جدی شده است و حتی درصدی از مردم ایران در فقر به سر می‌برند، سراغ طرح‌هایی می‌روند که موجب بسته شدن روزنه‌های مردم برای برای گفت‌وگو و کمی احساس آزادی می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر امروز ما متوجه مشکلات معیشتی و یا پیگیری‌های مجلس در زمینه‌های دیگر علیرغم قول‌هایی که داده بودند می‌شویم به دلیل وجود چنین فضایی (فضای مجازی) است؛ ما درک می‌کنیم بستن فضای مجازی از طرف این افراد با چه هدفی دنبال می‎‌شود، چراکه می‌خواهند اطلاعات کمتر منتقل شود، زیرا هرچه مردم از اخبار کمتر مطلع شوند، برای آن‌ها بهتر است.  امروز کارکرد و عملکرد ۲ ساله نمایندگان و مجلس را به واسطه فضای مجازی می‌توان متوجه شد اما اگر این فضا بسته شد، چگونه می‌توانیم بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است؟

سحلشوری با بیان این که اگر آنچه که به دنبالش هستند اتفاق بیفتد دیگر وسیله ارتباطی برای مردم نمی‌ماند، عنوان کرد: ضرورت حذف چنین فضای برای آنان مشخص است اما برای مردم ضرورت چیز دیگری است و متاسفانه خواست و اولویت‌های کشور با نظرات نمایندگان مجلس بسیار فاصله دارد. در حالت خوشبینانه می‌توانیم بگوییم این‌گونه اقدامات غیرعامدانه است و در حالت بدبینانه هم می‌توانیم آن‌ها را عامدانه در نظر بگیریم، اما متاسفانه باید بگویم آن‌ها می‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر مشکلات مردم را حل کنند، نیازی به بستن فضای مجازی ندارند، اخبار خوب منتقل می‌شود و مردم زندگی عادی‌شان را مثل بقیه مردم دنیا خواهند داشت اما متاسفانه آن‌ها همیشه یک نعل وارونه می‌زنند.

وی با اشاره به موضوع مطرح شده در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «زنان فقط باید به پزشک خانم مراجعه کنند» گفت: هر دم از این باغ بری می‌رسد. برخی از این آقایان گویا با طالبان کورس گذاشته باشند و هر روز یک فرمان جدید می‌دهند؛ به کسانی که عضو کمیسیون بهداشت هستند می‌گوییم ما زنان امیدی به خیر این مجلس نداریم، شر نر‌سانید.

این فعال سیاسی ادامه داد: بسیار شرم‌آور است در زمانی که عکس‌هایی منتشر می‌شود که زنان، پیرزنان و کودکان سر در سطل زباله می‌کنند، آقایان در فکر این هستند که چگونه می‌توانند زنان را از حداقل امکاناتی که دارند، محروم کنند. آیا برای این آقایان غیر از مقوله محدودسازی زنان مقوله‌ مهم دیگری هم وجود ندارد؟ زنان مسلمانی که امروز در قدرت هستند، آیا می‌توانند چنین چیزی را بپذیرند؟ من نمی‌دانم زنان مجلس واکنشی نشان داده‌اند یا خیر؟ اما در حال حاضر هم وظیفه نمایندگان زن مجلس و هم زنانی که در معاونت زنان ریاست‌جمهوری قرار دارند است که به این موضوع بپردارند و یکبار برای همیشه بگویند آقایان دست بردارید لطفا. قدرت برای خودتان، زندگی را بر زنان ایرانی سخت‌تر نکنید.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آقایان دست به کاری بزنند که بتوانند مشکل‌گشا باشند، اگر حداقل هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند، مشکلات را بیشتر نکنند. گاهی اوقات بسیار شرم می‌کنم چگونه نمایندگان مجلس می‌توانند در شرایطی که مردم با کوهی از مشکلات دست به گریبان هستند، حرف‌هایی بزنند که دود از سر آدم بلند می‌شود.

وی ادامه داد: این تئورسین‌ها چه کسانی هستند که نظریه‌پردازی می‌کنند؟ امروز قرار است دست در جیب مردم برود و از دارایی نه از درآمدشان مالیات بگیرند! یعنی امروز آن کارگر ، کارمند و استادی که یک خانه دارد باید مالیات بدهد. توجه داشته باشید یک زمانی مردم دست‌‎شان به جیب‌شان می‌رسد اما در حال حاضر نمی‌توانند از عهده خرج و مخارج‌ روزانه‌شان بربیایند؛ این گونه که نمی‌شود برای درآمد از جیب‌شان مالیات بگیریم!

سلحشوری با بیان این که متاسفانه امروز به جای اینکه به مشکلات مردم رسیدگی شود، سعی در افزایش نارضایتی آنان و مشکل‌افزایی دارند، اظهار داشت: من مدت‌هاست سکوت کرده‌ام و حرفی نمی‌زنم و می‌گویم بگذاریم دولت که تازه بر سرکار آمده است کار خودش را انجام دهد و احیاناً نقد غیرمنصفانه‌ای نداشته باشم، اما هر آدم منصفی هم تا یک حدی می‌تواند سکوت کند و بگوید مهلت دهیم و چیزی نگوییم و اجازه دهیم دولت کار خودش را انجام دهد.

وی ادامه داد: امروز مجلس باید روی بودجه‎‌ای که دولت داده است، کار کند؛ آن هم در حالی که کمر مردم از مشکلات خم شده است، باید هر چیزی را گران بخرند،‌ مردم امروز باید نان و دارو را گران بخرند، سوال این است اگر بنا باشد مردم نان را گران بخرند، چه چیزی در سبد خانواده می‌ماند؟ نان از سفره خانواده ایرانی حذف شود، چه می‌شود؟ امروز طبقات فرودست ما در جامعه نماینده‌ای ندارند که صدای‌شان را به آنها برسانند.

این فعال سیاسی بیان کرد: تهیه دارو مشکل همه ماست، اگر بخواهیم آن را حذف کنیم، دیگر حتی از حداقل‌های یک زندگی ساده هم برخودار نیستیم.

وی تاکید کرد: مسئول بودن حکومت یعنی مسئولیت داشتن در قبال همه موضوعات اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم طوری فضا را مدیریت می‌کنند که گویی مردمی وجود ندارند و تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد هستند که فقط دغدغه‌های آن‌ها باید مورد نظر قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آستانه صبر و تحمل مردم کاهش پیدا کرده است و معتقدم انتخابات مفهومش را در هر دو طرف از دست داده است و عملاً نهادهای تصمیم‌گیر بسیار آشکار می‌گویند رأی و نظر مردم اهمیتی ندارد و مردم هم می‌دانند نظرشان چندان در تصمیم‌سازی‌ها لحاظ نمی‌شود.

 

سلحشوری یادآور شد: همین مجلس که امروز روی کار است برآیند مشارکت چند درصد مردم ایران است؟ مجلس آتی هم همین خواهد بود و شاید به مراتب مشارکت کمتر هم شود. اما برای نهادهایی که در حال حاضر قدرت را در دست دارند و تعیین‌کننده هستند مشارکت مردم مفهوم چندانی ندارد و مردم هم دیگر تاب و توانی ندارند که بخواهند این رفتارها را جدی را بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین