کد خبر: ۷۴۵۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

چه عواملی موجب "زایمان زودرس" می‌شود؟

یک متخصص بهداشت عمومی به تشریح عوامل مختلف در بروز زایمان زودرس و راهکار درمانی آنها پرداخت.
چه عواملی موجب
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فاطمه نجف زاده با بیان اینکه زایمان زودرس به دنیا آمدن زودهنگام نوزاد پیش از زمان پیش بینی شده برای تولد است، گفت: چنانچه نوزاد سه هفته زودتر از تاریخ زایمان به دنیا بیاید، آن را زایمان زودرس می نامند.

وی عوامل مختلفی را در بروز زایمان زودرس موثر دانست و افزود: یکی از این علل سن مادران است و در مادران با سن بسیار پایین یا بالای 40 سال احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد.

نجف زاده گفت: از طرفی وزن مادران هم در بروز زایمان زودرس موثر است، به نحوی که در مادرانی که وزن بسیار پایین داشته یا به اصطلاح خیلی لاغر باشند و یا مادرانی که وزن بسیار بالایی داشته باشند، احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد.

این متخصص بهداشت عمومی بیماریهای زمینه ای را هم در بروز زایمان زودرس موثر دانست و افزود: از جمله این بیماری ها می توان به برخی اختلالات انعقادی خون اشاره کرد.

وی سابقه ارثی و فامیلی را هم در این زمینه موثر دانست و افزود: افرادی که در فامیل و بستگان درجه یک سابقه زایمان زودرس دارند، احتمال این نوع زایمان در آنها تشدید می شود.

نجف زاده دوقلویی یا چند قلوزایی را هم از جمله علل زایمان زودرس عنوان کرد.

وی افزود: در مادرانی هم که به روش مصنوعی باردار شده اند، احتمال این نوع زایمان بیشتر است.

این متخصص بهداشت عمومی عدم رعایت مراقبت های بارداری هم عامل دیگری برای زایمان های زودرس عنوان کرد و افزود: در مادرانی که مراقبت های بارداری را به خوبی انجام نداده اند، به طور مثال فشار خون بالا کنترل نشده احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد.

نجف زاده عفونت ها را هم عامل موثر دیگری در بروز زایمان زودرس دانست.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات زایمان زودرس برای نوزادان گفت: مهم ترین مشکل در این زمینه بحث عدم تکمیل ریه های آنها و بروز مشکلات تنفسی است، بنابراین ضروری است که مادران باردار مراقبت های لازم جهت پیشگیری از زایمان زودرس را به عمل آورند.

وی افزود: در گام اول توصیه می شود مادران وزن خود را کنترل کنند، یعنی اگر بیش از حد لاغر هستند، وزن اضافه کرده و اگر وزن بالایی دارند با مشورت پزشک وزن کم کنند.

نجف زاده گفت: همچنین توصیه می شود اگر مادران بیماری خاصی دارند حتما آن را درمان و یا کنترل کنند.

این متخصص بهداشت عمومی همچنین از تمام مادران خواست که در سه ماهه اول و دوم بارداری حتما مراجعه مستمر به مراکز بهداشتی داشته و از مراقبت ها و آموزش ماماها در این زمینه برخوردار شوند.

نشانه‌های زایمان زودرس را بشناسید

این متخصص بهداشت عمومی در ادامه شناسایی به موقع علائم زایمان زودرس را هم بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اگر مادران علائم زایمان زودرس را به موقع تشخیص داده و به پزشک مراجعه کنند، این احتمال هست که با دریافت برخی داروها این زایمان را قدری به تاخیر بیندازند.

وی افزود: از جمله این علائم دردهای کمر است که با تغییر حالت هم رفع نمی شود. همچنین احساس فشار داخل رحم و لگن هم از دیگر نشانه های زایمان زودرس است.

نجف زاده تصریح کرد: همچنین ترشحات خونی و هر نوع ترشح از واژن یا عفونت هم علامت هشدار دهنده است که باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

وی افزود: بروز درد در مادران باردار به نحوی که با هیچ چیز آرام نشود هم نشانه دیگری است که باید به آن توجه کرد.

این متخصص بهداشت عمومی خاطرنشان کرد: اسهال و استفراغ هم می تواند علائم دیگری از زایمان زودرس باشد که اگر بیش از دو ساعت ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کرد.

نجف زاده خونریزی واژینال را هم هشدار جدی دیگری برای زایمان زودرس دانست که مادران باید به آن توجه داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین