کد خبر: ۷۴۵۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳

واکنش یک نماینده به همکاری چین و عربستان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: چین و عربستان یک ارتباط راهبردی با هم دارند. عربستان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است و کشوری مثل چین بازار انرژی خود را در گرو ارتباط راهبردی با عربستان می‌بیند.
واکنش یک نماینده به همکاری چین و عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

محمود عباس‌زاده درباره پیامدهای کمک چین به عربستان برای تولید موشک بالستیک برای ایران، عنوان کرد: «ما رقابت تسلیحاتی یا ساخت تسلیحات نظامی راهبردی در منطقه را به نفع خاورمیانه نمی‌دانیم؛ همچنین اقتدار و قدرت کشور‌های منطقه را در صورتی که تهدید‌های اساسی و راهبردی منطقه و دشمنان را بشناسند و اگر سلاح‌ها به سمت دشمن اصلی جهان اسلام و وحدت و پیشرفت در منطقه و رو به دشمن اصلی باشد، ما با اقتدار و پیشرفت هیچ کشوری در منطقه مخاف نیستیم اما اینکه ظرفیت کشورها علیه همسایگان باشد، با این امر موافق نیستیم.»

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران طبیعتا قدرتمند‌ترین کشور منطقه است و قدرت، اقتدار و توان نظامی درون‌زای ایران هم به نوعی در خدمت صلح و امنیت کشور‌های مسلمان منطقه است. هیچکدام از کشور‌های همسایه را رقیب خود نمی‌دانیم چراکه این‌ها کشورهای مسلمان و برادر ما هستند هر چند در طول تاریخ رفتارهایی ناشی از سو فهم از مسائل وجود داشته که اگر این مسائل نبود طبیعتا بهتر بود. مثلا کشور عربستان از یک سو نشانه‌هایی برای تقویت ارتباط با ایران می‌فرستد و از سوی دیگر یک رسانه در منطقه راه می‌اندازد و علیه منافع ملی ما ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کند؛ این‌ها نشانه‌های خوبی نیست ولی با این حال ما بالقوه این‌ کشور‌ها را رفیق خود می‌دانیم و اعتقاد داریم برای تثبیت صلح در منطقه همه باید دست به دست هم دهیم.»

این نماینده مجلس عنوان کرد: «چین و عربستان هم یک ارتباط راهبردی با هم دارند. بالاخره عربستان کشوری‌ست که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است و کشوری مثل چین بازار انرژی خود را در گرو ارتباط راهبردی با عربستان می‌بیند و در عین حال با ایران هم یک ارتباط راهبردی دارد.»

عباس‌زاده خاطر‌نشان کرد: «برخلاف امریکا که تئوری‌اش در مورد کشور‌ها این است که یا با ما یا علیه ما، اما منطق دیپلماسی خارجی کشور چین به این شکل نیست. چین بدون اینکه دخالتی در حوزه ارتباط ایران و عربستان داشته باشد، با هر دو کشور ارتباط دارد و ما هم به ترجیحاتش احترام می‌گذاریم؛ بالاخره بر اساس منافع ملی خود ارتباطش را تنظیم می‌کند. همچنین اینکه برای تولید موشک‌های بالتسیک همکاری می‌کنند، فعلا در حد یک خبر است که امریکایی‌ها منتشرش کرده‌اند.»

او با بیان اینکه اخباری که امریکایی‌ها منتشر می‌کنند، اصالت و هدفش مشخص نیست، گفت: «آنچه برای ما اهمیت دارد این است که کشورهای همسایه رقیب ما نیستند بلکه رفیق ما هستند. در خصوص پیشرفت کشورهای همسایه حتی اگر در حوزه نظامی باشد، نگران نیستیم چرا که جمهوری اسلامی در این زمینه یک قدرت درون‌زا، بر اساس تکنولوژی بومی، زور مردم و مهم‌تر از همه ساختار سیاسی در کشور ما که یک ساختار دموکراسی و مردم سالاری دینی است، دارد. بنابراین ما چندان نگران نیسیتم و در مقابل پیشرفت همسایه‌ها خوشحال هم می‌شویم هرچند در دنیا رقابت برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی را به نفع بشریت و اقتصاد دنیا نمی‌دانیم.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «در حوزه سلاح‌های کشتار جمعی ما حساسیت داریم و خودمان هم به تولید، اشاعه و استفاده این سلاح‌ها اعتقادی نداریم؛ اما در حوزه سلاح‌های متعارف با پیشرفت کشور‌‌های همسایه موافق هستیم به شرطی که این تولید یک رقابت منطقه‌ای نباشد و نشانه‌گیری کشور‌های همسایه به سمت و سوی دشمن مشترک جهان اسلام و دشمنان وحدت کشورهای منطقه، باشد.»

عباس‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آنچه در ایران شرق‌گرایی صرف خوانده می‌شود، در حال حاضر با این اقدام چین به چالش کشیده نشده است، گفت: «خیر، بعد از ماجرای یازده سپتامبر اتفاقا سعودی‌ها هم یک تمایل به تقویت ارتباط با کشورهای شرقی از جمله چین، پیدا کردند. کشور عربستان با چین در سال نزدیک ۳۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارد. ارتباط چین با عربستان یک ارتباط راهبردی است. ما هم در چارچوب قرارداد ۲۵ با چین هدف اصلی‌مان که یک ارتقای ارتباط راهبردی است را محقق کرده‌ایم. سیاست چین در منطقه مثل سیاست امریکا نیست؛ چین با هر دو کشور ایران و عربستان کار می‌کند و ما نگران ارتباط چین و عربستان نیستیم.»

وی افزود: «ما در زمینه سلاح‌های کشتارهای جمعی نظرمان روشن و صحیح است. در این مورد هم خط قرمز ما بحث تولید، اشاعه و حتی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است که توسط هر کشوری تولید و صادر شود، مخالف هستیم کمااینکه خودمان هم به سمت تولید چنین چیزهایی نرفته‌ایم. تا آنجایی که اطلاع دارم کشور چین هم به این چارچوب‌ها اعتقاد دارد. همکاری در تولید موشک‌های بالستیک هم فعلا در حد خبری‌ست که امریکایی‌ها منتشرش کرده‌اند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین