مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز پیش گفته بود که صادرات بنزین هیچگاه متوقف نشده، اما نوسان دارد اما در حال حاضر اولویت ما تأمین نیاز داخلی است. پیش از این هم جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم هشدار داده بود که با ادامه روند مصرف بنزین در داخل کشور، احتمالا مجبور به واردات بنزین شویم. با این اوصاف آیا قرار است صادرات بنزین متوقف شود؟
حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت،گاز و پتروشیمی ایران در همین باره میگوید: نیاز بنزین در کشور بیشتر و تولید داخلی هم مقداری کمتر شده است. به همین دلیل هم صادرات سوختهایی مانند گازوییل و بنزین کاهش یافته تا نیاز داخلی کشور، تامین شود.
ایران به کدام کشورها بنزین صادر میکند؟
اما ما به کدام کشورها بنزین صادر میکنیم؟ خسروجردی پاسخ میدهد: ما به هر کشوری که خواهان بنزین ما باشد، بنزین صادر میکردیم. البته این روند امسال قرار است کمتر شود و ببینیم سالهای بعد چه اتفاقی برای بنزین داخلی میافتد.
او کشورهایی واردکننده بنزین را برمیشمارد: کشورهای آفریقایی، افغانستان، عراق، سوریه و ونزوئلا، جزو کشورهایی هستند که بنزین مازاد ما به آنها صادر میشد. امارات هم بنزین ما را میخرید و به کشورهای دیگر صادر میکرد.
مشرقنیوز هم چندین بار خبر داده بود که کشتی ایرانی حامل سوخت به سوی لبنان حرکت کرده است.
بنا بر گفته معاون وزیر نفت در بهمن ماه سال پیش، ایران به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، کردستان عراق به طور مستقیم بنزین صادر میکند.
این در حالی است که اوضاع سیاسی در کشوری مانند افغانستان به طور کلی دگرگون شده است. با این حال، حمید حسینی اوایل شهریور امسال به رویترز گفته بود طالبان به ایران پیام داده «شما میتوانید صادرات محصولات نفتی به افغانستان را ادامه دهید».
سناریوی روسیه و ترکیه دوباره تکرار میشود؟
چندی پیش اعلام شد که روسیه گاز ایران را میخرد و به کشورهای دیگر صادر میکند. اقتصادآنلاین در گزارشی اعلام کرده بود که ترکیه فولاد ایران را خریده و به سوریه فروخته است. حالا هم به نظر میرسد سناریویی تکراری برای بنزین رخ میدهد.
به هرحال، خسروجردی یادآوری میکند: روسیه قضیهای جدا از امارات دارد. امارات بنزین ایران را در مقیاس کم به کشورهای دیگر صادر میکند اما روسیه لولههای گاز خود را به اروپا وصل کرده و گاز را به آنها صادر میکند.
او میافزاید: شرکتهای ایرانی در امارات سود خود را به ایران برمیگردانند زیرا معمولا تاسیساتی در ایران دارند که سود سرمایهگذاری خود را به ایران باز میگردانند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت،گاز و پتروشیمی ایران، نسبت به چشمانداز ده ساله واردات خودرو در ایران خوشبین است. او اظهار در پایان اظهار میکند: ماشینهایی که بهره مناسب سوختی داشته باشند، بالاخره به ایران وارد میشوند. این مشکل برطرف میشود و مصرف بنزین در دنیا کاهش مییابد. در حال حاضر واردات خودروی خارجی به ایران سخت است اما در چشمانداز ده ساله، این اتفاق تسهیل میشود.