کد خبر: ۷۴۵۸۷۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
"دولت هر زمان که احساس کند کار آماده شده، تغییر قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد‌"

وزیر صمت: وضع موجود اقتصادی قابل ادامه نیست/ کسری بودجه ایجاد کرده/ مردم نگران نباشند و با ما همراهی کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اصلاح نظام یارانه‌ای کشو، گفت: یارانه دارو حذف نخواهد شد، اما به تدریج به سمتی می‌رود که این یارانه از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود.
وزیر صمت: وضع موجود اقتصادی قابل ادامه نیست/ کسری بودجه ایجاد کرده/ مردم نگران نباشند و با ما همراهی کنند
آفتاب‌‌نیوز :

رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی مباحث در کشور در مورد حذف ارز 4200 تومانی، گفت: ما موضوعی به نام حذف ارز 4200 تومانی در کشور نداریم، بلکه قرار است یارانه ای که اکنون به نهاده های دامی، تخم مرغ، لبنیات و ... تخصیص پیدا می کند، به مصرف کننده پرداخت شود.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی افزود: در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه ای در کشور انجام شود، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم به نهاده ها، آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌کند.

فاطمی امین همچنین در باره گمانه زنی ها در مورد قطع یارانه تامین دارو در کشور، اظهار کرد: یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی پیش خواهد رفت که این یارانه از طریق شرکت های بیمه به مردم پرداخت شود و این موضوع یعنی کماکان حمایتی که باید از بیماران به ویژه اقشار خاص انجام شود، ادامه خواهد داشت. این موضوع به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه دارو است و به نوعی یارانه به جای پرداخت به دارو، به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای اجرای اصلاح نظام یارانه ای در کشور است، گفت: دولت 2 انتخاب پیش رو دارد، ابتدا اینکه روند موجود یعنی تخصیص ارز 4200 تومانی را ادامه دهد و دیگر آنکه روند اصلاح را در پیش بگیرد.  وضع موجود اقتصادی قابل ادامه دادن نیست زیرا مشکلاتی را در بحث تامین بودجه و ایجاد کسری به وجود آورده و خواهد آورد، بنابراین روند کنونی باید اصلاح شود اما قطعا اصلاح این فرآیند با چالش هایی مواجه خواهد شد که آسیب های بسیار کمتری نسبت به ادامه وضع موجود را به همراه خواهد داشت.

وزیر صمت بیان کرد: برای مدیریت اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در کشور یک کارگروه منسجم به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و این کارگروه طی هفته چندین جلسه برگزار می کند. در این راستا تمامی دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و پیش بینی‌های لازم در این مورد انجام شده است.  دولت پیش بینی های لازم را در مورد اصلاح یارانه ارز 4200 تومانی در کشور انجام داده تا این حد که اگر اصلاح قیمت نهاده‌های دامی اتفاق بیفتد، نقدینگی مرغداری ها، دامداری ها و عوامل تولید با مشکل مواجه نخواهد شد.

فاطمی امین تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع پیش بینی کرده، نقدینگی نهاده واحدهای تولیدی تامین شود تا دچار وقفه ای در کشور برای تامین کالاهای اساسی نشویم. خوشبختانه طی چند ماه گذشته ذخایر کشور در خصوص مواد اولیه از جمله کنجاله، سویا، روغن خام و نهاده ها به خوبی فراهم شده و جای هیچگونه نگرانی در مورد کمبود کالا در کشور وجود ندارد.

وزیر صمت با بیان اینکه دولت این تصمیم را براساس بودجه سال 1400 اتخاذ کرده است، گفت: براساس بودجه سال جاری 8 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی طی 6 ماهه اول قرار داده شده بود و باید دولت در 6 ماهه دوم به سمت اصلاح این روند حرکت می کرد بنابراین ما نیز اکنون براساس قانون، اصلاح نظام یارانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دولت آمادگی لازم برای انجام این کار را ایجاد کرده است، بیان کرد: دولت هر زمان که احساس کند کار آماده شده، تغییر قیمت ها اتفاق خواهد افتاد تا با اجرای دقیق دستگاه های نظارتی و وجود ذخایر کالایی این کار با موفقیت انجام شود.

فاطمی امین خطاب به مردم اظهار داشت: مردم نگران نباشند و با ما همراهی کنند، زیرا دولت پیش بینی های لازم را به طور کامل انجام داده و حتی نحوه پرداخت مبالغ نقدی و اقشار هدف را نیز مشخص کرده است، این طرح به نوعی اجرایی خواهد شد که عمده مردم از این اقدام نفع ببرند.

وزیر صمت افزود: این موضوع بدان معناست که دولت زمانی طرح اصلاح نظام یارانه ای را در کشور اجرایی می کند که استقبالی نسبت به آن وجود داشته باشد، البته احتمال بروز برخی نواقص در ابتدای کار وجود دارد که می توان آن را با همدلی و همراهی حل و فصل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
1
51
آهان پس مردم این چندین ساله همراهی نکردن، تازه قراره از این به بعد با کنده شدن پوستشون با شما همراهی کنن تا شما در مذاکرات پیروز شوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
1
34
قدیمیا یه مَثَلی داشتند که با حرفای ایشون در همراهی مردم تو ذهنم تداعی شد.
میگفت « همسایه‌ها یاری کنید تا من شوهر داری کنم»
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
1
41
خدا میدونه در مذاکرات وین در مورد چه چیز صحبت میکنند ، اطمینان دارم از همه چیز بحث خواهند کرد جز منافع ملت و کشور ، خدا میدونه سر چه چیز در حال مذاکره هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
2
40
نه دیگه نشد قرار بود شما منجی مردم باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
1
41
سریع فوری انقلابی چی شد فقط برای رسیدن به مقام بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
2
29
گراني گراني
تا رفع فتنه از عالم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین