کد خبر: ۷۴۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
اُفت ۲.۲۵ درصدی شاخص کل طی ۵ روز

ترس سهامداران؛ خروج ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه

در هفته‌ای که گذشت، تنها برخی از تک سهام‌ها وضعیت بهتری نسبت به سایر بخش‌های بازار سرمایه داشتند. ارزش معاملات خرد در هفته گذشته روند نزولی داشت و در رنج ۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰میلیارد قرار داشت که نشان از ترس سهامداران دارد. با توجه به شرایط بازار سرمایه، این هفته صنایع خودرو، بانکی و فلزات اساسی نسبت به سایر صنایع روند بهتری داشتند.
ترس سهامداران؛ خروج ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه
آفتاب‌‌نیوز :

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با اُفت ۲.۲۵ درصدی از محدوده یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد به یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد رسید. در روز یکشنبه و چهارشنبه شاخص کل فقط با رشد چند واحدی همراه بود. اُفت شاخص با توجه به وضعیت بازار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته که عرضه در بازار افزایش یافته بود، قابل پیش بینی بود.

شاخص کل بورس این هفته، کار خود را در محدوده یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد آغاز کرد و در نهایت امروز در محدوده یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد متوقف شد. برای بررسی روند بازار در هفته کاری که به اتمام رسید و شرایط بازار با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو نشستیم.

روند نزولی ارزش معاملات طی ۵ روز معاملاتی
حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات خرد در هفته گذشته روند نزولی داشت و در رنج ۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰میلیارد قرار داشت که نشان از ترس سهامداران دارد. با توجه به شرایط بازار سرمایه، این هفته صنایع خودرو، بانکی و فلزات اساسی نسبت به سایر صنایع روند بهتری داشتند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، در کل ورود پول خاصی به صنعتی نداشتیم و فقط شاهد ورود ۲ میلیارد تومان پول به صنعت انبوه سازی بودیم. از صنایع محصولات شیمیایی به میزان ۳۶ میلیارد تومان، تامین سرمایه ۲۰ میلیارد تومان و بانک ۲۸ میلیارد تومان خروج پول داشتیم.

ورود ۶۰ میلیارد تومان به صندوق‌های سرمایه گذاری
در این مدت همچنین شاهد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه بودیم و از روز یکشنبه تا چهارشنبه به ترتیب، ۱۹۰ میلیارد تومان، ۲۳۰ میلیارد تومان، ۴۲۰ میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد.

صندوق‌های سرمایه گذاری نیز در آخرین روز هفته معاملاتی نسبت به طول هفته وضعیت بهتری داشتند. همچنین از صندوق‌های سهامی و ۵۰ نماد بزرگ بازار سرمایه نیز خروج پول داشتیم.

امروز در بازار سرمایه ۱۳۱هزار و ۷۸۹ فروشنده و ۱۲۰هزار و ۵۶۹ خریدار وجود داشت؛ که نشان از آن دارد که بازار دست فروشنده‌هاست.

اُفت ۲.۳۰ درصدی شاخص کل هم وزن
محمد جواد اصفهانی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در حالی معاملات این هفته خود را به پایان رساند که کارشناسان همچنان یکی از بزرگترین مشکلات بازار را کمبود نقدینگی و ارزش معاملات پایین می‌دانند.

او گفت: در هفته گذشته فقط برخی از تک سهم‌ها وضعیت خوبی داشتند و کلیت بازار بین منهای ۱ و مثبت ۱ بودند. در این هفته عوامل خارجی از جمله نرخ دلار تاثیر کمتری بر روند بازار داشت. این روز‌ها بورس مثل یک ماشین بدون استارت است که برای روشن شدن و حرکت آن نیاز هل دادن دارد. از نظر من با تزریق حدود هزار میلیارد تومان می‌توان بورس را حرکت داد.

در هفته‌ای که گذشت تمام شاخص‌ها روند منفی را تجربه کردند و در حال حاضر ابهامی در بازار سرمایه باقی نمانده و علت عدم حرکت بورس و روند منفی آن، فقط کمبود نقدینگی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین