کد خبر: ۷۴۷۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
در زمینه حقوق بشر نباید رویکرد انفعالی داشته باشیم

رئیس قوه قضاییه: از بازداشت‌ و حبس غیرضروری پرهیز کنید

رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر ضرورت تقویت ساختار ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، در زمینه حقوق بشر نباید رویکرد انفعالی داشته باشیم.
رئیس قوه قضاییه: از بازداشت‌ و حبس غیرضروری پرهیز کنید
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه شورای عالی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس شورا و اعضا برگزار شد.

در این جلسه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، احمد وحیدی وزیر کشور، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها، امیری مقدم معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علوی معاون حقوقی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سردار اسکندری معاون حقوقی و امور مجلس ناجا و صارمی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه حضور داشتند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی‌ اژه‌ای در این جلسه با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها و سرباز سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، از اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا در دفاع از جمهوری اسلامی ایران در جریان هجمه‌های حقوق بشری بیگانگان تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها در صدد آن هستند تا یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران ناظر بر حمایت از حقوق انسان‌ها را به نقطه ضعف و کانون هجمه‌های خود تبدیل کنند، گفت: بر مبنای مکتب متعالی اسلام، انسان اشرف مخلوقات است و تعالیم و تعاریف اسلام نسبت به انسان و حقوق بشر در هیچ مکتب دیگری یافت نمی‌شود و در این مکتب متعالی، بالاترین گناه آن است که انسان از مسیر رسیدن به مقصد اعلی بازداشته شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستورات مکتب متعالی اسلام در قالب اوامر و نواهی ناظر و متمرکز بر آن است که هیچگونه مانع و تزاحمی در مسیر حرکت انسان به سوی حق ایجاد نشود، تصریح کرد: مکتب اسلام برای رفع تزاحم‌ها در راستای حرکت انسان به سوی حق، دارای دستورات و احکام قوی اولیه و ثانویه است و خداوند بر همین اساس، دو نعمت و ودیعه آزادی و تعقل را به بشر عطا فرموده است.

محسنی اژه‌ای به موضوع نقض آشکار حقوق بشر از سوی غربی‌ها و در عین حال، ادعاهای دروغین آن‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: کسانی که بعضاً از طبیعت انسانی خود خارج شده‌اند و اگر به آن‌ها درنده اطلاق شود مبالغه صورت نگرفته است، اکنون برای ملل دیگر، بشر و حقوق بشر را تعریف می‌کنند! در واقع همان‌ها که امروز بیشترین اقدامات ضد بشری و شنیع‌ترین جنایات را علیه انسان‌ها مرتکب می‌شوند و با دسایس، توطئه‌ها، تجاوزات و اشغالگری‌های خود مردمان مظلوم را در نقاط مختلف دنیا آواره می‌کنند و به کشتار آن‌ها مبادرت می‌ورزند و زیرساخت‌های کشورهای آن‌ها را منهدم می‌کنند و برای رونق فروش تسلیحات خود میان کشورها جنگ‌افروزی می‌کنند، اکنون داعیه دار حقوق بشر شده‌اند!

رئیس شورای عالی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی با بیان اینکه در زمینه حقوق بشر نباید رویکرد انفعالی داشته باشیم، تصریح کرد: چرا غربی‌ها باید سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری را تشکیل دهند و برای ما و سایر ملل مستقل در زمینه حقوق بشر اتخاذ تصمیم کنند؟! ضرورت دارد با همکاری سایر ملل مستقل و آزادیخواه بر مبنای تعریف متعالی از انسان تحولات اساسی در این حوزه صورت پذیرد.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر ضرورت تقویت ساختار ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هدف اصلی ما در مقولات حقوق بشری، تاثیرگذاری در سطوح جهانی بر مبنای آموزه‌های متعالی و حیات‌بخش مکتب اسلام است؛ نیل به این هدف اعلی و مهم با ساختار موجود میسر نیست لذا تقویت ستاد حقوق بشر ضروری هست.

وی بر تشریک مساعی و اهتمام همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیصلاح در قوام بخشی به دستاوردهای حقوق بشری کشور و نظام تاکید کرد و گفت: جایگاه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی باید ارتقا یابد و ضرورت دارد.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اهمیت اتخاذ رویکرد آفندی و مطالبه‌گرایانه در امر حقوق بشر در عرصه جهانی، گفت: اگر بخواهیم در زمینه مسائل حقوق بشری رویکرد و حالتی فعال و آفندی داشته باشیم، باید به رصد کامل موضوعات حقوق بشری و پیش‌بینی کامل مقوله‌ها، ابعاد و مصادیق این حوزه و آینده‌نگری بلندمدت در این راستا اهتمام بورزیم؛ همچنین ضروری است راهبردهای حقوق بشری خود را مشخص و تبیین کرده و در این جهت برنامه‌ها و اقداماتی را تدوین کنیم و در صورت نیاز، به وضع قانون و احیاناً تغییر ساختار مبادرت ورزیم.

رئیس شورای عالی ستاد حقوق بشر تصریح کرد: این موضوع بسیار قابل تأمل است که آمریکا به عنوان بزرگترین حامی تروریست و بزرگترین عامل و آمر و مروّج مقوله تروریسم در دنیا، کشور ما را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند! و یا کانادا با آن پرونده ضد حقوق بشری که چندی پیش موضوع نسل‌کشی کودکان بومی در این کشور، دنیا را در شوک فروبرد، غالباً بانی قطعنامه‌های حقوق بشری علیه کشور ما می‌شود.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: جایگاه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی باید ارتقا یابد و ضرورت دارد متولی این مقوله مهم، نظام جمهوری اسلامی باشد زیرا ما از یک سو در زمینه حقوق بشر آموزه‌ها و دستاوردهای بسیاری داریم و از سویی دیگر نیز هجمه‌ها و تحمیل‌های ناروایی به لحاظ حقوق بشری بر کشور و نظام ما از ناحیه غربی‌ها وارد می‌شود.

وی گفت: باید در همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط که به نحوی از انحا با مقولات حقوق بشری مرتبط هستند، بخش‌های تخصصی ویژه حقوق بشر شکل گیرد تا ضمن رصد موضوعات و مصادیق حقوق بشری در داخل و خارج کشور، نقطه نظرات و پیشنهادات لازم در این زمینه را به دستگاه‌های متولی نظیر ستاد حقوق بشر ارائه دهند تا شاهد نوعی انسجام و یکپارچگی در این بخش باشیم.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه ستاد حقوق بشر، نهادی فراقوه‌ای محسوب می‌شود، با اشاره به تمهیدات و اقدامات دستگاه قضایی در راستای احیای حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی آحاد جامعه تصریح کرد: در دستگاه قضایی، صیانت از حقوق عامه و حقوق متهمان را جزو مسئولیت‌های اصلی و اولویت‌دار خود قلمداد می‌کنیم و یکی از موضوعات مورد تأکید دستگاه قضایی در دوره اخیر، نظارت بر اقدامات ضابطین در ضمن حفظ اقتدار آن‌ها است؛ ما موکداً به مجموعه‌های ذیربط تأکید داریم که از بازداشت‌ها و صدور احکام حبس غیر ضروری پرهیز کنند و در راستای حفظ کرامت عموم مردم، حتی متهمین و محکومین، اهتمام ویژه داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر به ارائه گزارشی از آخرین تحولات حقوق بشری و چشم‌انداز پیش رو پرداخت و با اشاره به تغییر آرایش جبهه حقوق بشری به عنوان یک ابزار سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: کشورهای غربی و آمریکا، حقوق بشر را به عنوان یک پروژه علیه کشور ما تبدیل کرده و از انواع سازوکارها و ظرفیت هایشان برای پیشبرد این پروژه استفاده می‌کنند. در این مسیر، آنان کاری هم به پیشرفت‌ها و سیاست‌های حمایتی حقوق بشر در ایران ندارند.

وی در همین راستا بر ضرورت تغییر آرایش حوزه حقوق بشری کشورمان تاکید کرد و گفت: در همین راستا، تطبیق‌پذیری ساختار و وظایف ستاد حقوق بشر با تحولات جاری و همچنین طراحی برنامه‌های آفندی، پدافندی، تبیینی، تعاملی و رسانه‌ای از سوی ستاد حقوق بشر ضرورت دارد که البته در دست اقدام قرار دارد.

غریب‌آبادی از تدوین سازوکاری پیرامون تعیین وظایف ستاد حقوق بشر درخصوص مسائل داخلی کشور که مرتبط با حوزه حقوق بشر هستند و ایجاد مرکز پایش وضعیت حقوق بشر در ستاد خبر داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با بیان اینکه مسائل مرتبط با حقوق بشر یکی از پایه‌های اقتدار کشورهای مختلف دنیا محسوب می‌شود، گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، ما باید از حق مظلومان و مستضعفان در سطح دنیا دفاع کنیم.

علی شمخانی با اشاره به طراحی‌هایی که پیرامون دفاع از حق مظلومان و مستضعفان در کشورمان مطرح می‌شود، بر ضرورت تقویت و پشتیبانی کمّی و کیفی از ستاد حقوق بشر تاکید کرد و از این ستاد به عنوان یکی از اهرم‌های دفاعی و همچنین تهاجمی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

وی آموزش به دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حقوق بشر را امری ضروری دانست و گفت: لازم است قوه قضاییه که در خط مقدم سنگر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مرتبط با حقوق بشر است، در این زمینه استاندارهای قابل قبول حقوق بشری را تسری دهد.

وزیر اطلاعات نیز در سخنانی با اشاره به نقش قابل توجه مجموعه‌های مردم‌نهاد داخلی و خارجی در مباحث مرتبط با حقوق بشر، بر ضرورت توجه ویژه به مجموعه‌های مردم‌نهاد داخلی و خارجی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب ضمن قدردانی از رئیس قوه قضاییه به خاطر برگزاری علنی دادگاه حقوقی رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش، عنوان کرد: لازم است در زمینه رویکرد تهاجمی در حوزه مسائل مرتبط با حقوق بشر فعالانه‌تر از گذشته عمل کنیم.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز با بیان اینکه اهداف ستاد حقوق بشر در داخل و خارج کشور باید کاملا مشخص و زمانبندی‌شده باشند، تصریح کرد: لازم است در خصوص کنوانسیون‌های بین‌المللی فعالانه‌تر از قبل عمل کنیم و از موضع انفعالی گذشته فاصله بگیریم.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر لزوم تقویت بخش علمی و پژوهشی ستاد حقوق بشر، بهره‌گیری از پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی و همچنین تغییر رویکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از حالت پدافندی به حالت آفندی تاکید کرد.

در این جلسه، سه دستورکار مورد بررسی و تصویب اعضاء قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین