کد خبر: ۷۴۷۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶

مصرف گاز ایرانیان در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در خصوص آخرین وضعیت مصرف گاز کشور گفت: با توجه به استقرار توده هوای سرد و قرار گرفتن در سردترین ماه سال، مصارف بخش خانگی، تجاری و واحدهای صنایع کوچک طی روزهای اخیر در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب قرار گرفته است.
مصرف گاز ایرانیان در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب
آفتاب‌‌نیوز :

سیدجلال نورموسوی روز چهارشنبه مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید شرکت گاز استان زنجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این میزان مصرف نسبت به زمان های سرمای اولیه آبان امسال به میزان ۴۷۰ میلیون مترمکعب بود که در کشور بسیار بالا محسوب می شود، این تفاوت به وجود آمده را مجبوریم از واحدهای صنعتی و نیروگاهی کم کنیم که این کار نیز اتفاق افتاده است بطوریکه هم اکنون گاز اختصاصی به واحدهای نیروگاهی ما طبق تعهد باید ۱۰۰ میلیون مترمکعب باشدکه کمی کمتر از این مقدار در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه برای واحدهای صنعتی از جمله واحدهای فولادی، پتروشیمی و صنایع سیمان محدودیت ها طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، ابراز امیدواری کرد که تا ابتدای بهمن امسال این محدودیت های اعمال شده روزبه روز به سمت کمتر شدن پیش برود، بطوریکه در اسفندماه از محدودیت ها خارج خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه درزمان حاضر این میزان مابه التفاوت را واحدهای صنایع تحمل می کنند اظهار داشت: به همین دلیل از هموطنان درخواست می‌شود با یکسری اقدامات ساده در بخشی از مصارف خود صرفه جویی کنند تا گاز بیشتری در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد و فعالیت های آنها گسترش یابد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مصارف گاز بخش خانگی بر اساس اقلیم ها اختصاص می یابد، گفت: بطور قطع افرادی که در اقلیم یک زندگی می کنند، از نظر سرانه روزانه، بیشتر از سایرین مصرف می کنند ولی با این همه، قابلیت صرفه جویی دارد.

وی با بیان اینکه در صورت ترک منزل، گذاشتن بخاری روی شمعک و یا با بستن پره های شوفاژ به مدت حداقل پنج ساعت، سه مترمکعب صرفه جویی رخ می دهد، ادامه داد: در زمان حاضر ۲۸ میلیون مشرکت گاز در کشور وجود دارد که اگر در مناطق گرمسیر مصرف منازل خالی را محدود کنیم و ۵۰ درصد مشترکان مصرف بهینه داشته باشند، ۳۰ میلیون مترمکعب به اندازه نیاز یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی داشتیم که موجب رونق بخش صنعت و نیروگاهی می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه منازل با تعداد سه تا چهار نفره برای شستن ظرف ها اگر پنج دقیقه مصرف آب گرم را کم کنند، نزدیک ۲.۵ تا ۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف گاز می شود، گفت: این میزان به اندازه مصرف گاز ۱۰ کارخانه سیمان است.

وی در خصوص وضعیت کرونایی گذشته و تعطیلی واحدهای آموزشی و صرفه جویی گاز نیز اضافه کرد: تعطیلی مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش به منزله کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز نیست، چرا که بخش های اداری این واحدها در حال فعالیت هستند و یکی از انتقادهای ما به وزارت آموزش و پرورش نیز همین است که طبق گزارش سال قبل، فقط حدود ۴۸ درصد صرفه جویی شده است.

نورموسوی با بیان اینکه مصرف عمده گاز در بخش خانگی، نیروگاهی و صنایع است، افزود: هر چند صرفه جویی واحدهای تجاری و اداری در مصرف گاز قابل تقدیر است اما چندان قابل ملاحظه نیست که بتوان در یک عدد ضرب کرد.

این مسوول ادامه داد: در زمان حاضر مصرف گاز یک میلیون واحد تجاری کشور در حد گرمایش است که با ۲۸ میلیون بخش خانگی قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه واحدهای نیروگاهی که شرکت توانیر اعلام می کند، بطور قطع از بحث گاز رسانی از خطوط اولویت های این شرکت است، گفت: چون برای تبدیل سوخت برای یک نیروگاه سوخت مایع با گاز انجام می گیرد، از نظر ارزش افزوده مابه التفاوت سوخت مایع و گاز از نظر قیمت صادراتی برای کشور ارزش افزوده دارد که این کار انجام می گیرد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: تولید ما به اندازه ای است که در زمان حاضر در حداکثر آن قرار داریم و خوشبختانه امکان انتقال هم وجود دارد، این در حالی است که هم اکنون گاز بیشتری نداریم، لذا برای تامین گاز بیشتر تنها استفاده از ظرفیت های بهینه سازی و صرفه جویی شده برای توسعه آتی باید مدنظر قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین