کد خبر: ۷۴۷۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۵۲
دولت در مقابل تولید احساس مسئولیت ندارد؛

بزرگترین کارخانه قند و شکر ایران بدون فروش!

از دست رفتن فرصت برای دولت بی‌مفهوم است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل کارخانه قند جوین سیاست‌های غلط دولت در زمینه قند وشکر را مشکل بسیار مهم و غیرقابل جبران در صنعت و کشاورزی دانست و گفت: «سرازیر شدن واردات شکر در سال گذشته و عدم حمایت از تولید داخلی و عمل نکردن دولت به وظایف و وعده‌های خود سبب وارد شدن ضربه به تولید قند و شکر کشور شد».

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، مهندس محمد حسینی تصریح کرد: «در سال 85 کشور ما تا یک قدمی خودکفایی در زمینه تولید شکر رسید و تولید 6/6 میلیون تن شکر، در طول 112سال گذشته کشور بی سابقه بود، اما در سال 86 به دلایل واردات شکر، عدم حمایت از تولید داخل، به هم ریختگی تنظیم بازار و در نتیجه نامناسب شدن شرایط کشاورزان و کارخانه‌ها، با کاهش 35 درصدی این محصول در کشور مواجه شدیم و کارخانه قند جوین نیز با 17 درصد کاهش روبرو بود».

وی با اشاره به اینکه خودکفایی شکر در کشور ما نیازمند ابزار خارق العاده نیست، ساماندهی وضعیت کشاورزان و برنامه‌ریزی جهت علمی تر کردن تولید این محصول در کاشت، داشت و برداشت و اصلاح بذور و دفع آفات و ساماندهی وضعیت کشاورزان را راهی آسان برای رسیدن به این هدف عنوان کرد.

حسینی اظهار داشت: «از آنجایی که قیمت نفت روز به روز رو به افزایش است در آینده میزان زیادی از شکر به اتانول تبدیل خواهد شد از این جهت ما حتی نباید سهم خود را در بازار جهانی این محصول از دست بدهیم چه برسد به اینکه تولید شکر داخل را نیز به شدت کاهش دهیم».

مدیرعامل کارخانه قند جوین با اشاره به نامناسب بودن اوضاع بازار شکر در کشور گفت: «بازار شکر در ایران بسیار به هم ریخته است و این عدم حمایت دولت از تولید داخل سبب به خطر افتادن پشتوانه اصلی تولید ناخالص ملی خواهد شد».

مدیرعامل کارخانه قند جوین تاکید کرد: «در حالی که مساله تنظیم بازار یک تکلیف قانونی برای دولت است اما مسوولان ذی ربط در این زمینه بسیار خونسرد عمل کرده و این خطر و مشکلات پیش روی کشاورزان و صنعت را احساس نمی‌کند و از دست دادن این فرصت‌ها برایشان مفهومی ندارد و این دقایق و لحظات برایشان سرمایه محسوب نمی شود».

وی گفت: «ما امید داشتیم دولت در مقابل تولید داخل و سرمایه گذاری داخلی، کشاورزان و کارگران، اشتغال و فقر زدایی و در مقابل عدالت که شعار اصلی آن است احساس مسئولیت داشته و مسائل را درک کند اما از سال گذشته صنعت و کشاورزی در زمینه شکر دچار افول شده است که این مساله صنعت قند وشکر را نابود و تناوب زراعی و حتی تولید علوفه را هم دچار مشکل می‌کند».

حسینی با بیان اینکه 42 درصد پول پیمانکاران چغندر قند سال گذشته کارخانه هنوز پرداخته نشده است گفت: «ما از اوایل سال گذشته بیش از پنج مصوبه از وزارت صنایع ومعادن، حوزه اقتصادی معاونت ریاست جمهوری برای حل مشکلات و پرداخت پول چغندر کاران داشته‌ایم که متاسفانه تا امروز هیچ کدام از آنها عملی نشده است. حتی در سفر اخیر هیات دولت به استان خراسان رضوی معاونت ریاست جمهوری از دستور صریح احمدی نژاد برای حل این مشکل خبر داد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت ومتاسفانه بانک‌ها توانمندی پرداخت وام به ما راندارند».

وی با بیان کاهش چشمگیر تولید شکر در سال 87 اذعان كرد: «پیش بینی می‌شود که در سال جاری تنها دو میلیون تن شکر در کشور تولید شود که گویای 70 درصد کاهش نسبت به سال 85 است».

حسینی خاطر نشان کرد: «کارخانه قند جوین در سال 86 هیچگونه فروش شکری نداشته و فقط میزانی شکر به کشاورزانی که به اجبار مایل به دریافت شکر خود شده‌اند واگذار شده است که البته کشاورزان نیز با فروش شکر خود متحمل زیان فراوان شده‌اند».

شایان ذکر است کارخانه قند جوین با توان پنج هزارتن چغندر در شبانه روز بزرگترین کارخانه تولید شکر در کشور است که پنج تا شش درصد شکر کشور و 20 تا 25 درصد شکر سه استان خراسان را تولید می کند. این کارخانه که در سال 1354تاسیس و از سال 57 به بهره برداری رسیده است علاوه بر شکر، تفاله و ملاس نیز تولید می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
3
با تقویت واحد فروش و اعمال سیاستهای خاص شاید بتوان مشکل فروش را در مقطع زمانی خاصی برطرف کرد اما راه دیگر که نمی دانم تا چه حد عملی است تولید محصولی دیگر با نامی جدید است مثلاً شکر غنی شده و یا با اضافه کردن مکملی به آن نامی جدید برای محصول خود و تبلیغ آن استفاده کرد.بطوری که همیشه حرفی تازه برای گفتن داشته باشید.
به امید روزی که محصولاتتان فراگیر تر شود و روی بازار داخلی هم بیشتر کار شود چرا که من هر موقع سراغ محصول شما حتی در فروشگاههای بزرگ هم رفته ام دست خالی برگشته ام.
يزدان سپرده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
0
سلام
من مجوز بسته بندي محصولات غذايي دارم
آيا ميتوانم مستقيما از كارخانه شما شكر دريافت كنم
يزدان سپرده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
0
سلام
من مجوز بسته بندي محصولات غذايي دارم
آيا ميتوانم مستقيما از كارخانه شما شكر دريافت كنم
تماس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین