کد خبر: ۷۴۸۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
سخنگوی کمیسیون تلفیق و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند:

تصمیم قطعی دولت رئیسی: در سال ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: در جلسه امروز کمیسیون، دولت رسما اعلام کرد که سال آینده ارز ترجیحی نداریم و تنها ارز با نرخ ETS (نرخ نزدیک به آزاد) اختصاص می‌یابد.
تصمیم قطعی دولت رئیسی: در سال ۱۴۰۱  ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم
آفتاب‌‌نیوز :

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در حاشیه جلسه بعدازظهر امروز این کمیسیون در جمع خبرنگاران، از حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت در نشست امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس، این روز‌ها در حال برگزاری جلساتی برای هماهنگی دولت و مجلس درباره جزئیات بودجه هستیم.

وی افزود: در جلسه امروز دولت رسما اعلام کرد که سال آینده ارز ترجیحی نداریم و تنها ارز با نرخ ETS (نرخ نزدیک به آزاد) اختصاص می‌یابد و دلایلی هم در این رابطه ارائه کرد که تاکنون چه میزان بابت اختصاص ارز ترجیحی به منابع عمومی فشار وارد شده است. دولت برای سال آینده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه و بن‌کارت در ازای حذف ارز ترجیحی اعتبار گذاشته است که در دو سه ماه اول سال آینده، به صورت نقدی و بعد از آن با بن‌کارت و کارت‌های الکترونیک پرداخت می‌شود.

به نوشته فارس؛ زارع همچنین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده است که برای بیماران مزمن و حاد، کارت هوشمند ارائه شود تا مابه‌التفاوت هزینه‌های آن‌ها از طریق این کارت‌ها پرداخت شود. برخی همکاران هنوز در خصوص حذف ارز ترجیحی قانع نشده‌اند و لذا همچنان در حال بررسی سازوکار این مسأله در کمیسیون تلفیق هستیم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.

حذف یارانه نان و دارو 

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: نمایندگان در این نشست سوالات خود را در ابعاد مختلف از جهت منابع مورد نیاز برای تامین مایحتاج مردم، نحوه توزیع و چگونگی پرداخت یارانه، حمایت از مردم در بحث کالا‌های اساسی و دارو بعد از حذف ارز ترجیحی مطرح کردند.

وی ادامه داد: تلاش شد، از طریق دستگاه‌های مختلف پاسخ نمایندگان ارائه شود، برگزاری این جلسات برای اقناع نمایندگان به منظور حذف ارز ترجیحی لازم است و قرار شد، کارگروهی از کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی ابعاد گسترده این طرح تشکیل شود تا با کمک دستگاه‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه به سوالات نمایندگان به شکل دقیق‌تر و جزئی‌تر در جلساتی مجزا از کمیسیون تلفیق بودجه پاسخ داده شود و در نهایت جمع بندی آن در تلفیق ارائه شود تا نمایندگان در جریان قرار بگیرند.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا چه حد اطمینان می‌دهید که حذف ارز ترجیحی مشکلی را در سفره مردم ایجاد نکند، گفت: تلاش دولت براین است که ارز ترجیحی اثربخش شود، زیرا این منابع متعلق به مردم است، اما متاسفانه اکنون بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت نامناسب در کشور مصرف می‌شود و بخشی دیگر از آن یعنی کالا‌های یارانه‌ای متعلق به مردم خارج از شبکه توزیع آن هم در آن سوی مرز‌ها حتی تا ۷۰ کیلومتر آن طرف‌تر توزیع می‌شود.  باید برای اینکه این منابع متعلق به مردم به خود مردم برسد، بهترین شکل پرداخت و حمایت یارانه‌ای را به صورت مستقیم انجام داد. بخش بهداشت و درمان از طریق بیمه‌ها و در بخش کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی که روی قیمت لبنیات، مرغ و گوشت تاثیر دارد، پرداخت‌ها به طور مستقیم به خود مردم انجام شود.  دو نرخی بودن ارز و فاصله بین ۴۲۰۰ و تا حدود ۲۷ هزار تومان عدد قابل توجهی است که موجب گستردگی فساد در این حوزه شده و باید قطع شود، البته در حال حاضر مذاکرات میان مجلس و دولت برای رسیدن به تفاهم در حال انجام است.

میرکاظمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به اهمیت دارو و گندم سیاست دولت برای حمایت از مردم چیست، اظهار کرد: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد.  پرداخت یارانه نان از طریق کارت به نانوا داده می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال و آماده سازی زیرساخت آن هستند تا به نحو اثرگذار انجام شود. فعلا بحث ارز نهاده‌ها مطرح است و موضوع گندم و دارو برای مرحله دوم قرار داده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
1
17
روحانی کجایی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین