کد خبر: ۷۴۸۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

ترک کردن ناگهانی قهوه با بدن چه می‌کند؟

در این گزارش به بررسی ترک کردن ناگهانی قهوه و تاثیرات آن روی بدن پرداخته شده است.
ترک کردن ناگهانی قهوه با بدن چه می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

با همه‌ فواید بی‌شمار قهوه برای بدن، ترک آن ممکن است برای بعضی از ما بهترین تصمیم باشد. اگر مشتاق هستید که هر چه زودتر استارت یک زندگی عاری از کافئین را بزنید، باید بدانید که بهتر است مقدار قهوه‌ای را که هر روز می‌نوشید به تدریج کم کنید و به خودتان فرصت تطبیق با این تغییرات را بدهید. بدن ما به قهوه اعتیاد پیدا می‌کند و حذف یکباره‌ی آن از رژیم غذایی خود ممکن است با تجربیات ناخوشایندی همراه باشد که ناشی از محرومیت از قهوه‌ای هستند که به آن وابسته شده‌ایم.

به گزارش‌ روزیاتو، در ادامه می‌خواهیم ببینیم ترک یکباره‌ قهوه چه تأثیری بر بدن دارد.

۱- ممکن است دچار سردرد شوید
اگر تا به حال برایتان پیش آمده که با سردرد شدیدی از خواب بیدار شوید، احتمالاً می‌دانید که یک فنجان قهوه‌ داغ و غلیظ می‌تواند این درد را از بین ببرد. علتش آن است که قهوه عروق خونی درون مغز را منقبض می‌کند. اگر قهوه را یکباره از رژیم غذایی خود حذف کنید، این امر باعث منبسط شدن عروق خونی می‌شود، مسأله‌ای که به افزایش خونی می‌انجامد که به سمت مغز جریان می‌یابد. بدن شما ممکن است با سردردهای شدید به این تغییر ناگهانی در جریان خون واکنش نشان دهد، سردردهایی که تا تطبیق مغز با جریان خون افزایش یافته، ادامه خواهد داشت.

۲- ممکن است بیشتر احساس اضطراب کنید
متناقض به نظر می‌رسد، اما ترک قهوه می‌تواند اضطراب شما را بیش از پیش سازد. درست است که کافئین باعث دلشوره می‌شود، اما بدن به لحاظ ذهنی و فیزیکی به آن اعتیاد پیدا می‌کند. ترک یکباره‌ قهوه می‌تواند شما را مضطرب و عصبی کند؛ و اگر عادت کرده باشید قهوه‌ خود را با شکر یا هر شیرین کننده‌ دیگری بنوشید، ممکن است درگیر پیامدهای ترک اعتیاد به قند هم شوید، امری که ممکن است حس اضطراب شما را بیش از پیش سازد.

۳- ممکن است روی پوستتان اثر بگذارد
اضطراب ممکن است باعث تعریق شود و ضربان قلب را بسیار بیشتر کند، مسأله‌ای که اصلاً برای پوست مناسب نیست. علتش آن است که اضطراب باعث تولید کورتیزول یا همان هورمون اضطراب می‌شود که بر روی منافذ پوست اثر می‌گذارد و موجب افزایش تولید چربی پوست می‌شود. این امر ممکن است به مسدود شدن منافذ پوست، ایجاد جوش‌های سرسیاه و چرب و روغنی شدن پوست بیانجامد. اضطراب و نگرانی بزرگ‌ترین دشمنان پوست هستند و حتی می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شوند.

۴- ممکن است دندان‌هایتان حساس‌تر شوند
یکی از ناخوشایندترین علائم ترک اعتیاد به قهوه احتمالاً حالت تهوع است. به هم ریختن معده و حالت تهوع ممکن است باعث استفراغ شود، امری که می‌تواند بر روی دندان‌ها اثر بگذارد. درست است که مصرف زیاد قهوه ممکن است باعث رنگ گرفتن دندان‌ها شود و آن‌ها را زرد کند، اما کنار گذاشتن یکباره‌ی قهوه هم برای سلامت دهان و دندان تان خوب نیست. استفراغ می‌تواند باعث خشکی دهان و فرسایش دندان‌ها شود، امری که دندان‌ها را حساس‌تر و مستعد پوسیدگی می‌کند.

۵- ممکن است دچار سرگیجه شوید
اگر از طرفداران قهوه باشید می‌دانید که سرگیجه‌ صبحگاهی را می‌توان با یک فنجان قهوه برطرف ساخت. اما اگر یکباره مصرف قهوه را کنار بگذارید، طول می‌کشد تا بدن تان به این تغییرات عادت کند و ممکن است با سرگیجه به این مسأله واکنش نشان دهد. اگر دچار سرگیجه شدید، سعی کنید بنشینید یا دراز بکشید. این علائم معمولاً تا ۹ روز به طول می‌انجامند و بدن به زمان نیاز دارد تا به این تغییرات عادت کند.

۶- ممکن است تمرکز کردن برایتان سخت‌تر شود
قهوه علاوه بر کمک به رفع خواب آلودگی صبحگاهی می‌تواند قدرت تمرکز را هم پیش از امتحان یا یک روز مهم کاری بیشتر کند. کافئین باعث افزایش سطح آدرنالین می‌شود، امری که به بالا رفتن فشار خون و تحریک مغز می‌انجامد. اگر تصمیم به ترک قهوه بگیرید، ممکن است در ابتدا تمرکز برایتان دشوار شود، اما بدن در نهایت عادت می‌کند بدون آن عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین