کد خبر: ۷۴۹۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
صالح‌آبادی گفته "صادرات نفتی و غیرنفتی نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته"

رئیس بانک مرکزی: کاهش تورم به معنی ارزانی نیست/ تقصیر روحانی است!

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه کاهشی شده به معنی ارزانی نیست، بلکه به معنی این است که کالا‌ها کمتر گران شده است. در دوره روسای قبلی بانک مرکزی در طی ۳ سال قیمت ارز از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و این افزایش یک تورمی بر اقتصاد ما حاکم کرده است، اما الآن وضعیت رو به بهبود است.
رئیس بانک مرکزی: کاهش تورم به معنی ارزانی نیست/ تقصیر روحانی است!
آفتاب‌‌نیوز :

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی از کاهش نرخ تورم خبر داد و گفت: نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم کاهشی شده به طوری که تورم نقطه به نقطه آذرماه نسبت به مردادماه ۱۷.۵ درصد کاهش داشته است. الان تورم نقطه‌به‌نقطه کاهشی شده، اما این به معنی ارزانی نیست، یعنی کالا کمتر گران شده است.

وی درباره بازار ارز هم توضیح داد: خوشبختانه در روز‌های اخیر در سامانه نیما عرضه بیشتر از تقاضا بوده و آرامش و ثبات خوبی در این زمینه داریم. در حوزه بازار ارز یک تعادل بسیار خوبی داریم. هم بازار حواله و هم بازار اسکناس ثبات خیلی خوبی داریم. عرضه و تقاضا در وضعیت متعادلی است. در دوره روسای قبلی بانک مرکزی در طی ۳ سال قیمت ارز از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و این افزایش یک تورمی بر اقتصاد ما حاکم کرده است، اما الآن وضعیت رو به بهبود است.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آمار رشد اقتصادی کشور هم گفت: نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال ۳.۳ درصد بوده است. قطعا سال آینده نسبت به امسال وضعیت اقتصادی بهتری خواهیم داشت. امیدواریم به رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال آینده دست پیدا کنیم.

وی در مورد صادرات نیز بیان کرد: صادرات نفتی و غیرنفتی به لحاظ حجمی و ارزشی نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. رئیس‌کل بانک مرکزی از تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری خبر داد و گفت: مفروضات بودجه به گونه‌ای است که با کسری بودجه مواجه نشویم. یکی از ریشه‌های اصلی تورم، کسری بودجه است. بخش دیگری از تورم به ناترازی سیستم بانکی و افزایش پایه پولی برمی‌گردد. درآمد‌ها و هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا کسری بودجه نداشته باشیم.

صالح‌آبادی، درباره آخرین آمار وام ازدواج نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است. تا پایان سال نیز پیش‌بینی می‌شود ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر وام ازدواج پرداخت شود.

صالح‌آبادی درباره حذف ضامن برای وام‌های خرد هم گفت: به دنبال تسهیل اخذ وام‌های خرد با نظام اعتبارسنجی هستیم. کسی که رتبه اعتباری خوبی دارد باید بتواند به راحتی وام دریافت کند. اعطای وام با نظام جدید اعتبارسنجی بسیار اهمیت دارد. به دنبال این هستیم که حتی مردم بتوانند سیم‌کارت، یارانه و سهام عدالت را به عنوان وثیقه وام قرار دهند. شرایطی را فراهم می‌کنیم که مردم در سال آینده در اخذ وام‌های خرد احساس آرامش داشته باشند.

صالح‌آبادی درباره بنگاه‌داری بانک‌ها هم بیان کرد:‌بانک‌ها طبق قانون رفع موانع تولید نباید بنگاه‌داری کنند. دستورالعمل تملک دارایی‌ها برای رفع بنگاه‌داری بانک‌ها در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است.

وی با تاکید بر این که بانک‌ها به هیچ وجه حق تعطیلی بنگاه‌های تولیدی را ندارند، افزود: برای رفع مشکل بنگاه‌های تولیدی روش‌هایی از امهال تسهیلات در نظر خواهیم گرفت. چون منابع نقدی بانک‌ها محدود است برای تامین مالی بنگاه‌ها از روش جدید تامین مالی زنجیره‌ای و به بیان دیگر ابزار اعتباری استفاده خواهیم کرد. تامین مالی زنجیره‌ای مشکل تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را رفع می‌کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید تشویق و الزام کنیم که بانک‌ها شرکت‌ها و اموال مازاد را واگذار کنند، افزود: ماهانه روند کاهش بنگاهداری و فروش اموال مازاد بانک‌ها را رصد و کنترل خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اصلاح قوانین بانکداری هم گفت: در کشور‌های پیشرفته دنیا منبع درآمدی بانک کارمزد است نه اختلاف سود تسهیلات و سپرده. بجای اینکه درآمد بانک از سود تسهیلات باشد باید از ارائه خدمات درآمد کسب کنند. قانون بانک مرکزی و بانکداری کشور خیلی قدیمی است و ابزار‌هایی که در قوانین پولی و بانکی دیده شده کهنه و ناکارآمد است؛ بنابراین قانون بانک مرکزی و قانون پولی و بانکی باید هرچه زودتر مورد بازنگری قرار گیرند.

صالح‌آبادی درباره درآمد‌های ارزی کشور هم بیان کرد: صادرات نفتی و غیرنفتی به لحاظ حجمی و ارزشی نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
2
20
ارقام غیر واقعی و‌انداختن تقصیر به گردن دیگران روال دولت کنونی شده است.
زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت ، دلار ۲۱ هزار تومان بود نه سی هزار تومان!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین