کد خبر: ۷۴۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳
حسین موسوی تبریزی:

نگاه عافیت‌طلبانه به مهدویت، عامل سستی و دین‌گریزی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین موسوی تبریزی، دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ترویج فرهنگ و نگاه خرافی به اصل مهدویت از سوی برخی رسانه‌ها، دستگاه‌ها و شخصیت‌ها گفت: «قرآن کریم تاکید دارد که "لیس الانسان الا ما سعی" به این معنا که برای انسان پاداشی جز در برابر سعی‌اش نمی‌دهند و همچنین موکدا تغییرات و اصلاحات انسان‌ها و جوامع را به خودشان نسبت می‌دهد و تاکید می‌کند که اگر شما حرکت کنید، خداوند نیز شما را یاری می‌کند».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این زمینه، اضافه کرد:‌ «قرآن مجید تاکید دارد که انسان‌ها با برنامه صحیح، حرکت صحیح و مبارزه می‌توانند به سعادت دست یابند و خداوند هیچ ملتی را به خودی خود سعادتمند نیافریده و سعادتش را تضمین نکرده است».

موسوی‌تبریزی خاطرنشان کرد: «اگر خداوند می‌خواست می‌توانست پس از پیامبر اکرم (ص)، با قدرت الهی خود همه امور را ترتیب دهد و دیگر نیازی به تلاش انسان‌ها و مسلمین نبود اما دیدیم که حتی در عصر پیامبر نیز، اگر افراد خلافی مرتکب می‌شدند عقوبتش را می‌دیدند و شکست می‌خوردند کما اینکه در جنگ احد سپاه اسلام به دلیل غفلت مسلمین شکست خورد».

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور در شهر مشهد مبنی بر ظهور دستی در آینده نزدیک در خاورمیانه به عنوان علت اشغال نظامی عراق و همچنین ارتباط دادن پیروزی انقلاب به صرف خواسته امام زمان(ع) که شب گذشته (دوشنبه شب) از صدا و سیما پخش شد، گفت: «هر ادعایی در این زمینه داشته باشیم، بر اشتباهات ما در عمل و اجرا صحه نمی‌گذارد، اگر راست می‌گوییم باید با برنامه صحیح و علم و مشاوره با متخصصین حرکت کنیم و صرف ناسزا گفتن به این و آن و تلاش برای مرتبط دانستن امور با امام زمان کاری از پیش نمی‌برد».

وی اضافه کرد: «اعلام خطر می‌کنم که امروز متاسفانه افکار و اندیشه‌های انجمن حجتیه‌ای‌های عقب افتاده در جامعه ترویج می‌شود، چراکه حجتیه‌ای‌های پیش‌رو هم معتقدند باید کاری کرد».

موسوی‌تبریزی ادامه داد:‌ «مرتبط دانستن همه امور با امام عصر‌(عج) و رفع تکلیف از خود و دیگران، جز حرف بیگانگان و اجانب نیست که می‌خواهند ملت بزرگ ایران را به فتور و سستی گرفتار کنند».

وی در ادامه اظهار داشت: «درست است که امام زمان یار و پشتیبان انقلاب اسلامی ما بوده‌اند اما این یاوری تنها به دلیل آن بود که حضرت امام خمینی وارد عرصه شدند و در جهت بیداری ملت تلاش کردند و ملت نیز در مسیر آرمان بزرگ اسلام شهادت طلب شدند که اگر این نبود هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتاد».

موسوی‌تبریزی تاکید کرد: «شکی نیست که خداوند وعده داده که اگر حرکت کنیم، یاری می‌رساند و می‌فرماید "الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا"؛ اما این یاری مشروط به ورود ما در میدان است و اینکه همه با اخلاص،‌ برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح امور حرکت کنیم».

این مدرس حوزه در ادامه تصریح کرد: «ترویج نگاه خرافی و عافیت‌طلبانه از اصل اساسی مهدویت و انتظار، بر خلاف نظر و فقه شیعه است چرا که شیعه باید همیشه بیدار، عامل و برنامه‌ریز باشد».

وی با اشاره به اینکه "پیش از انقلاب نیز این‌گونه سخنان همواره ترویج می‌شد"، گفت: «کسانی‌که این سخنان را مطرح می‌کردند برای این بود که کسی به شاه کاری نداشته باشد و از شاه سلب مسئولیت‌ کنند».

موسوی‌تبریزی افزود:‌ «پهلوی نیز این‌گونه دیدگاه‌ها را می‌پسندید و دوست داشت و آمریکایی‌ها هم از انجمن حجتیه و مروجان این اندیشه و نگاه نسبت به مهدویت حمایت می‌کردند». 

وی در پایان خاطرنشان کرد: «نگاه عافیت‌طلبانه به مهدویت، جز ایجاد سستی و رخوت در جامعه و زمینه‌سازی برای دین‌گریزی و بی‌تقوایی اثر دیگری ندارد». 

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: «اولین بند از اصول انجمن حجتیه این است که به مدیریت سیاسی دخالت نکنیم و در جامعه همه نسبت به هر‌آنچه رخ می‌دهد، بی‌تفاوت باشند».

وی اضافه کرد: «این منطق اسلام و تشیع زنده و پویا نیست و تنها گروه‌های بی‌غیرت و مرده و بی‌تفاوت چنین نگاهی دارند و آن را ترویج می‌کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین