کد خبر: ۷۵۰۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
بی‌کیفیتی خودرو‌ها به مشکلات مالی قطعه سازان مربوط می‌شود

وزیر صمت: کیفیت خودرو‌های داخلی پایین و مردم ناراضی‌اند

وزیر صمت با اشاره به سوال باقری بنابی درباره کیفیت خودروسازی گفت: کیفیت خودرو‌ها پایین است و این موضوع به عواملی مانند قطعه‌سازی و مونتاژ مربوط می‌شود. در اسرع وقت سهام‌های سازمان گسترش به سهامداران خصوصی واگذار می‌شود.
وزیر صمت: کیفیت خودرو‌های داخلی پایین و مردم ناراضی‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

سید رضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال نماینده رباط کریم و بهارستان گفت: بنگاه داری را برای دولت آفت می‌دانم و تمایل ندارم که وزارت صمت در این زمینه اقداماتی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شرکت ایران خودرو ۸ درصد بانک‌ها (صادرات، تجارت و ملت)، ۵.۷ درصد سازمان گسترش، ۲۵ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد آتیه صبا، ۵ درصد سرمایه گذاری ملی، ۲۵ خود سهام داری، سهامدار هستند.

وزیر صمت بیان کرد: ترکیب هیات مدیره ایران خودرو براساس سهام‌ها مشخص شده است و به آرای این ترکیب خدشه‌ای وارد نیست که اگر مشکلی داشت، سازمان بورس ورود می‌کرد. با این حال با تعلق گرفتن دو صندلی به سازمان گسترش مخالف هستم چرا که حضور دولت در شرکت‌ها را زیبنده نمی‌دانم.

فاطمی امین درخصوص سهام‌های شرکت سایپا گفت: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم که ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز قانونی است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود، با این حال به دنبال واگذاری سهام‌های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، چرا که با حضور سرمایه داران خرد، مدیریت شرکت‌های خودروساز با مشکل مواجه می‌شود.  در اسرع وقت سهام‌های سازمان گسترش به سهامداران خصوصی واگذار می‌شود.

فاطمی امین تاکید کرد: ما به عنوان دولت با سهامداری در شرکت‌ها و بنگاه‌ها مخالف هستیم، این آفتی است که از گذشته شکل گرفته است که در اسرع وقت از آن خارج خواهیم شد و تمرکز وزارتخانه را بر روی کار‌های مدیریتی می‌گذاریم، چرا که نمی‌خواهیم مشکلات این بنگاه‌ها برگردن دولت بیفتد.

وی ادامه داد: ترکیب هیات مدیره این بنگاه‌ها قانونی بوده و هیچ گزارش تخلفی از سوی سازمان بازرسی و سازمان بورس ارائه نشده است، با این حال دغدغه آقای نوروزی را قبول دارم، اما این مسئله‌ای است که به ما با ارث رسیده و در اسرع وقت باید آن را حل کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم درخصوص مقایسه کردن شرکت‌های خودروساز توضیح داد: نحوه قیمت گذاری شورای رقابت کاری کرد که شرکت‌هایی که بر پایه واردات بودند، سود کردند و شرکت‌هایی که در بر پایه تولید بودند، زیانده شدند. این امر به دلیل نظام قیمت گذاری است که باید هر چه زودتر مسئله حل شود.

فاطمی امین با بیان اینکه در سایر صنایع از جمله غذایی، نساجی، لوازم خانگی و... چالش‌هایی وجود دارد، گفت: خوشبختانه توانستیم با موفقیت مسائل را در سایر صنایع حل کنیم، بنده در روز رأی اعتماد قول دادم قیمت سیمان به قبل از گرانی‌ها بازگردد و عده‌ای گفتند در این کشور امکان ندارد کالایی گران شود و دوباره ارزان شود، اما دیدیم در بازه یک ماهه قیمت سیمان به قبل از گرانی‌ها بازگشت و تا به امروز بازار آن با ثبات بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه فولاد نیز همین گونه رفتار شد، قیمت ورق و میلگرد با وجود قطعی کار و بکارگیری یک سوم از توان تولید فولاد مبارکه ثابت ماند. با وجود اینکه دلار به ۳۰ هزار تومان هم رسید.

وزیر صمت با بیان اینکه برای مدیریت صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده است، توضیح داد: در این پروژه‌ها بیان شده است که در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه صنعت خودرو را خواهیم داشت و به تولید ۶ هزار دستگاه می‌رسیم، در سال ۱۴۰۲ سرمایه گذاری بیشتر می‌شود و در نهایت در سال ۱۴۰۴ صنعت خودرو به رشد افتخارآفرینی خواهد رسید؛ بنابراین باید گفت برای حل مسائل صنعت خودرو به دو سال زمان نیاز داریم تا از آشفتگی خارج شویم.

این عضو کابینه دولت رئیسی با تاکید بر اینکه وزارت شفاف دارد، گفت: در نظر داریم هر سه ماه یکبار گزارش شفافی از عملکرد وزارتخانه منتشر کنیم، اخیراً جزئیات ۱۰۰ پروژه را برای همه نمایندگان ارسال کرده ایم و امیدواریم با پیگیری‌ها از وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی با اصلاح ساختار و مدیریتی خارج شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
2
نه بابا شکسته نفسی نفرمایید حداقلش با بنز و ایودی و بی ام وی برابرند هستیم دفعه قبل هم یکی از مدیران خودرو ساز گفت تست های که کذراندیم حتی بنز هم نمیتونه پاس کند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین