کد خبر: ۷۵۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۹
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد

ایران حاضر است اقدام لازم را برای جلب اعتماد جهانی انجام دهد

هر گونه پیش شرط برای مذاکره غیر معقولانه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و ادامه مذاکره با اتحاریه اروپا در شرایط احترام متقابل و بدون هر گونه پیش شرط تاکید کرد. 

به گزارش گروه دریافت خبر آفتاب، سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و پیرامون مسائل مختلف گفتگو کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دراین دیدار تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران درشرایط احترام متقابل حاضربه همکاری وادامه مذاکره با اتحادیه اروپا است».

وی هر گونه پیش شرط برای مذاکره را غیر معقولانه عنوان کرد و گفت: «عقایدی که بر اساس آن نظام جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفته، نفی هر گونه سلطه پذیری است و این سیاست غربی‌ها فقط آنها را متضرر کرده‌است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به موضوع انرژی گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از انرژی‌های نفت و گاز و نحوه صدور آن به عنوان اهرمی سیاسی استفاده نکرده و همیشه به تعهدات خود در تامین انرژی دنیا، عمل کرده‌است».

وی همچنین تاکید کرد: «محدودیت‌هایی که غرب در موارد صنایع نفت و گاز ایران اعمال کرده‌است دودش به چشم خودشان می‌رود زیرا ما در حد نیاز خود می‌توانیم از نفت و گاز خود بهره بگیریم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منافع جمهوری اسلامی ایران را در تامین امنیت منطقه توسط کشو‌رهای منطقه عنوان کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ناامنی درعراق و افغانستان، ضرردیده‌است و ما علاقه داریم آرامش به این دو کشور باز گردد».

وی افزود: «ناتو در افغانستان و نیروهای ائتلاف در عراق در تامین امنیت ناتوان بوده‌اند و برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود به دنبال معرفی یک مقصر هستند و ایران را متهم می‌کنند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی ناامنی و بحران در عراق و افغانستان و همچنین افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را دو موضوع عنوان کرد که موجب مشکلاتی برای منطقه و ایران شده‌است.وی ادعای آمریکا مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال اهداف هسته‌ای نظامی است را خلاف واقع دانست و گفت: «عقاید مذهبی ما هیچ گاه اجازه استفاده از بمب هسته‌ای را نداده و نخواهدداد و آرزوی ما این است که شاهد دنیایی عاری از هر گونه سلاح هسته‌ای باشیم».

وی با اشاره به بهانه جویی‌های غربی‌ها در مسیر پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: «در صورت حاکم شدن فضای دوستانه و عقلانیت، ایران حاضر است اقدام لازم را برای جلب اعتماد جهانی  انجام دهد».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از برخورد دو گانه غرب با موضوع تروریزم و حقوق بشر تصریح کرد: «با وجود نقض مکرر مصوبات شورای امنیت توسط رژیم اشغالگر قدس و وجود 5 میلیون فلسطینی آواره و تبعیض و ظلمی که علیه فلسطینیان در داخل اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌پذیرد غرب سکوت کرده‌است و همچنین در خصوص نقش حقوق بشر درآمریکا وگوانتانامو تحرک جدی صورت نمی‌پذیرد و منافقین که رسما توسط خود غربی‌ها تروریست شناخته شده‌اند در پناه آنان هستند».

وی افزود: «سلاح‌های شیمیایی که در جنگ عراق علیه ایران توسط رژیم صدام استفاده شد و هزاران ایرانی هنوز با عوارض آن درگیرند، توسط برخی کشورهای اروپایی در اختیار این رژیم قرار گرفت و این با ادعاهایی که در غرب مطرح می شود متضاد است».

میشائیل نپستل سفیر اتریش درجمهوری اسلامی ایران نیزمذاکره را تنها راه اعتماد سازی و حل مسائل میان اروپا و ایران عنوان کرد و گفت: «ایران بر اساس قوانین بین المللی حق کامل دارد از انرژی هسته‌ای به صورت صلح آمیز استفاده کند».

وی با اشاره به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه حل مسائل عراق و افغانستان را نیازمند کمک ایران عنوان کرد.

سفیر اتریش گفت: «گسترش همکاری های اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران به نفع دو طرف است و می تواند در حل مسائل کمک کننده باشد».

وی افزود: «اتحادیه اروپا و اتریش علاقه دارند در خصوص مسائل مربوط به پناهندگان و مواد مخدر به ایران کمک نمایند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین