کد خبر: ۷۵۰۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

تاملی بر سخنان بی‌تامل رئیسی در مصاحبه تلویزیونی

موضوع دیگری که آقای رئیس جمهور بیان کرد، ارثیه از دولت قبل در ایجاد کاهش شاخص بورس است. گویا گزارش درست به ایشان نداده‌اند که در دولت سیزدهم به رغم وعده‌های سریع النتیجه شاخص بورس مستمرا افت داشته که حتی با افرایش (دوپینگ) باز هم شاخص کل تقریبا هرروز با شیب تند کاهش یافته است.
تاملی بر سخنان بی‌تامل رئیسی در مصاحبه تلویزیونی
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مهاجری در یادداشتی نوشت: با تاکید معتقدم آنچه در مصاحبه اخیر تلویریوتی جناب آقای رئیسی اتفاق افتاد، مبنایش اطلاعات غلطی بود که به ایشان ارائه کردند و رئیس جمهور هم بدون آنکه صحت ادعا‌ها را توسط افراد مستقل ارزیابی کند، در برابر دوربین سیما بیان کرد.

فعلا و در این مجال به چند نکته اشاره می‌کنم:

١- در مورد موفقیت دولت سیزدهم در کنترل تورم به جرات می‌توان گفت که رئیس جمهور آخرین گزارش مرکز آمار را ندیده است. این مرکز در گزارش تورم دی ماه صریحا اعلام کرده که متاسفانه هم نرخ تورم ماهانه و هم نرخ تورم نقطه به نقطه که پیش نگر تورم سالانه است، به میزان ٧/. درصد افزایش یافته اند. کاهش یک درصدی نرخ تورم سالانه دی ماه، معدل نرخ‌های تورم دوازده ماهه گذشته است، نه تورم موجود!

استناد به کاهش قیمت فولاد و سیمان دلیل دیگری بر کم اطلاعی است؛ زیرا قیمت این دو قلم کالا که مورد استناد آقای رییسی قرار گرفته نسبت به سال گذشته کاهش نداشته بلکه صرفا در تابستان امسال که به دلیل جلوگیری از قطع برق خانگی مدتی برق واحد‌های تولید فولاد و سیمان قطع شد و تولید آن‌ها کاهش یافت، قیمت آن‌ها در بازار به نحو چشم گیر با افزایش مواجه شد. با عادی شدن شرایط، قیمت‌ها به وضع تعادل رسید و ربط دادن آن به موفقیت دولت به ویژه با انتشار رسمی افزایش تورم‌های ماهانه و نقطه به نقطه، قطعا نادرست است.

٢- تاکید مجدد بر نرخ رشد اقتصادی ٨ درصد نشان می‌دهد که این نظر هم بدون مطالعه آخرین گزارش بانک مرکزی (شماره ١٠۵) بوده است. چون در صفحه سوم این گزارش تصریح شده است که رشد اقتصادی که در سه ماهه چهارم سال ٩٩ برابر با ۵.۴در صد و در سه ماهه اول سال١۴٠٠ برابر با ۶.۴ درصد در دولت قبل بوده، به دلیل عدم سرمایه گذاری به ویژه پرداخت اعتبارات طرح‌های عمرانی در سه ماهه دوم و دولت سیزدهم به یک درصد کاهش یافته است. اساسا رشد ٨ درصد هدف برنامه ششم بوده که در آن طبق جدول ماده ٣ باید سالانه ۶۵ میلیارد دلار یا معادل ریالی آن سرمایه گذاری صورت گیرد!

٣- در شرایطی از تولید یک میلیون واحد مسکن در سال وعده مجدد داده می‌شود که در صفحه ٩ گزارش شماره ١٠۵ بانک مرکزی صریحا اعلام شده است که تعداد پروانه‌های ساختمانی در دوره دولت سیزدهم در مناطق شهری ٣٩.١ درصد کاهش داشته و شاخص بهای خدمات ساختمانی ٧٠.٣ و شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی ٧١.٧ درصد افزایش داشته است. مگر اینکه بگوییم بعد از چهار سال ۴ میلیون واحد تحویل می‌دهیم که در آن صورت قصه دیگری است.

۴- موضوع دیگری که آقای رئیس جمهور بیان کرد، ارثیه از دولت قبل در ایجاد کاهش شاخص بورس است. گویا گزارش درست به ایشان نداده‌اند که در دولت سیزدهم به رغم وعده‌های سریع النتیجه شاخص بورس مستمرا افت داشته که حتی با افرایش (دوپینگ) باز هم شاخص کل تقریبا هرروز با شیب تند کاهش یافته است.

۵- آقای رئیسی در مورد ترمیم حقوق بازنشستگان و شاغلین از جمله رتبه بندی فرهنگیان با لحن پرسشی گفتند که لایحه اش چرا بدون تامین بار مالی در ماه‌های پایانی دولت قبل داده شد؟ این هم قطعا گزارش نادرستی است که مسئولین ذیربط به ایشان داده اند.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان از احکام برنامه ششم بوده که از سال٩۶ متناسب با اجرا و ردیف اعتباری آن در تبصره ١٢ بودجه تمام سال‌ها دیده شده است و در سال‌های ٩٩ و ١۴٠٠ نیز با توجه به افزایش و جهش تورم مبالغ تکمیلی در تبصره ٢ نیز دیده شده است که دو سال است بر پایه ٩٠ درصد حقوق شاغل مشابه در حال پرداخت است لذا در جهت استمرار این اقدام قانونی و ضروری، چون امسال سال پایانی برنامه ششم است. لایحه مربوطه به مجلس داده شده است و از منابع آن نیز در بودجه هم اکنون در حال اجرا است.

رتبه بندی نیز که طبق قانون سال‌ها در حال اجرا بود بنا به خواست قانونی معلمان با در نظر گرفتن بار مالی آن به صورت لایحه به مجلس داده شد. تقدیم لایحه درست‌تر بود یا مقاومت غیر حق در برابر خواسته‌های اقشار مختلف که صدای خرد شدن استخوان‌های شان بر اثر تحریم‌های ظالمانه شنیده می‌شود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین