کد خبر: ۷۵۱۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

سیر رشد و نمو کودکان را جدی بگیریم

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر است، به خانواده‌ها توصیه کرد که روند رشد و تکامل فرزندان را با دقت پیگیری و در صورت تغییر الگوی رشد، تکامل، رفتار و حرکت سریعا به پزشک مراجعه کنند.
سیر رشد و نمو کودکان را جدی بگیریم
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عزیز اقبالی افزود: ‌بزرگسالان ‌از مصرف دخانیات در کنار کودکان بپرهیزند و مراقب رژیم غذایی کودکان باشند و از غذاهای آماده و به اصطلاح فست فود کمتر استفاده کنند و به فعالیت های بدنی فرزند خود توجه داشته باشند.

فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان با اشاره به اینکه در کودکان مبتلا به سرطان نسبت به بزرگسالان از داروهای شیمی درمانی بیشتری می‌توان استفاده کرد، گفت: هرچند هزینه درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است، اما ‌تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر و اغلب با تاخیر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح چگونگی بروز سرطان در کودکان گفت: یکی از علایم مهم سرطان در کودکان، اختلال در رشد و نمو آنها است.

گفت: در بزرگسالان از روش‌های غربالگری برای پیشگیری از سرطان می‌توان استفاده کرد، اما در کودکان اغلب روش های غربالگری توصیه نمی شود.

وی افزود: در سرطان کودکان ‌برخلاف بزرگسالان اغلب، علائم اختصاصی وجود ندارد و علایم سرطان در کودکان غیراختصاصی است.

اقبالی کاهش وزن قابل توجه، تب مکرر یا طول‌کشیده (بیش از دو هفته)، دردهای استخوانی به خصوص درد کمر، خستگی مفرط و رنگ‌پریدگی، علایم کبودی و خونریزی غیرعادی، سرماخوردگی غیرعادی و طول کشنده، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی خاص مثل گردن، کبد و طحال بزرگ و توده در شکم و یا هر توده‌ای در هر کجای بدن‌ را از مهمترین علائم احتمالی شیوع سرطان در کودکان بیان کرد.

وی یادآور شد: ‌در بعضی موارد هم علائم اختصاصی مانند رتینوبلاستوما که در معاینه چشم و یا عکاسی رفلکس قرمز وجود ندارد، دیده می‌شود.

اقبالی خاطرنشان کرد: پیش آگهی سرطان در کودکان خیلی خوب است مثلا ‌در لوکمی کودکان ۹۰ تا ۹۵‌ درصد بهبودی کامل ایجاد می‌شود در تومور ویلمز و لنفوم هوچکین در صورتی که در مراحل اولیه مراجعه کنند و تشخیص به موقع داده شود ۹۵ تا ۹۹ درصد بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، و پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان وجود دارد و اخیرا از روش‌های جدیدی مانند ایمنوتراپی و سلول درمانی استفاده می‌شود.

اقبالی تاکید کرد: در کنار این اقدامات، مراقبت‌های نگه دارنده مانند تزریق فرآورده‌های خونی و درمان با آنتی بیوتیک‌ شانس بهبودی را بیشتر می‌کند و در بیمارانی که به درمان پاسخ مناسب ندادند از مراقبت‌های تسکینی مانند داروهای ضد درد استفاده می‌شود.

‌ وی افزود: در بروز سرطان فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نقش دارند و برخلاف بزرگسالان، نقش فاکتورهای ژنتیکی در کودکان بیشتر است.

اقبالی شایع‌ترین سرطان در کودکان را لوکمی عنوان کرد و گفت: بعد ازلوکمی ها، سرطان‌هایی که از بافت‌های رویانی منشا می‌گیرند، مانند تومور مغزی تومورویلمز، نوروبلاستوما، سارکوما بیشتر هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین