بررسی قیمت فروش خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهیهای فروش فضای مجازی نشان میدهد که برخلاف کاهش قیمت برخی خودروهای پرتقاضای داخلی، نرخ برخی دیگر از خودروهای شاخص بازار مانند مدلهای۹۹ صفر کیلومتر پراید۱۱۱، پژو ۴۰۵جیال ایکس دوگانهسوز با افزایش ۱۰ و ۴میلیون تومانی بهترتیب به ۱۹۰ و ۲۸۰میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمتها موجب شد تا قیمت برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی با درنظر گرفتن قیمت ۳۰هزار تومانی دلار از نرخ برخی خودروهای لوکس خارجی مشابه در بازارهای جهانی پیشی گیرد.
قیمت دنا معمولی با افزایش ۲ میلیون تومانی در حالی به ۳۷۳میلیون تومان رسید که نرخ پژو ۲۰۶ تیپ۲ با یک میلیون تومان کاهش به ۲۶۹میلیون و پژو پارس با ۲میلیون کاهش به ۲۷۹میلیون رسید. نوسان قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که بهگفته فعالان صنفی با وجود افت شدید معاملات، کاهش شدید عرضه خودرو علت اصلی افزایش و سبقت قیمت برخی خودروهای پرتیراژ و مونتاژی داخلی از قیمت خودروهای باکیفیت خارجی در بازارهای جهانی شده است.
اجحاف به مشتریان ایرانی خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه بهدلیل افزایش شدید قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم و افت عرضه خودرو، بازار این روزهای خودرو آرام است، گفت: قیمت این روزهای خودروهای تولیدی و مونتاژ داخلی به حدی افزایش یافته که با درنظر گرفتن نرخ ۳۰هزار تومانی دلار نیز از قیمت جهانی برخی خودروهای باکیفیت پیشی گرفته و اکنون مصرفکننده نهایی بهدلیل مدیریت انحصاری بازار خودرو زیان میبیند.
سعید موتمنی افزود: برخلاف وعدههای قبلی برای رشد عرضه خودرو با افزایش رسمی ۱۸درصدی قیمتها، هنوز خبری از تکمیل و تجاریسازی خودروهای ناقص و رشد عرضه خودرو به بازار نیست.
او با اشاره به اینکه شرایط کنونی بازار خودرو موجب گلایه مقام معظم رهبری از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شده است، افزود: این استدلال که بهدلیل هزینه تمامشده بالای تولید خودرو، مصرفکننده ایرانی باید پول بیشتری برای خرید خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل بپردازد، پذیرفتنی نیست.
موتمنی با بیان اینکه اکنون قیمت دلاری برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل از قیمت خودروهای باکیفیت در بازارهای جهانی پیشی گرفته است، گفت: با درنظر گرفتن نرخ ۲۸ هزار تومانی دلار، قیمت ۵۲۵ میلیون تومانی (۱۹هزار دلاری) دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک از نرخ جهانی ۱۶/۵ هزار دلاری هیوندای اکسنت۲۰۲۱ بالاتر است؛ یا تیگو۸پروی یک میلیارد و ۸۰۰میلیونی(۶۰هزار دلار) با پرادوی مدل ۲۰۲۱ و بیامو سری۵ برابری میکند.
او افزود: همچنین قیمت خودرو مونتاژی هایما اس۷ در حالی ۹۰۰میلیون تومان تعیین شده که با درنظر گرفتن نرخ دلار ۳۰هزار تومانی میتوان یک خودرو سانتافه مدل۲۰۲۲ را در بازارهای جهانی خریداری کرد.
کاهش عرضه و بالاماندن قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه بازار این روزهای خودرو آرام است، گفت: همه منتظر نتایج برجام هستند و گرچه فروشنده در بازار خودرو هست، اما خریداری وجود ندارد.
سعید موتمنی علت نوسان قیمت خودروهای پرتقاضا در فضای مجازی را کاهش عرضه دانست و تأکید کرد با شرایط کنونی بازار اگر عرضه زیاد بود، شاهد ریزش بیشتر قیمتها در بازار بودیم اما با وجود وعده خودروسازان برای افزایش عرضه بعد از گرانی رسمی ۱۸درصدی محصولاتشان، ماههاست که عرضه خودرو به بازار بسیار ضعیف است و این وعدهها روی کاغذ باقی مانده است.
او با انتقاد از انحصار عرضه خودرو و فشار آن بر مشتریان واقعی، افزود: معدود مشتریان واقعی که با سالها پسانداز موفق به خرید خودرو از بازار شدهاند، پس از ۳ تا ۴هزار کیلومتر کارکرد ناچار به تعویض قطعات هستند، باید قیمت و واردات خودروهای ۱۵تا حداکثر ۳۰هزار دلاری آزاد باشد، تا با رشد عرضه، بازار رقابتی شود.
گرانی مجازی پراید و پژو
موتمنی افزایش اخیر قیمت پرایدها و برخی انواع پژو را ناشی از توقف تولید و عرضه و قیمتسازی مجازی این خودروها توسط برخی افراد دانست و گفت: در بازار خودرو خریداری برای پراید۱۱۱ با قیمت ۱۹۰میلیون تومان وجود ندارد و اگر کسی بخواهد با این قیمت پراید بخرد، تیبای صندوقدار را با قیمت ۱۸۰میلیون تومان خریداری میکند.
او با بیان اینکه متأسفانه بهدلیل دپوی خودرو در نمایندگیها و توسط دلالان، عرضه تمام خودروها در بازار کم شده است، افزود: با این شرایط طی یک هفته گذشته و در فضای مجازی، قیمت فروش پژو ۴۰۵ جیالایکس صفر دوگانهسوز مدل ۹۹ با حدود ۴میلیون تومان افزایش به ۲۸۰میلیون، پژو ۴۰۵اسالایکس مدل۱۴۰۰ به حدود ۳۱۲میلیون و پژو ۴۰۵جیالایکس بنزینی به ۲۶۸ تا ۲۷۱میلیون تومان افزایش یافته است.