کد خبر: ۷۵۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
آیت الله الله‌بداشتی در گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

احمدی‌نژاد باید استیضاح شود

نکند مدعیان اصل انتظار مانند امم گذشته منحرف شوند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله ابوالحسن الله‌بداشتی، از روحانیون برجسته‌ای است که مطالعات گسترده‌ای در زمینه مسئله ظهور و موضوع مهدویت داشته است. وی که در سال های اولیه انقلاب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود و اکنون سالهاست در حوزه علمیه قم به مطالعه و تدریس مشغول است، در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی آفتاب به تشریح نگاه شیعه به موضوع ظهور حضرت حجت(عج) پرداخت. 

استاد حوزه علمیه قم، اظهار داشت: «اصل ظهور منجی عالم مخصوص شیعه نیست و همه ادیان به آن اعتقاد دارند و هر یک از ادیان این مطلب را به نحوی مطرح کرده اند».

وی با تاکید بر اینکه "تفاوت شیعه با دیگر ادیان و مذاهب در این است که مشخصات و نسب حضرت ولیعصر را به عنوان منجی عالم بشریت مشخص کرده است"، افزود: «شیعه مختصات منجی را مشخص کرده و طبق این اعتقاد، از سال 255 هجری تا 70 سال غیبت صغری بوده و پس از آن غیبت کبری شروع شده است».

آیت الله الله‌بداشتی درباره نوع ارتباط جامعه با امام عصر در دوران غیبت اظهار داشت: «در عصر غیبت صغری، گروهی از متفکران معتقد و مسلمان بودند که شخصیت نایب امام عصر را می‌شناختند؛ اما به محض شروع دوران غیبت کبری، حضرت فرمودند که از اینجا به بعد غیبت کبری آغاز شده و هر کس ادعای ارتباط با ما را داشت و مدعی شد که ما را می بیند وی را تکذیب کنید».

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از نحوه طرح موضوع مهدویت از سوی برخی مسئولان کشور و نهادها هشدار داد: «طبق روایاتی که به دست ما رسیده، در دوران پیش از ظهور، دجال به معنی انسان‌های بسیار دروغگو ظهور می‌کنند، آنها سیاستمداران بسیار دروغگویی هستند که ادعا می‌کنند باب امام زمان هستند، که باید نسبت به آنها بسیار هوشیار بود».

آیت الله الله‌بداشتی افزود: «بدون شک و بر اساس نشانه و علائمی که از دوران ظهور در روایات مطرح شده، عصری که ما در آن زندگی می کنیم، عصر ظهور امام زمان است ولی هیچ کس نمی تواند وقت و زمان دقیق آن را مشخص کند و بر اساس گفته های معصومین علیهما السلام "وقاتون" کذاب هستند».

عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تاکید بر این نکته که "اصل ظهور یک اصل کاملا مشخص است"، تصریح کرد: «کسانی که مدعی ارتباط با امام زمان هستند، دروغگویند و باید تکذیب شوند. البته باید توجه داشت که در همه سال های غیبت کبری، بوده‌اند بزرگوارانی که با امام عصر در ارتباط بودند ولی هرگز در بازار مکاره به طرح این مسایل نمی‌پرداختند چرا که بدون شک "هرکه را اسرار حق آموختند، مهر کردند و لبانش دوختند"». 

این محقق دینی در ادامه گفت: «اینکه اصل مهدویت و اصل انتظار را دستاویز مسایل سیاسی قرار دهیم و اینگونه طرح کنیم که امام زمان با ماست، نه تنها به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه کوچکترین همخوانی با منطق شیعی و اسلامی ما ندارد».

وی در ادامه تاکید کرد: «امام زمان قرآن ناطق هستند و اگر کسی می خواهد ایشان را بشناسد باید قرآن را بشناسد. حضرت حجت به محض ظهور، قرآن را در جامعه پیاده خواهند کرد».

الله بداشتی اضافه کرد: «در دوران پیش از ظهور برخی از علما و مسئولان، آیات قرآن را در حد فهم و هوای نفس خود پایین می آورند که امام زمان به محض ظهور این عقاید باطل را رد می‌کنند و حقیقت قرآن را به بشریت ارائه می‌دهند».

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: «در روایات هست که با ظهور امام عصر و به دلیل آنکه ایشان علاوه بر کمک گرفتن از کرامات، بر اساس منطق با بشر سخن می گویند، بشریت به ایشان ایمان می‌آورند که این نشان دهنده اهمیت برخورد عقلانی و منطقی با موضوع مهدویت است».

الله بداشتی ادامه داد: «خداوند در قرآن به پیامبر اکرم امر کرده که بگو به بشریت که این راه من است و من به سوی خدا دعوت می‌کنم بر مبنای بصیرت و آگاهی و فهم و شناخت و هر کس که تابع من است همین گونه است. بر همین اساس، حضرت مهدی (عج) که تابع رسول الله هستند بر مبنای بصیرت و آگاهی بشریت را به سوی حقیقت دین و قرآن رهنمون می شوند».

وی با تاکید بر اینکه "امام زمان مختص فرقه یا گروه خاصی نیست"، افزود: «امام زمان برای کل بشریت است و زمانی که ظهور می‌کند حضرت عیسی بن مریم از آسمان در بیت المقدس فرود می آید و میان آن دو بزرگوار تعارفی برای اقامه نماز جماعت صورت می‌گیرد که عیسی بن مریم (ع) به امام زمان اقتدا می‌کنند و به این ترتیب بخش عمده‌ای از یهود و نصاری که نیات سالمی دارند به حضرت ولیعصر ایمان می آورند».

الله بداشتی با اشاره به انحرافاتی که امم گذشته در شناخت فرستادگان الهی داشتند، هشدار داد: «نکند ما که مدعیان در اصل انتظار هستیم، درست مانند امم گذشته منحرف شویم».

وی در این باره اظهار داشت: «یهودیان در کتاب خود علائم پیامبر آخرالزمان را داشتند و به همین خاطر از فلسطین و بیت المقدس کوچ کردند و به سمت مکه و مدینه آمدند تا منتظر ظهور پیامبر خاتم باشند اما به دلیل آنکه پس از بعثت پیامبر اکرم، جمعی از کسانی که اهل کتاب نبودند به پیامبر ایمان آوردند، یهود با پیامبر اسلام دشمن شد و جنگهایی که در تاریخ به ثبت رسیده است میان آنان و پیامبر اسلام رخ داد؛ حال آنکه تا پیش از آن، بیش از همه یهودی ها درباره ظهور پیامبر اکرم سخن می گفتند».

عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «نکند درست مثل یهودیان زمان پیامبر، با اینکه این همه دم از امام زمان می زنیم در زمان ظهور در صف دشمنان ایشان باشیم».

الله بداشتی با اشاره به اینکه "پیروان حضرت صفات و ویژگی هایی دارند که در قرآن به آن اشاره شده است" تاکید کرد: «پیروان امام عصر مردانه جان و مال خود را در راه خدا نثار می کنند و آخرت را بر دنیا ترجیح می دهند نه اینکه ریاست طلب بوده و عقلانی ترین اصل دین را برای ریاست خود و تداوم آن مورد سوءاستفاده قرار دهند».

این عالم نواندیش با اشاره به روش و سیره حضرت امام خمینی(ره) در مواجهه با موضوع مهدویت و اصل انتظار گفت: «اساسا حضرت امام به کسی اجازه نمی دادند که از این موضوع در مسایل سیاسی و روزمره سوءاستفاده کرده و برای خود جایگاهی خدایی قایل شده و دیگران را شیطانی بدانند».

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های اخیر از اصل مهدویت در امور سیاسی بهره برداری شده، از اظهارنظرهای محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در این زمینه به شدت انتقاد کرد و گفت: «علما و حوزه های علمیه موظفند با این گونه شیوه ها برخوردی جدی داشته و مجلس شورای اسلامی نیز باید در مقابل اینگونه اظهارات رییس جمهور ایستاده و وی را در این باره استیضاح کند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۵
0
0
اللهم عجل لولیک الفرج.با تشکر از آیتh... اله بداشتی از بیانیه که گفتن و انتظار ما از مراجع عظام این است که به شدتت سرکوب کنند کسانی که با عقاید مذهبی ما بازی می کنند حال در هر جایگاهی که باشد و بدانید در تمامی مراحل ما پشت سر شما خواهیم ایستاد بخاطر اهداف اسلامی و مذهبی مان انشالله برای سلامتی و تعجیل آقایمان صلوات می فرستیم.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۵
0
0
ايشان به نظر بنده هيچ حرف تازه اي نگفته اند البته بجز تعيين تكليف براي علما كه اين خود بدترين سوء استفاده سياسي است.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۵
0
0
احمدی‌نژاد باید به خاطر ... استیضاح شود
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۵
0
0
بسمه تعالی
بهتر است اگر نظر خاصی نسبت به گفته های ایشان است تند روی نکرده وبا سعه صدر متذکر شویم انشاالله نظر حضرتعالی تامین گردد واز آن گذشته رییس جمهور آیت الله نیست که اینطور به او تشر میزنید یک تحصیلکرده دوستدار اهل بیت است با اخلاص و نه نظریه پرداز دینی
اللهم اغفر لنا ولکم
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۵
0
0
اي كاش كسي دلسوزي دين را بكند انشالله
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۵
0
0
آقاي عزيز فارغ از سياست بازيهاي معمول لطف بفرماپيد اينكه كسي بگويد من در موفقيتها دست مديريت امام زمان يا كمك خدا را مي بينم چه دخلي دارد به اينكهوي مدعي ارتباط با امام زمان يا خدا شده باشداز طرف ديگر اينكه امام زمان شيعيان خود را مديريت مي كند مگر شما منكر آن هستيد كه به طور ضمني احمدي نژاد را دجال معرفي كرده ايد شما به جاي سياسي بازي بهتر است آنچه راكه مردم را بدان مي خوانيد يعني اعتقاد قلبي به حضور امام زمان در همه جا خودتان نيز اعتقاد داشته باشيد سخنان احمدي نژاد سوء استفاده از احساسات مذهبي مردم نبود چون وي نگفت كه من مرتبط به امام زمان هستم اما آنچه كه امثال شما انجاك مي دهيد كاملا مصداق سوء استفاده از مذهب براي يك منفعت سياسي ( مخالفت با دولت)‌مي باشد
ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۸
0
0
هركي به فكر خويشه ...
كار اين مملكت از اين حرف ها گذشته آقا جان
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین