کد خبر: ۷۵۴۴۸۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کارشکنی احتمالی اسرائیل در مسیر احیای برجام

حضور اسرائیل در مذاکرات وین و دیدار با نماینده روسیه؛ ماجرا چیست؟

سایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به حضور یک هیات اسراییلی در وین، آن را "عاملی بازدارنده برای پیشرفت" مذاکرات دانسته است.
حضور اسرائیل در مذاکرات وین و دیدار با نماینده روسیه؛ ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) هیأتی را عازم وین کرد. این هیأت با میخائیل اولیانف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، جروزالم پست، نوشته است که جوشوآ زارکا، معاون مدیرکل امور استراتژیک وزارت خارجه اسرائیل، گیل رایش، معاون مدیرکل سیاست کمیسیون انرژی اتمی در رأس این هیأت بوده‌اند. دیوید نوسباوم، نماینده اسرائیل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون او نیز به این هیأت پیوسته‌اند.

به گزارش این رسانه‌، این هیأت با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و میخائیل اولیانف، فرستاده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین دیدار و گفت‌وگو داشته‌ است.

گفته شده که اعضای این هیات اسراییلی با نمایندگان دیگر کشورهای دخیل در مذاکرات نیز دیدار و گفتگو خواهند کنند.

واکنش سایت نزدیک به شمخانی

سایت نورنیوز، وابسته دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به حضور هیات اسرائیلی در وین نوشته است: حضور آشکار و غیرمنتظره صهیونیست‌ها در وین، بدون شک عاملی بازدارنده برای پیشرفت مذاکرات وین در شرایط حساس فعلی است. گفتگوی نمایندگان رژیم صهیونیستی گروسی و اولیانوف با هر هدفی که انجام شده باشد، گامی در جهت ایفای نقش مخرب ذاتی این رژیم است.

کارشکنی اسرائیل

اسرائیل به مذاکرات وین و نتایج احتمالی آن بدبین است و با نزدیک شدن طرفهای مذاکره کننده در وین به نتیجه "نهایی"، رایزنی‌های گسترده‌ای را در این زمینه شروع کرده است.

چند روز پیش وبسایت خبری "اَکسیوس" به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر، در جریان تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا، وی را ترغیب کرده به برجام بازنگردد و گفته که "اگر آن را امضا نکنید اتفاقی نمی‌افتد."

بِنِت گفته است که بدون احیای برجام، برنامه هسته‌ای ایران لزوما جهش مهمی نخواهد کرد و اظهارنظر کرد که فواید مالی توافق برای ایران خیلی بیش از فواید عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است.

به نوشته بی بی سی، حدود یک هفته پیش نیز ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، برای گفتگو با جیک سولیوان همتای آمریکایی‌اش درباره برنامه هسته‌ای ایران به واشنگتن سفر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هولاتا گفته است که "این خطر هست که آمریکا به توافق هسته‌ای برگردد و اهرم‌هایی را از دست بدهد که می‌توانند فشار بیشتری را برای یک توافق محکم‌تر و درازمدت‌تر با ایران اعمال کنند."

در وین چه خبر است؟

خبرگزاری ایسنا نیز درباره مذاکرات وین و حضور اسرائیل در این مذاکرات نوشته است: رایزنی‌های تلفنی وزیران خارجه ایران، انگلیس، روسیه با یکدیگر که بخشی از این گفتوگوها به برجام و آخرین تحولات آن مربوط بود از این دست است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین تماس تلفنی خود با جوزپ بورلرییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز سه شنبه گفت: در این تماس آخرین وضعیت مذاکرات را گفت‌وگو کردیم. رعایت خطوط قرمز ایران اهمیت اساسی دارد. روند رو به جلوست اما هنوز برخی موضوعات مهم پیش روی ماست. ابتکارهای طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده است اما دستیابی به توافق نهایی به "رفتار مسئولانه" طرف غربی بستگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این در تماس با وزیر امور خارجه انگلیس گفته بود که توافق خوب در وین در صورت واقع بینی طرف غربی دست یافتنی است.

در عین حال، همزمان با مذاکرات وین که در مراحل پایانی آن قرار داریم حضور برخی مقامات اسراییلی حاشیه ساز شده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در توییتی از دیدارش با مقامات رژیم اسرائیل خبر داد و گفت: ما در خصوص مسائل مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردیم.

هر چند موضوع دیدار دیپلمات های روسی و اسراییلی مسایل مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان شده است اما همزمانی این دیدار و نیز دیدار جاشوا زارکا، معاون مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حساسیت های زیادی را به وجود آورده است.

برخی تحلیلگران از یکی دو هفته پیش نسبت به اعمال نفوذ و دخالت برخی کشورهای خارج از برجام بر روند مذاکرات و کشورهای عضو برجام هشدار داده بودند اما به نظر می آید این مساله اکنون چهره‌ای بی پرده به خود گرفته است تا جایی که سردسته مخالفان برجام یعنی رژیم اسراییل تا پشت در اتاق مذاکرات هم آمده است.

در عین حال، مقامات و روسای هیات‌های مذاکره کننده در وین به فراخور موضوعات و نیازهای گفت‌وگوها هر روز در فرمت‌ها و سطوح متفاوتی مذاکرات را پیگیری می‌ کنند. شایان ذکر است، سطح و فرمت جلسات بر اساس نیازهای مذاکراتی تعیین می‌شود. از دیدارهای مهم روز سه شنبه در وین، دیدار دو جانبه علی باقری رییس هیات مذاکره کننده کشورمان با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی بود.

منابع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران معتقدند، در یک هفته گذشته مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. این منابع بدون اشاره به جزئیات گفت‌وگوها تأکید دارند که اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، بگیرند، می‌توان به سرعت چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

از سوی دیگر نیز آمریکا ضمن تاکید بر اینکه مذاکرات به مرحله آخر رسیده و زمان زیادی برای احیای برجام باقی نمانده است، گفته که حل مشکلات در مذاکرات وین به تصمیم سیاسی ایران بستگی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
20
مردم خسته شدن یا تمامش به صلاح مردم تمام بشه یا رهاش کنید تا مردم تصمیم بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
21
ما که بالاخره نفهمیدیم...برجام مال ماست...مال اوناست...این نماینده روسیه این وسط چکاره ست...یک دوره همی راه افتاده هر کی داره سنگ خودشو به سینه میزنه...گفتگوی تمدن هاست..اگه کشورهای اصلی در این مذاکرات به نتیجه برسند تکلیف کشورهایی مثل ایران نیز تا حدودی مشخص میشود..اما همیشه شگردشان اینه که کشورهایی مثل ایران رو زخم خوره و نیمه جون نگه میدارن واسه آینده...ما هم میایم باد به قپ قپ میندازیم که بله "من آنم که رستم بود پهلوان"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
سنگ مردم در رسانه های ایران می زنند و از حق مردم دفاع می کنند در رسانه های داخلی ولی پشت میز مذاکرات ی چیزی دیگه می گن بخاطر همین طرف مقابل کوتاه نمیاد اگر بخاطر مردم بود صد در صد خیلی وقت تمام شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
1
12
ایا بهتر نبود از برجام1 صیانت میشد تا این همه هزینه متحمل نمی شدیم.
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
9
سردار شهید حاج قاسم فرموده بود در تمام عمرم خیانتکار تر از روس ها ندیدم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین