کد خبر: ۷۵۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
در افتتاحیه نمایشگاه یحیی فیوضی

درودی: آثار فیوضی به درون و برون بیننده رخنه می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عصر جمعه 27 اردیبهشت 87 نمایشگاه نقاشی‌ها و نگاره‌های «یحیی فیوضی»، نقاش و معمار برجسته با حضور ایران درودی، پرویز تناولی، رخشان بنی اعتماد، حسین خسروجردی، سیدکاظم بجنوردی، کامران عدل، بهرام دبیری و ... در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

به گزارش سرویس هنر آفتاب، پرويز تناولی مجسمه ساز شاخص کشورمان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در سخنانی «یحیی فیوضی» را یک معمار برجسته خواند و گفت:«مدت زیادی ست در انتظار این نمایشگاه استاد فیوضی هستم.سالهاست کار ایشان در زمینه تلفیق علم اعداد و هنرهای تجسمی را پیگیری می نمایم و خوشحالم که امروز این مهم رخ داده است».

خالق مجسمه «پرسپولیس» افزود: «این آثار از نظر هنرهای تجسمی در جنبه های رنگ گذاری بر اعداد هارمونی رنگ ها و ترکیب بندی هیچ از هنر معاصر کم ندارد و در زمینه چاپ و ارائه اثر در مرکزی تهیه شده اند که هنرمندان بزرگ دنیا آثارشان را در آنجا چاپ می نمایند. تکنیک ارائه این آثار یکی از پیشرفته ترین طرق عرضه هنرهای تجسمی ست که به تشویق دوستان، استاد فیوضی نیز به این امر مبادرت ورزیده است.»

تناولی وجه تشخص نمایشگاه «یحیی فیوضی» را احاطه او بر علم اعداد و نوآوریش در بیان این علم از دریچه هنر تجسمی خواند و گفت: «علم اعداد شاید اولین علم بشر باشد که با شمارش اعداد آغاز و سپس با کشف رازهای اعداد و مقدس شدن برخی از آنها ادامه یافت».

وی افزود: «قرن 16 و در عصر صفویه علم اعداد با مذهب شیعه درآمیخت و علم اعداد جنبه های مذهبی پررنگی یافت و دانشمندان دیروز از این علم بهره ها گرفته اند».

خالق مجسمه های «هیچ» با اظهار تأسف از اینکه امروزه علم اعداد کم کم رو به فراموشی می رود در پایان سخنانش تأکید کرد:«آثاری که از استاد فیوضی در این نمایشگاه دیدم مرا مشتاق نموده است تا آثار بیشتری از ایشان ببینم و امیدوارم ماحصل مطالعات ده ساله ایشان برروی علم اعداد در پاریس و تگزاس به شکل نمایشگاههای دیگر نیز عرضه شود».

در ادامه این مراسم ايران درودی، نقاش شاخص پیشکسوت که این روزها نمایشگاه آثارش در موزه هنرهای معاصر برپاست در سخنانی گفت: «مدت کوتاهی استاد فیوضی را می‌شناسم و بر شناخت ایشان از علم اعداد واقف بودم اما امروز به عنوان یک نقاش با دیدن آثار هنر تجسمی ایشان شگفت زده شدم و باید بگویم امروز ما در اینجا یک نقاش هوشمند و با احساس کشف کرده ایم که بر بال رنگ ها و در دنیای جادویی اعداد شما را به بی نهایت می‌برد».

درودی با اعلام این نکته که شاید فیوضی از نظر احاطه بر علم اعداد، خیام زمانه ما باشد گفت:«نقاشی های او مخاطب را وادار به اندیشیدن می کند و به درون و باطن بیننده رخنه می نماید تا معنای مستتر در خود را به او عرضه کند که این صحیح ترین شیوه ارتباط با یک اثر هنری ست.»

وی هنرمندان امروز ایران را فرزندان خلف این سرزمین دانست و گفت: «امروز آثاری در فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار رفته که هم از نظر هنرهای تجسمی و هم از نظر علم ریاضی و اعداد یک بشارت است.»

يحيی فيوضی نقاش و معمار برجسته نیز در این مراسم با اشاره به روند برپایی این نمایشگاه گفت: «علم اعداد، علم اسرار هستی ست و در این نمایشگاه این علم با هنرهای تجسمی، هارمونی های موسیقی و حتی هنرهای نمایشی پیوند خورده است.»

وی این نمایشگاه را یک پیام جهانی از یک معمار ایرانی خواند و گفت: «این آثار ویژگی هایی دارند که از کودکان تا فرهیختگان می توانند زمینه های ارتباط با آن را دریابند و امیدوارم مردم از آن بهره برند.»

شایان ذکر است یکصد نقاشی و نگاره های «یحیی فیوضی» تا 10 خرداد به روی دیوار نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران در معرض تماشا خواهد بود و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 10 تا 20 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 20 از آن دیدن نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین