کد خبر: ۷۵۶۹۸۲
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
این خبر به روزرسانی شده است

پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین| سقوط شدید پول روسیه| پوتین شروط پایان جنگ را اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به فرماندهان نظامی دستور داده تا نیروهای بازدارنده هسته ای ارتش در حال آماده باش ویژه قرار گیرند. این اقدام روسیه - که البته به معنای قصد این کشور برای استفاده از این تسلیحات نیست - به طور گسترده محکوم شده است. ایالات متحده آن را "کاملا غیرقابل قبول" خواند و دبیرکل ناتو آن را "خطرناک" و "غیر مسئولانه" توصیف کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته هیات‌های اوکراین و روسیه قرار است در مرز بلاروس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. نیروهای اوکراینی می‌گویند که حمله روسیه به خارکیف دومین شهر بزرگ این کشور را دفع کرده‌‎اند. بر اساس آخرین آمار سازمان ملل، تعداد افرادی که از اوکراین فرار کرده اند به ۳۶۸ هزار نفر رسیده است. کشورهای اروپایی به اقدامات خود علیه روسیه ادامه می دهند و بسیاری کشورهای غربی در ساعات اخیر حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بسته‌اند.
پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین| سقوط شدید پول روسیه| پوتین شروط پایان جنگ را اعلام کرد
آفتاب‌‌نیوز :

حمله روسیه به اوکراین وارد پنجمین روز شده است. هشدار روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آماده‌باش نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» کشورش، اعتراضات جهانی را برانگیخت به‌طوریکه در واکنش به این موضوع اتحادیه اروپا وعده تامین جت‌های جنگی به اوکراین را داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ از سوی دیگر ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با امانوئل ماکرون تاکید کرد که این کشور به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند می‌ماند. اغلب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از تهاجم روسیه به اوکراین ترجیح دادن موضع‌گیری روشنی نداشته باشند و سکوت اختیار کنند.

ایالات متحده تشدید تنش را «غیرقابل قبول» می‌داند و آن‌ را محکوم کرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز نگرش «غیرمسئولانه» مسکو را محکوم کرد. کشورهای گروه هفت عصر یکشنبه به روسیه دستور دادند، «فورا حملات علیه اوکراین را پایان دهد» و این کشور را تهدید کردند که تحریم‌های جدیدی را در این هفته تصویب کنند.

اشک‌های کودک اوکراینی؛ اگر امشب هم اتفاقی بیافتد کجا برویم؟

وزارت کشور اوکراین می‌گوید که ۳۵۲ غیرنظامی اوکراینی تا پایان روز یکشنبه ۲۷ فوریه (هشت اسفند) در جریان تهاجم روسیه کشته‌ شده‌اند که در میان آن‌ها ۱۴ کودک نیز است.

کانادا واردات نفت روسیه را به کلی ممنوع می‌کند

کانادا اعلام کرد که به نشانه محالفت با اقدام مسکو در تهاجم نظامی به خاک اوکراین واردات نفت روسیه را به کلی قطع خواهد کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه با اعلام این مطلب که کشورش «کلیه واردات نفت خام» از روسیه را ممنوع می‌کند، افزود این صنعتی است که «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری و الیگارش‌هایش از آن سود زیادی برده اند.»

آقای ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: «این بخش بیش از یک سوم درآمد بودجه فدرال روسیه را تشکیل می‌دهد؛ حتی اگر کانادا در سال‌های اخیر فقط مقادیر بسیار محدودی از آن (نفت روسیه) را وارد کرده باشد، این اقدام حاوی پیام قدرتمندی است.»

دیوان بین‌المللی کیفری تحقیقاتی را در باره «جنایت جنگی» در اوکراین آغاز می‌کند

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی روز دوشنبه با اشاره به عباراتی، چون «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از آغاز فوری تحقیقات درباره شریاط حاکم بر اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه خبر داد.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من متقاعد شده‌ام که یک مبنای معقولی برای این باور که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در اوکراین انجام شده، وجود دارد.»

آقای خان هفته گذشته نسبت به تحولات اخیر در اوکراین به شدت ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته بود به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارند.

اوکراین اساسنامه رم، معاهده‌ای بین‌المللی که بنیان دیوان کیفری بین المللی بر آن نهاده شده را امضا نکرده است، اما به طور رسمی صلاحیت دادگاه را در مورد جنایات ارتکابی در قلمرو خود به رسمیت شناخته است.

مجارستان اجازه انتقال سلاح برای اوکراین از طریق خاک خود را نخواهد داد

پس از تصمیم اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو برای ارسال کمک نظامی به اوکراین، مجارستان روز دوشنبه اعلام کرد که اجازه انتقال تسلیحات از طریق خاک خود را نخواهد داد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان با انتشار پیامی در فیس‌بوک اعلام کرد: «ما اجازه انتقال سلاح‌های مرگبار از طریق خاک مجارستان را نخواهیم داد.»

او تاکید کرد که این تصمیم برای تضمین امنیت مجار‌ها هم در کشورشان و هم در نقاط مرزی با اوکراین گرفته شده است.

رئیس دیپلماسی مجارستان با اشاره به این نکته که «این محموله‌ها می‌توانند به راحتی به اهداف حمله نظامی تبدیل شوند»، افزود: «مهمترین وظیفه ما تضمین امنیت کشور و مردم مجارستان است، بنابراین ما نباید درگیر جنگی باشیم که در همسایگی در جریان است.»

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو بودجه به تامین مالی خرید و تحویل تسلیحات توسط کشور‌های عضو به اوکراین اختصاص داده است.

اتحادیه اروپا سخنگوی کرملین و الیگارش‌های روس را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه نام سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و چند الیگارش این کشور را به فهرست سیاه تحریم‌های خود اضافه کرد.

افرادی نامشان در این فهرست قرار گرفته که حامی تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین بوده و بواسطه مجازات‌های در نظر گرفته شده دارایی‌هایشان توقیف و مسدود شده است.

ممنوعیت ورود به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بخش دیگری از مجازات‌هایی است که برای اشخاص تحت تحریم اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است.

شش الیگارش روس، چندین شخصیت نزدیک به رئیس جمهوری روسیه، از جمله سخنگوی وی، و ده‌ها روزنامه نگار در این فهرست ۲۶ نفره جای گرفته اند.

ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه روسیه پیش‌تر در روز جمعه به این فهرست اضافه شده بودند.

امریکا دوازده عضو هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل را از خاک خود اخراج کرد

آمریکا ۱۲ عضو هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد را از خاک خود اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس هیات نمایندگی در جلسه سازمان ملل از حاضران خواست تا برای یک دقیقه جلسه را ترک تا به یک تلفن مهمة پاسخ دهد. وی بعد از پاسخگویی به تماس تلفنی به جلسه برگشت و این خبر را به حاظران اعلام کرد.

ترکیه عبور کشتی‌های جنگی را از تنگه‌های بسفور و داردانل ممنوع کرد

به گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه حتی کشتی‌های جنگی کشور‌های ساحلی دریای سیاه اجازه عبور از این دو تنگه را ندارند.

وی تاکید کرد که کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا‌ها اجازه تعلیق عبور کشتی‌های جنگی را به ترکیه داده است.

ودکای روسی از قفسه های فنلاند و سوئد جمع می‌شود

شرکت‌های دولتی که انحصار خرده فروشی مشروبات الکلی در فنلاند و سوئد را در اختیار دارند روز دوشنبه اعلام کردند که پس از حمله روسیه به اوکراین، تمام نوشیدنی های روسی را از قفسه های خود خارج کرده اند.

یکی از شرکت‌های فنلاندی که در این زمینه فعالیت می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آلکو، به عنوان اپراتور مسئول، فروش محصولات روسی را از روز دوشنبه ۲۸ فوریه در مجموعه فروشگاه‌های خود و همچنین به صورت آنلاین به حالت تعلیق در می آورد.»

سخنگوی این گروه که بیش از ۱۱ هزار محصول از جمله حدود ۳۰ نوع نوشیدنی روسی، عمدتا ودکا را ارائه می دهد به خبرگزاری فرانسه گفت: «وضعیت در اوکراین تکان دهنده است و ما آن را بسیار جدی گرفته‌ایم.»

در گزارش فرانس‌پرس همچنین آمده است که در کشور همسایه فنلاند یعنی سوئد نیز یکی از شرکت‌های دولتی تصمیم مشابهی گرفته است.

راه‌پیمایی ۲۵۰ هزار نفری در آلمان برای حمایت از صلح

مسئولان شهر کلن در آلمان روز دوشنبه از برپایی تظاهراتی با حضور ۲۵۰ هزار نفر برای حمایت از صلح در اوکراین خبر دادند.

این راهپیمایی که همزمان با رژه سنتی کارونال شهر کلن برپا شده بود به یک تجمع بزرگ در مخالفت با جنگ در اوکراین تبدیل شد.

شماری از شرکت کنندگان در این راهپیمایی بزرگ لباس هایی به دو رنگ آبی و زرد، رنگ های پرچم اوکراین، به تن کرده بودند.

راه‌پیمایان همچنین بنرها و پارچه‌نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها شعارهایی با مظمون «نه به جنگ» و «توقف فوری حمله ارتش پوتین به اوکراین» نوشته شده بود.

روی چندین تابلو که توسط تظاهرکنندگان در دست گرفته شده بود، «عشق کن، نه جنگ»، «پوتین را متوقف کن» یا حتی «نه به جنگ» نوشته شده بود.

تیم ملی روسیه از شرکت در جام جهانی فوتبال محروم شد

فدراسیون حهانی فوتبال، فیفا تیم ملی روسیه را از شرکت در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محروم کرد.

تیم‌های ملی و باشگاهی روسیه نیز از کلیه بازی‌های بین المللی محروم شدند.

یوفا همکاری خود با شرکت روسی گازپروم را قطع کرد

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا اعلام کرد که همکاری خود را «فورا» با شرکت گازپروم روسیه قطع می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۱۲ میلادی یکی از مهم‌ترین حامیان مالی یوفا بود.

بر اساس برآوردها قرارداد یوفا با شرکت گازپروم سالانه ۴۰ میلیون دلار ارزش داشت.

فنلاند: تصمیمی «تاریخی» برای ارسال تسلیحات به اوکراین گرفتیم

فنلاند، یکی از اعضای غیر متعهد اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیمی «تاریخی» برای ارسال تسلیحات به اوکراین پس از تهاجم روسیه به این کشور گرفته است.

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری گفت: «فنلاند به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد. این یک تصمیم تاریخی برای ما است.»

وزیر دفاع فنلاند نیز گفته است که این کمک تسلیحاتی شامل ۲۵۰۰ قبضه سلاح تهاجمی، ۱۵۰ هزار مهمات، ۱۵۰۰ سامانه موشک‌انداز ۷۰ هزار جیزه صحرایی خواهد بود.

فنلاند که با همسایه خود روسیه بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، به طور سنتی سلاح به مناطق درگیری صادر نمی کند.

این کشور شمال اروپا پیش از این قصد داشت برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم ارتش روسیه جلیقه های ضد گلوله، کلاه ایمنی و بیمارستان سیار به این کشور بفرستد.

مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین به پایتخت‌های خود بازگشتند

منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان روس و اوکراینی شامگاه دوشنبه ۲۸ فوریه از پایان گفتگوها و موافقت برای برنامه‌ریزی جهت انجام دور دوم این مذاکرات خبر دادند.

این مذاکرات به گفته یکی از نمایندگان روسیه حدود پنج ساعت به طول انجامید و دو طرف در باره دستور کار مذاکرات و جزئیات آن گفتگو کردند.

فرانس‌پرس در گزارشی با اعلام پایان دور نخست مذاکرات اعلام کرد که نمایندگان برای پاره‌ای مشورت‌ها با پایتخت‌های خود بازگشتند.

در این گزارش به نقل از یک مذاکره کننده اوکراینی آمده است: «طرفین یک سری اولویت‌ها و موضوعاتی را تعیین کرده اند که نیاز به تصمیم گیری‌های مشخص دارد.»

به گفته یک نماینده تیم مذاکره کننده روسیه «نشست بعدی به زودی در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.»

بورل: کارزار نظامی روسیه را «وحشیانه» خواند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با اشاره به تلفات سنگین غیرنظامیان در جریان حملات اخیر به اوکراین گفت: «کارزار نظامی روسیه در اوکراین "بیش از پیش وحشیانه شده است.»

آقای بورل در پایان نشستی با وزاری دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد تاکید کرد: «کارزار نظامی روسیه بیش از پیش وحشیانه‌تر شده و نیروهای مسلح اوکراین با شجاعت تمام در حال مقابله هستند.»

وی تاکید کرد که اکنون کی‌یف، خارکیف و ماریوپل در حال مقاومت در برابر حملات سنگین نظامیان روسیه هستند.

لندن دارایی های تمام بانک های روسیه را مسدود می کند

وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش تحریم‌ها علیه بخش مالی روسیه را در واکنش به تهاجم نظامی به اوکراین تشدید خواهد کرد.

این اقدامات به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا به ویژه با مسدود کردن دارایی‌های تمام بانک‌های روسیه ادامه خواهد یافت.

لیز تراس که در پارلمان بریتانیا سخن می‌گفت همچنین افزود: «ما در روزهای آینده سیاست مسدود کردن کامل دارایی‌های کلیه بانک‌های روسیه را به اجرا خواهیم گذاشت و به دنبال هماهنگی با متحدان خود هستیم».

دولت بریتانیا به شهروندانش توصیه کرد به روسیه سفر نکنند

بریتانیا در پنجمین روز از حمله نظامی به اوکراین به شهروندان خود توصیه کرد که از هرگونه سفر به روسیه خودداری کنند.

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد: «توصیه می‌کنیم از هرگونه سفر به روسیه خودداری کنید.»

در این بیانیه آمده است: «فرصت‌های پرواز به بریتانیا محدود و اقتصاد روسیه به طور فزاینده‌ای بی‌ثبات است».

مذاکره کننده اوکراینی: برای دور دوم مذاکرات برنامه ریزی می کنند

یک عضو تیم مذاکره کننده اوکراین با مقامات روسیه دوشنبه پس از نخستین نشست طرفین در مرز بلاروس اعلام کرد کرد باید برای دور دوم مذاکرات برنامه ریزی کرد.

سفیر روسیه در سازمان ملل: تلاش اوکراین در پیوستن به ناتو تهدیدی برای امنیت ما است

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد طی سخنانی در این نشست اضطراری که با هدف یافتن راه های حل مناقشه جاری در شرق اوکراین برپا شده اوکراین را به نقض مفاد توافقنامه‌های سال ۲۰۱۵ مینسک متهم کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل سپس تاکید کرد که کی‌یف چایگاه و موقعیت ویژه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را نادیده گرفته است.

وی همچنین یادآور شد که شهروندان این مناطق در برابر حملات اوکراین که از حمایت غرب برخوردار است از روسیه کمک خواستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در ادامه گفت که روسیه آغاز‌گر خصومت‌ها نبود و تنها برای پایان دادن به جنگ وارد عمل شد.

وی اتهام‌های مطرح شده از سوی همتای اوکراینی خود در باره حمله روسیه به مناطق مسکونی و محیط‌های آموزشی و مراکز درمانی را رد کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد همچنین تلاش اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را تهدیدی برای امنیت کشورش توصیف کرد.

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل؛ تاکید بر پایان فوری تهاجم نظامی به اوکراین

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه با حضور نمایندگان کشورهای عضو و با تاکید بر ضرورت پایان یافتن هر چه سریعتر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد.

رئیس مجمع عمومی طی سخنانی علاوه بر درخواست برای توقف فوری این مناقشه خواستار تضمین‌های لازم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان اوکراینی شد.

پوتین: راه حل بحران در شرق اروپا به رسمیت شناختن الحاق کریمه و خلع سلاح اوکراین است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از خلع سلاح و تبدیل اوکراین به یک کشور بی‌طرف به عنوان راه حل بحران کنونی در شرق اروپا نام برد.

رئیس جمهوری روسیه در گفتکوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود همچنین تاکید کرد که در این راه حل باید به رسمیت شناختن الحاق کریمه نیز گنجانده شود.

امانوئل ماکرون روز دوشنبه تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفتگو کرد و از وی خواست تا از نظامیان کشورش بخواهد حمله علیه غیرنظامیان را متوقف کند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه با اعلام این مطلب از «تامین امنیت محورهای اصلی جاده‌ای در اوکراین و محافظت از جان غیرنظامیان» به عنوان مهم‌ترین درخواست‌های امانوئل ماکرون از ولادیمیر پوتین یاد کرد.

در بیانیه الیزه همچنین آمده است که رئیس جمهوری فرانسه طی ساعت‌های گذشته چنین بار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز گفتگو کرده است.

توصیه کمیته بین‌المللی المپیک برای تحریم ورزشکاران روسیه و بلاروس

کمیته بین‌المللی المپیک به کلیه فدراسیون‌های ورزشی توصیه کرد که حضور ورزشکاران و مقام‌های روسیه و بلاروس را در کلیه رقابت‌ها ممنوع کنند.

این توصیه در جریان نشست اعضای هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک و به دلیل تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین مطرح شده است.

در بیانیه کمیته بین المللی المپیک ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از ورزشکاران اوکراینی به دلیل حمله نیروهای روسی به کشورشان از حضور در مسابقات محروم شده‌اند، به فدراسیون‌های بین‌المللی و سازمان‌دهندگان رویدادهای ورزشی توصیه کرد از دعوت یا اجازه شرکت ورزشکاران و نمایندگان رسمی روسیه و بلاروسی در رقابت‌ها خودداری کنند.

آمریکا از شهروندان خود خواست فورا روسیه را ترک کنند

ایالات متحده روز دوشنبه از شهروندان آمریکایی‌ خواست «فورا» خاک روسیه را ترک کنند؛ این درخواست پنج روز پس از تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین مطرح شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده که پیش‌تر به اتباع آمریکایی توصیه کرده بود از سفر به روسیه خودداری کنند در بیانیه‌ای تاکید کرد: «اتباع آمریکایی باید فوراً از طریق گزینه‌های سفر تجاری که هنوز موجود است، روسیه را ترک کنند.»

لاوروف سفر به ژنو را لغو کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه سفر برنامه‌ریزی شده خود در روز سه‌شنبه به ژنو برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد را لغو کرد.

به گفته نماینده دائم روسیه در ژنو، این سفر به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه مسکو و مقامات روسی لغو شده است.

نماینده دائم روسیه در ژنو با انتشار توییتی تصریح کرد: «سفر لاوروف، وزیر امور خارجه به ژنو برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح لغو شده است.»

روسیه در تلافی تحریم ها، خطوط هوایی ۳۶ کشور را ممنوع کرد

مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که در واکنش به بسته شدن حریم هوایی بسیاری از کشورها به روی هواپیماهای روسی پس از تهاجم نظامی به اوکراین، پروازهای خطوط هوایی ۳۶ کشور جهان را محدود می‌کند.

آژانس حمل و نقل هوایی روسیه با اعلام این مطلب در بیانیه‌ای تصریح کرد: «در واکنش به ممنوعیت پرواز ایجاد شده از سوی کشورهای اروپایی برای هواپیماهای غیرنظامی شرکت‌های روسی و/یا شرکت‌های هواپیمایی ثبت‌شده در روسیه، محدودیت‌هایی برای پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ۳۶ کشور وضع شده است.»

سوئیس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را «به طور کامل» اعمال خواهد کرد

رئیس کنفدراسیون سوئیس روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش «کلیه» تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا از جمله علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را اعمال خواهد کرد.

ایگنازیو کاسیس با تاکید بر این که سوئیس اعمال همه تحریم‌ها را پذیرفته است همچنین از مسدود کردن دارایی‌های روسیه در کشورش خبر داد.

وی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، ضمن تاکید بر اینکه کشورش «این گام را با اعتقاد کامل، متفکرانه و بدون هرگونه ابهام» برمی‌دارد، یادآور شد که از سرگیری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه «اقدامی در مقیاس بزرگ» از سوی کشورش است.

عفو بین الملل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین را محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین را که گفته می‌شود منجر به کشته شدن شماری از غیرنظامیان از جمله یک کودک شده است، محکوم کرد.

این نهاد حقوق بشری و غیر دولتی که مقر آن در لندن است همچنین خواستار به جریان افتادن و بررسی پرونده‌ای در این خصوص به عنوان یک «جنایت جنگی»شده است.

به ادعای عفو بین‌الملل مهدکودکی روز جمعه گذشته در شمال شرق اوکراین با پرتاب این مهمات (بمب‌های خوشه‌ای) هدف قرار گرفت محلی برای پناه گرفتن غیرنظامیان بوده است.

عفو بین‌المللی در ادامه یادآور می شود که به کار گیری این نوع سلاح‌ها و مهمات بر اساس یک کنوانسیون بین‌المللی که سال ۲۰۱۰ بدون پیوستن مسکو و کی‌یف به آن به امضا رسید ممنوع اعلام شده بود.

عفو بین الملل روز یکشنبه در بیانیه‌ای مدعی شده بود که سه غیرنظامی از جمله یک کودک در جریان حمله به یک مهد کودک در شمال شرق اوکراین کشته و یک کودک دیگر زخمی شده است.

این سازمان غیردولتی می‌گوید که «به نظر می‌رسد این حمله توسط نیروهای روسی انجام شده است که در نزدیکی این منطقه در حال انجام عملیات بودند و به استفاده از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت عادت دارند».

تعلیق فعالیت‌های سفارت آمریکا در مینسک و خروج داوطلبانه «کارکنان غیرضروری» سفارت آمریکا در مسکو

آنتونی بلینکن، وزیر امور آمریکا روز دوشنبه از تعلیق«عملیات» سفارت کشورش در مینسک، پایتخت بلاروس خبر داد.

رئیس دیپلماسی ایالات متحده همچنین اعلام کرد که «اجازه خروج داوطلبانه» کارکنان غیرضروری و خانواده‌هایشان را از سفارت آمریکا در مسکو صادر کرده است.

آقای بلینکن در بیانیه‌ای تصریح کرد که این اقدامات «به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از حمله غیرقانونی و غیرموجه نیروهای نظامی روسیه به اوکراین» انجام شده است.

ایالات متحده کلیه معاملات با بانک مرکزی روسیه را ممنوع کرد

آمریکا در ادامه تحریم‌های ضد روسی در پی حمله نظامی اخیر به اوکراین روز دوشنبه از ممنوع شدن هرگونه مراوده و معامله با بانک مرکزی روسیه خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر بانک مرکزی روسیه، وزارت دارایی و صندوق ثروت ملی این کشور را نیز مشمول تحریم و ممنوعیت قرار گرفتن به عنوان طرف هرگونه نقل و انتقالات بانکی کرده است.

واشنگتن با اعلام اینکه از مدتها قبل مشغول برنامه ریزی برای انجام چنین تحریم‌هایی بوده از شهروندان آمریکایی خواسته است که از مشارکت در هر معامله بانکی با نهاد‌های تحت تحریم یاد شده خودداری کنند.

این تحریم بی سابقه به گفته مقامات آمریکایی با هماهنگی تعدادی از متحدان واشنگتن در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین اعمال می‌شود.

وزیر دفاع بلغارستان به دلیل «اظهارات جانبدارانه نسبت به روسیه» برکنار شد

نخست وزیر بلغارستان روز دوشنبه وزیر دفاع کابینه‌اش را به دلیل اتخاذ رویکردی محتاطانه نسبت به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برکنار کرد.

استفان دینچف یانف، وزیر دفاع بلغارستان در موضعی محتاطانه که دولت این کشور آنرا جانبدارانه نسبت به روسیه تلقی کرد از به کار بردن واژه «جنگ» برای مناقشه نظامی جاری دراوکراین خودداری کرده بود.

کیریل پتکوو، نخست وزیر بلغارستان در این خصوص به خبرنگاران گفت: هیچ کس حق ندارد قائل به سیاست خارجی خود باشد، بویژه در مواقع بحران و زمانیکه اتحادیه اروپا متحد‌تر از همیشه است.»

وی در ادامه وزیر سابق دفاع خود را به دلیل استفاده از «عملیات نظامی ساده» به جای تهاجم نظامی ارتش روسیه و یا «جنگ» مورد سرزنش و انتقاد قرارداد.

تصمیم برای برکناری وزیر دفاع کابینه بلغارستان باید به تصویب شورای وزیران و سپس به تایید مجلس این کشور نیز برسد.

بلغارستان، کشور سابق بلوک کمونیستی که اکنون عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، روابط فرهنگی و تاریخی نزدیکی با مسکو دارد و همچنان برای تامین انرژی به روسیه وابسته است.

بازداشت حدود ۶ هزار نفر در سراسر روسیه طی چهار روز گذشته در جریان اعتراضات ضدجنگ

بنا بر گزارش سایت نظارتی OVD-Info مقامات روسیه در چهار روز گذشته ۵۹۴۲ نفر را در سراسر این کشور به دلیل اعتراضشان به جنگ روسیه با اوکراین بازداشت کرده‌اند.

در این مدت دست‌کم در ۵۷ شهر روسیه اعتراضات ضدجنگ برگزار شده است.

پنج‌شنبه گذشته دولت روسیه هشدار داد که هرگونه اعتراض ضد جنگ غیرقانونی است و باعث بازداشت و جریمه معترضان می‌شود.

آژانس یهود: از زمان آغاز حملات روسیه، بیش از ۵ هزار اوکراینی خواستار مهاجرت به اسرائیل شده‌اند

آژانس یهود که مسئول نظارت بر مهاجرت‌ها به اسرائیل است، روز دوشنبه اعلام کرد که با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، بیش از ۵ هزار نفر خواستار مهاجرت از اوکراین به اسرائیل شده‌اند و به همین منظور با آژانس یهود تماس گرفته‌اند.

این آژانس اعلام کرد که برای تسهیل ارتباط با متقاضیان، علاوه بر راه اندازی یک مرکز تماس در اوکراین، شش دفتر نیز در کشورهای هم مرز با اوکراین راه اندازی شده که درخواست متقاضیان برای مهاجرت به اسرائیل را ثبت و بررسی می‌کنند.
این آژانس اعلام کرد که آماده است تا دفاتر دیگری را نیز راه اندازی کند.

سازمان ملل: بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زمان آغاز حملات روسیه، اوکراین را ترک کرده‌اند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این کشور، خانه‌هایشان را ترک کرده و به یکی از کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۸۴ هزار پناهنده در مجارستان، ۳۶ هزار پناهنده در مولداوی، ۳۰ هزار پناهنده در رومانی و ۳۰ هزار نفر دیگر در اسلواکی پذیرفته شده‌اند.

بیش از ۳۴ هزار نفر نیز توانسته‌اند خود را به سایر کشورهای اروپایی برسانند.

آغاز مذاکرات هیأت اوکراین و روسیه در مرز بلاروس

خبرگزاری دولتی بلاروس از آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه‌ای در مرز این کشور خبر داد. این اولین مذاکره میان دو کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین است.

ریاست هیأت روسی برعهدۀ ولادیمیر مدینسکی، مشاور کرملین است و هیأت کی‌یف نیز از سوی الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین رهبری می‌شود.

میزبانی این نشست را نیز ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس برعهده دارد.

محل برگزاری مذاکره، یکی از اقامتگاههای الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در منطقه «گومل» در نزدیکی مرز اوکراین و بلاروس و نه چندان دور از نیروگاه هسته‌ای اشغال شدۀ چرنوبیل است.

ژاپن از وضع تحریم‌هایی علیه بلاروس و روسیه خبر داد

دولت ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه رئیس جمهور بلاروس و بانک مرکزی روسیه وضع خواهد کرد.

زلنسکی از آزادی زندانیان برای مقابله با روسیه خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه در یک پیام ویدئویی از آزادی زندانیان «دارای تجربه نظامی» برای مقابله با حمله نظامی روسیه خبر داد.

اوگفت: «با توجه به برقراری حکومت نظامی، تمام زندانیانی که پیش‌تر در خصومت‌ها حضور داشتند، اوکراینی‌‌های با تجربه نظامی، از بازداشت آزاد می‌شوند. آنها می‌توانند گناه خود را در سخت‌ترین روزهای جنگ جبران کنند. تمام مجازات افرادی که در عملیات ضد جنگ شرکت کنند، بخشیده می‌شود.»

اوکراین خواستار ادغام «فوری» در اتحادیه اروپا شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا کشورش را که مدت پنج روز است با ارتش بزرگ روسیه می‌جنگد، «بدون تأخیر» به عنوان عضوی از این اتحادیه بپذیرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما خواستار ادغام فوری اوکراین در اتحادیه اروپا از طریق یک رویه ویژه هستیم. من مطمئنم که این کار درست و امکان پذیر است.»

ایتالیا از اتباع خود خواست که روسیه را ترک کنند

ایتالیا روز دوشنبه به شهروندان خود در روسیه «قویا» توصیه کرد که با هر وسیله‌ای که می‌توانند، خاک روسیه را ترک کنند.

این بیانیه یک روز پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه صادر می‌شود.

بیانیه همچنین از شهروندان ایتالیا می‌خواهد که «در شرایط کنونی، همه سفرها به مقصد روسیه را نیز به تعویق بیندازند.»

بریتانیا شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کند

دولت بریتانیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بریتانیا تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه وضع می‌کند و این تحریم ها فورا اجرایی خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، شرکت‌های انگلیسی از انجام هر نوع همکاری مالی با بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی روسیه و وزارت دارایی این کشور منع شده‌اند.

بریتانیا پیش از این، آن دسته از اعضای پارلمان روسیه که استقلال دو جمهوری جدایی طلب طرفدار مسکو در شرق اوکراین را تایید کرده بودند، همچنین پنج بانک روسی و سه تن از میلیاردرهای این کشور را تحریم کرده بود.

ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا از پیشروی نیروها در مناطق مختلف درگیری در اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه در یک پیام توییتی اعلام کرد که بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه هنوز در حدود ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف هستند.

این وزارتخانه همچنین نوشت که پیشروی روسیه «با دفاع نیروهای اوکراینی از فرودگاه هوستومل، یکی از اهداف کلیدی روسیه در روز اول درگیری، کند شده است».

بیانیه اعلام می‌دارد که «درگیری‌های شدید در اطراف چرنیهف و خارکیف ادامه دارد، اما هر دو شهر هنوز تحت کنترل اوکراین هستند.»

هدف اوکراین از مذاکره با روسیه

طبق اعلام دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، هدف اصلی مذاکرات، آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.

هیأت اوکراینی به محل مذاکرات رسید

خبرگزاری «ریانووستی» نوشته انتظار می‌رود مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس تا ۳۰ دقیقه دیگر (حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شود.

وزیر دفاع، رئیس فراکسیون «خادم خلق» و معاون وزیر امور خارجه اوکراین بخشی از هیأت اوکراینی در مذاکرات بلاروس هستند.

مسکو: آماده توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین هستیم

«ولادیمیر مدینسکی» رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در بلاروس تصریح کرد که مسکو تمایل دارد هرچه سریع‌تر با اوکراین به توافق برسد.

شهروندان لتونی می‌توانند برای اوکراین بجنگند

سخنگوی وزارت خارجه لتونی گفت که پارلمان این کشور به اتفاق آرا به شهروندان لتونی اجازه داده در صورت تمایل برای اوکراین بجنگند.

ارتش روسیه: غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» کیف را ترک کنند
 
ارتش روسیه روز دوشنبه ضمن متهم کردن مقامات اوکراینی به اینکه از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند، اطمینان داد که غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» پایتخت اوکراین را ترک کنند. 
 
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «همه غیرنظامیان می‌توانند آزادانه پایتخت اوکراین را از طریق بزرگراه کیف-واسیلکیف ترک کنند.»
 
سنگاپور نیز به جمع تحریم کنندگان روسیه پیوست
 
وزیر خارجه سنگاپور روز دوشنبه در پارلمان این کشور اعلام کرد که قرار است این کشور نیز تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کند. او تهاجم روسیه به اوکراین را «نقض آشکار و فاحش هنجار‌های بین‌المللی» خواند و افزود سنگاپور قصد دارد «همراه» با سایر کشور‌ها موضعی قوی اتخاذ کند.
 
به گفته او سنگاپور قصد دارد صادرات برخی اقلام را که روسیه می‌تواند از آن‌ها به عنوان سلاحی برای ضربه زدن به اوکراین استفاده کند، ممنوع و فعالیت برخی از بانک‌ها و تراکنش‌های مالی را که به روسیه وصل هستند مسدود کند.
 
ارتش روسیه مدعی شد که کنترل حریم هوایی اوکراین را به دست گرفته است
 
شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که «نیروی هوایی روسیه بر کل خاک اوکراین برتری هوایی پیدا کرده است.»
 
با این وجود سی ان ان تاکید می‌کند که قادر به تایید این بیانیه نیست؛ بویژه آنکه ارتش روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین ادعا‌های نادرستی در مورد عملیات نظامی داشته است.
 
رسانه‌های روسیه از انتقال هزاران جنگجوی چچنی به اوکراین خبر دادند
 
رسانه‌های روسیه اعلام کردند که هزاران جنگجوی چچنی که رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن آن‌ها را «داوطلب» خوانده، عازم اوکراین شده‌اند تا در کنار روس‌ها بجنگند.
 
نیرو‌های چچنی به اعمال خشونت شدید و رفتار‌های وحشیانه و قتل و غارت و تجاوز مشهورند.
 
گفتگوی تلفنی فن درلاین با زلنسکی
 
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه از گفتگوی تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خبر داد.
 
او گفت که در جریان این گفتگو به آقای زلنسکی درباره حمایت قاطع اتحادیه از اوکراین و اتخاذ تدابیر اقتصادی و دفاعی برای کمک به این کشور، همچنین تحریم‌های جدید علیه روسیه و بلاروس، همچنین سیاست‌های این بلوک برای حمایت از پناهجویان اوکراینی توضیح داده است. 
 
اتحادیه اروپا پناهندگان اوکراینی را تا سه سال بدون نیاز به درخواست پناهندگی خواهد پذیرفت
 
در پی حمله روسیه به اوکراین و آوارگی هزاران شهروند این کشور، اتحادیه اروپا اعلام کرد که همه کشور‌های عضو موافقت کرده‌اند که پناهندگان اوکراینی را تا سه سال بدون نیاز به ثبت درخواست ویزا بپذیرند.
 
این تصمیم روز یکشنبه در جریان نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا گرفته شده است و ۲۷ کشور عضو به اتفاق آراء با آن موافق بودند.
 
تا کنون بیش از ۳۷۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین، عمدتا زن و کودک، در هراس از حملات روسیه و نیرو‌های طرفدار مسکو، رهسپار مرز‌های همسایگان شده‌اند.
 
اوکراین می‌گوید که روسیه از سرعت حملات کاسته است
 
ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو در پنجمین روز از حمله به این کشور «سرعت حمله» را کاهش داده است و گمان می‌رود برگزاری مذاکرات در مرز بلاروس دلیل این کار باشد.
 
ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اشغالگران روس سرعت حمله را کاهش داده‌اند، اما همچنان در تلاش برای دستیابی به موفقیت در برخی مناطق هستند.»
 
سرویس اطلاعات اوکراین: بلاروس آماده پیوستن به تهاجم روسیه است
 
بررسی‌های سرویس اطلاعات اوکراین حاکی از آن است که بلاروس خود را آماده می‌کند تا «بطور مستقیم» در تهاجم روسیه به اوکراین «مشارکت» کند.
 
بلاروس پیش از این نیز به روس‌ها اجازه داده بود که از خاک این کشور برای حمله به اوکراین استفاده کنند و یا از مرز این کشور وارد اوکراین شوند. 
 
پیش از این واشنگتن‌پست نیز به نقل از یک مقام دولتی آمریکا نوشته بود که بلاروس در حمایت از روسیه، قصد اعزام سرباز به اوکراین دارد.
 
این اخبار در حالی منتشر می‌شود که قرار است روز دوشنبه و در نزدیکی مرز بلاروس، مذاکره میان نمایندگان کی‌یف و مسکو آغاز شود.
 
تاسف عمیق دالایی لاما از حمله به اوکراین: جنگ دیگر منسوخ شده است
 
دالایی لاما، رهبر دینی بوداییان تبت و برندۀ جایزه صلح نوبل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای «تاسف عمیق» خود را از درگیری‌های اوکراین اعلام کرد و خواستار تقویت «درک متقابل» و برقراری صلح شد.
 
او اعلام داشت: «جنگ منسوخ شده است و عدم اعمال خشونت، تنها راه ممکن است.»
 
در ادامه بیانیه آمده است: «قرن بیستم قرن جنگ و خونریزی بود و قرن بیست و یکم باید قرن گفتگو باشد. من دعا می‌کنم که صلح به سرعت در اوکراین برقرار شود. گفتگو بهترین راه برای حل اختلافات است و صلح واقعی از طریق درک متقابل و احترام به یکدیگر برقرار می‌شود.»
 
«شورای دفاع فرانسه» بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد
 
کاخ الیزه اعلام کرد که در پی تشدید درگیری‌ها در اوکراین و تهدیدات تازۀ ولادیمیر پوتین، قرار است «شورای دفاع» فرانسه بار دیگر روز دوشنبه ساعت ۱۱ بامداد با حضور امانوئل ماکرون، رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد.
 
پیش از این در پی جلسۀ روز شنبه ۲۶ فوریۀ این شورا، فرانسه اعلام کرد که تحریم‌های مالی خود علیه روسیه را تشدید و به اوکراین تجهیزات دفاعی صادر می‌کند.
 
گفتگوی جو بایدن با متحدان آمریکا برای «هماهنگی» در ایجاد یک «واکنش واحد»
 
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه در یک کنفرانس تلفنی با حضور متحدان آمریکا شرکت خواهد کرد.
 
بنا بر اعلام کاخ سفید قرار است در جریان این گفتگوها، آخرین تحولات مربوط به جنگ اوکراین بررسی و «هماهنگی» لازم برای داشتن یک «واکنش متحد» در قبال روسیه ایجاد شود.
 
افت ۳۰ درصدی ارزش روبل روسیه
 
روبل، واحد پول روسیه روز دوشنبه و در پی اعمال تحریم‌های جدید از سوی قدرت‌های غربی علیه مسکو به دلیل حمله این کشور به اوکراین، حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داد.
 
اصابت موشک به محل دفن زباله‌های رادیو اکتیو در شهر کی‌یف
 
دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از اصابت موشک‌های جنگ اوکراین به محل دفن زباله‌های رادیواکتیو در شهر کی‌یف خبر داد. با این وجود به گفتۀ این مرکز، هنوز هیچ گزارشی مبنی بر انتشار مواد رادیواکتیو در این منطقه یا آسیب رسیدن به ساختمان تاسیسات دریافت نشده است.
 
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات اوکراین این موضوع را به سرعت به دفتر او اطلاع داده‌اند و آژانس امیدوار است که به زودی نتایج پایش رادیواکتیو در محل را دریافت کند.
 
یک روز پیش از این نیز در جریان درگیری‌ها، یک ترانسفورماتور الکتریکی در یکی دیگر از تأسیسات دفن زباله‌های رادیواکتیو در شهر خارکف آسیب دید.
 
اگرچه در این تأسیسات معمولاً موادی با سطح پایین رادیواکتیو مانند زباله‌های رادیواکتیو بیمارستان‌ها و صنایع دفن می‌شوند، اما گروسی هشدار می‌دهد که آسیب این سایت‌ها نیز «پیامد‌های بالقوه شدیدی برای سلامت انسان و محیط‌زیست» خواهد داشت.
 
شعبه اروپایی «اسبربانک» در آستانۀ ورشکستگی
 
بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه از «ورشکستگی یا ورشکستگی احتمالی» شعبۀ اروپایی «اسبربانک» که یکی از بزرگترین بانک‌های روسیه است، خبر داد.
 
علت این ورزشکستگی نیز برداشت‌های «قابل توجه» سپرده‌ها از سوی مشتریان در پی حمله روسیه به اوکراین و نگرانی از تحریم‌های وضع شده از سوی کشور‌های غربی است.
 
بنا بر اعلام ناظر بانک مرکزی اروپا، میزان قابل توجهی از پول سپرده گذاری شده در شعبه‌های «اسبربانک» در اتریش، کرواسی و اسلونی طی روز‌های اخیر برداشت شده و این احتمال وجود دارد که «اسبربانک» دیگر نتواند بدهی‌ها یا سایر تعهدات خود را که سررسید آن‌ها در آینده نزدیک خواهد بود بازپرداخت کند.
 
عربستان: به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند می‌مانیم
 
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که در تماس محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید شد که ریاض به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند خواهد ماند.

اوپک پلاس، ائتلافی از ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان و ده متحد آن‌ها به رهبری روسیه است.

خبرگزاری عربستان سعودی گفت: «در این تماس وضعیت اوکراین و تاثیر بحران بر بازارهای انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این راستا ولیعهد بر تمایل پادشاهی برای ایجاد ثبات و تعادل در بازارهای نفت و تعهد عربستان به اوپک پلاس تاکید کرد.»

تنها چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین که قیمت نفت خام را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانه، روز چهارشنبه یک نشست ویدئویی بین ۲۳ عضو ائتلاف اوپک پلاس برای بحث درباره افزایش احتمالی تولید برگزار خواهد شد.

اوکراین: ۳۵۲ غیر نظامی از جمله ۱۴ کودک کشته شده‌اند

وزارت کشور اوکراین می‌گوید که ۳۵۲ غیرنظامی اوکراینی در جریان تهاجم روسیه کشته‌ شده‌اند که در میان آن‌ها ۱۴ کودک نیز است. طبق این گزارش ۱۶۸۴ نفر دیگر از جمله ۱۱۶ کودک زخمی شده‌اند.

بیانیه روز یکشنبه وزارت کشور، هیچ اطلاعی درباره تلفات نیروهای نظامی اوکراین ارائه نمی‌دهد.

استرالیا تجهیزات نظامی به اوکراین می‌فرستد

استرالیا تجهیزات نظامی در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد تا در مقاومت این کشور مقابل تهاجم روسیه کمک کند.

در اطلاعیه روز دوشنبه ۲۸ فوریه دولت استرالیا جزییاتی درباره اینکه چه تجهیزاتی ممکن است ارسال شود، ارائه نشده است. با این حال این اقدام پس از پیشنهاد روز جمعه این کشور برای ارسال تجهیزات پزشکی و کمک سه میلیون دلاری به صندوق ناتو برای حمایت از این کشور محاصره شده صورت گرفت.

استرالیا روز پنجشنبه تحریم‌هایی را علیه بیش از ۳۵۰ مقام روس از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعمال کرده است.

استرالیا همچنین ۱۳ فرد و نهاد در بلاروس از جمله وزیر دفاع این کشور را در فهرست تحریمی خود قرار داده است. بلاروس از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند.

"روزی دشوار برای ارتش اوکراین"

ارتش اوکراین لحظاتی پیش درباره جنگ با نیروهای روسیه اطلاعات تازه‌ای منتشر کرد. بر اساس اعلامیه ارتش این کشور در صفحه فیس بوک خود، روز یکشنبه روز دشواری برای ارتش اوکراین بوده و" نیروهای روسیه به شلیک توپخانه خود به تمام جهات ادامه می‌دهند."

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسیه بردیانسک، یک بندر جنوبی اوکراین را تسخیر کرده‌اند. پیشتر ارتش اوکراین اعلام کرد که توانسته حمله‌ای علیه خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور را، دفع کند.

"جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اشغال اوکراین توسط روسیه"

در اقدامی نادر، شورای امنیت سازمان ملل متحد به برگزاری جلسه‌ای اضطراری در مجمع عمومی سازمان ملل برای گفتگو درباره اشغال اوکراین توسط روسیه رای داده است.

در این جلسه که قرار است روز دوشنبه انجام شود، تمامی ۱۹۳ عضو سازمان ملل اجازه پیدا می کنند تا نظر و موضعشان را درباره حمله روسیه به اوکراین اعلام کنند.

روسیه به عدم برگزاری این جلسه رای داد اما براساس یک قطعنامه سازمان ملل اختیار وتو کردن آن را نداشت.

این قطعنامه که "اتحاد برای صلح" نام دارد به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اجازه می‌دهد که اگر هر پنج عضو دائم شورای امنیت نتوانند برای حفظ صلح توافق کنند خواستار برگزاری جلسه‌ای در مجمع عمومی این سازمان شوند.

در کیف زندگی نمانده، همه چیز در آتش است

در روزگار صلح، دارینا در اوکراین برای کافه‌ها کیک می‌پخت.

دارینا ۳۱ ساله‌است و به تازگی ۸۰۰ کیلومتر راه را در سه روز طی کرده تا از کیف به مرز مجارستان برسد. همسرش کل این مسیر را رانندگی کرد تا او را به مرز برساند و بعد دوباره به اوکراین بازگشت تا به جنگ با نیروهای اشغالگر روسیه بپیوندد.

دارینا حالا در چادر صلیب سرخ در مجارستان منتظر است. او برای عبور از مرز ده ساعت روی پا در انتظار مانده. خسته است و سعی می‌کند موقع صحبت کردن جلوی گریه‌اش را بگیرد.

دارینا می‌گوید: "در کیف زندگی نمانده، پر از اشغالگران روس است که با تانک و موشک آمده‌اند. همه چیز در آتش است. وضع وحشتناکی است.

جاده پر از مردمی است که از آن سوی کشور آمده‌اند. از کیف، از خارکیف، خیلی از مردم جایی برای رفتن ندارند. ما در یک هتل کنار جاده بودیم. مردم با بچه‌های کوچکشان آمده بودند که برای خوابیدن ... "و بغضش می‌ترکد.

اینجا در مرز همه چیز با سرعت لاکپشت پیش می‌رود. مرزبان‌ها هر ساعت تنها به یک خودرو اجازه عبور می‌دهند. قطاری دراز از خودروها در انتظار عبور تا روستای بعد کشیده شده است.

همسر دارینا با تکست به او خبر داده است که توانسته در ده ساعت ۲۷۰ کیلومتر رانندگی کند و به لویو برسد. جاده‌ها از ترافیک قفل شده و سوخت کافی وجود ندارد.

سازمان‌های امداد در میان کسانی که از مرز اوکراین به مجارستان گریخته‌اند غذا توزیع می‌کنند.Image caption: سازمان‌های امداد در میان کسانی که از مرز اوکراین به مجارستان گریخته‌اند غذا توزیع می‌کنند.

دارینا بعد از ۲۰ ساعت بالاخره توانسته به چادر صلیب سرخ در مجارستان برسد.

'آماده باش هسته‌ای روسیه انحراف اذهان از واقعیت در اوکراین است'

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا می‌گوید قراردادن نیروهای بازدارنده هسته‌ای مسکو در حالت آماده باش "انحراف از واقعیتی است که در اوکراین جریان دارد."

آقای جانسون از مقاومت مردم اوکراین تقدیر کرد و گفت این استقامت ورای چیزی است که روسیه انتظارش را داشت.

نخست وزیر بریتانیا آنچه را که این روزها در قاره اروپا در جریان است یک فاجعه تمام‌عیار خواند و درباره مذاکرات احتمالی میان اوکراین و روسیه ابراز تردید کرد.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با برگزاری مذاکرات صلح میان دو طرف در مرز اوکراین و بلاروس موافقت کرده است.

با این همه آقای جانسون گفته است هیچ نشانه‌ای دال بر صداقت پوتین در صلح طلبی نمی‌بیند.

آقای جانسون از کلیسای جامع کاتولیک‌های اوکراین در لندن بازدید کرد.

آیا ترکیه راه رزم‌ناوهای روسیه را می‌بندد؟

تشکر ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از رجب طیب اردوغان و مردم ترکیه برای "منع عبور رزم‌ناوهای روسیه به دریای سیاه" در توئیتر دیروز خبرساز شد.

اما واکنش صریح و رسمی از ترکیه نیامد و برخی در این باره ابراز تردید کردند. رئیس جمهور ترکیه و آقای زلنسکی پیشتر در همان روز شنبه تلفنی صحبت کرده بودند اما در شرح رسمی که از این مکالمه منتشر شد اشاره‌ای به دو تنگه بسفر و داردانل نشده بود.

اکنون ترکیه می ‌گوید مفاد پیمان مونترو را به اجرا می‌گذارد که احتمال بسته شدن این دو آبراه را برای کشتی‌های نظامی روسیه بیشتر می‌کند.

بر اساس عهدنامه مونترو که در ۱۹۳۶ به امضا رسید، کنترل این دو تنگه در اختیار ترکیه است.

ترکیه در ضلع جنوبی، روسیه درشمال‌شرقی و اوکراین در ضلع شمالی دریای سیاه قرار دارند.

دریای سیاه برای دسترسی به آب‌های آزاد از طریق دریای مدیترانه، با دو تنگه به آن وصل می‌شود، تنگه بسفر که دریای سیاه را به دریای مرمره و تنگه داردانل که دریای مرمره را به دریای اژه وصل می‌کند.

براساس پیمان مونترو کشورهای اطراف دریای سیاه حق عبور آزاد از آن را "در زمان صلح" دارند اما می‌توانند در زمان جنگ اگر احساس خطر کنند جلوی عبور کشتی‌های رزمی را بگیرند.

مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه یکشنبه گفت: "ما به این نتیجه رسیده‌ایم که شرایط در اوکراین جنگی است و مفاد پیمان مونترو را شفاف به اجرا خواهیم گذاشت."

ترکیه عضو ناتوست اما از روسیه سامانه دفاع موشکی می‌خرد و از نظر انرژی و گردشگری هم به روسیه وابستگی دارد. اگر آنکارا تصمیم بگیرد راه کشتی‌های نظامی روسیه را ببندد می‌تواند نقطه عطفی در جنگ اوکراین باشد.

مهمترین پایگاه‌های دریایی روسیه یکی در شمال در دریای بالتیک است و یکی در جنوب در دریای سیاه.

روسیه در سال ۲۰۱۴ برای حفظ ناوگان دریایی خود در دریای سیاه، شبه‌جزیره کریمه را که طبق قوانین بین‌المللی خاک اوکراین است اشغال و ضمیمه خود کرد.

مقام اوکراینی: موشک‌هایی که از بلاروس پرتاب شده بود به فرودگاه اصابت کرد

آنتون هراشچنکو مشاور وزیر دفاع اوکراین گفت موشک‌هایی از خاک بلاروس به سمت اوکراین پرتاب شدند به فرودگاهی در شهر ژیتومیر برخورد کردند.

شلیک این موشک‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود هیات‌های اوکراین و روسیه قرار است در مرز بلاروس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. زمان این مذاکرات مشخص نبود.

بریتیش پترولیوم سهامش را از غول انرژی روسیه، روس‌نفت، خارج می‌کند

بریتیش پترولیوم از سهام خود در غول انرژی روسیه، روس نفت، خارج می‌شود.

این شرکت به خاطر سهام نزدیک به بیست درصدی خود تحت فشار دولت بریتانیا بود.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی و انرژی بریتانیا روز جمعه گفته بود "نگرانی" خود را با برنارد لونی، مدیر شرکت نفت در مورد حمله روسیه در میان گذاشته است.

هلگه لوند، رئیس هیات مدیره بریتیش پترولیوم در بیانیه‌ای گفت "حمله روسیه به اوکراین یک اقدام تجاوزکارانه است که پیامدهای غم‌انگیزی در سراسر منطقه دارد".

رئیس هیات مدیره‌ بی‌پی گفت که بی‌پی بیش از سی سال است که با همکاران روسی خود در روسیه مشغول فعالیت بود. با این حال، این اقدام نظامی نشان‌دهنده یک "تغییر بنیادین" است.

به گفته او، این اقدام نظامی سبب شد که هیات مدیره بی‌پی پس بررسی به این جمعبندی برسد که امکان ادامه همکاری با شرکت دولتی "روس‌نفت" وجود ندارد.

اتحادیه اروپا شماری از رسانه‌های روسیه را تحریم کرد

اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه آن چه که "ماشین اطلاعات نادرست" روسیه به دلیل حمله به اوکراین خواند اعمال کرده است.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که این اتحادیه دیگر اجازه نخواهد داد شبکه هایی مانند "روسیه امروز" که با عنوان RT شناخته می شوند و همچنین شبکه خبری "اسپوتنیک" برای کشورهای عضو این اتحادیه برنامه پخش کنند.

این ممنوعیت شامل تمامی شرکت های تابعه آن ها هم می شود.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: "آن ها دیگر اجازه نخواهند داشت تا دروغ های خود را برای توجیه جنگ با اوکراین و ایجاد تفرقه بین کشورهای اتحادیه اروپا منتشر کنند. این اتحادیه همچنین در حال تمدید تحریم های خود علیه بلاروس، متحد نزدیک روسیه است."

موشک‌هایی از خاک بلاروس به سمت اوکراین پرتاب شدند

مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید حدود ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی موشک‌های "اسکندر" از خاک بلاروس به سمت اوکراین شلیک شده‌ است.

شلیک این موشک‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود هیات‌های اوکراین و روسیه قرار است در مرز بلاروس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. زمان این مذاکرات مشخص نبود.

آنتون هراشچنکو این فیلم را در فیسبوک منتشر کرد و نوشت:

موشک‌هایی از نزدیکی "مازير" علیه اوکراین پرتاب شدند. "این بدان معناست که آنها مرگ را به جایی آورده‌اند... پس این همان آتش‌بسی است که ما داریم؟"

در بیانیه اوکراین پیشتر آمده بود که الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس مسئولیت اطمینان از این که تمامی هواپیماها، هلی‌کوپترها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس در طول سفر و مذاکره و بازگشت هیات اوکراینی روی زمین باقی بمانند را برعهده گرفته است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد دارد به اوکراین تسلیحات ارسال کند

اتحادیه اروپا اعلام کرده که قصد دارد ارسال تسلیحات به اوکراین را آغاز کند. این اولین بار در تاریخ این اتحادیه است که چنین اقدامی انجام می شود.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی که لحظاتی پیش برگزار شد گفت که که این "لحظه ای سرنوشت ساز" است.

او همچنین از مجموعه ای از تحریم های جدید علیه روسیه و بلاروس و ممنوعیت استفاده روسیه از حریم هوایی اروپا خبر داد.

مصر خواستار نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی بحران اوکراین شد

مصر خواستار تشکیل نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی بحران اوکراین شده است.

کشورهای عربی تاکنون دیدگاههای متفاوتی در این زمینه ابراز کرده اند.

شماری از کشورها از جمله قطر، اردن و کویت اصرار دارند که این مناقشه باید بطور مسالمت آمیز حل شود.

لبنان و دولت لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، تهاجم روسیه را محکوم کرده اند این در حالی است که سوریه به همراه شورشیان حوثی یمن حمایت خود را از روسیه اعلام کردند.

امارات متحده عربی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت روسیه رای ممتنع داد.

تظاهرات در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین

اعتراضات گسترده ای درپایتخت های اروپایی در مخالفت با حمله روسیه به اوکراین برگزار شده است.

برلین، لندن، مادرید، پاریس و آمستردام شماری از شهرهایی هستند که شاهد برگزاری اعتراضاتی گسترده بوده اند.

روسیه دسترسی به توییتر را محدود کرد

شرکت توییتر تایید کرده است که روسیه دسترسی به این سایت در برخی مناطق این کشور را محدود کرده است.شرکت توییتر شب گذشته با انتشار توییتی نوشت: "ما از محدودیت دسترسی برخی از کاربران در روسیه به توییتر باخبریم و برای امن و در دسترس نگه داشتن سرویس‌های خود تلاش می‌کنیم."پیش از این روز جمعه روسیه اعلام کرده بود در پی "سانسور" اخبار مربوط به این کشور در فیس‌بوک، دسترسی به این شبکه اجتماعی را محدود می‌کند.

 تظاهرات در سن پترزبورگ

یک گروه مستقل ناظر بر وضعیت حقوق بشر گزارش داد که در جریان اعتراضات ضد جنگ در ۴۴ شهر روسیه دستکم ۹۰۰ نفر بازداشت شدند.

بنابر گزارش گروه OVD-Info، برآورد می‌شود دستکم چهار هزار نفر از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین بازداشت شده‌اند.

تظاهرات مصادف با هفتمین سالگرد قتل بوریس نمتسوف، سیاستمدار مخالف و منتقد پوتین بود.

بنابر گزارش‌ها، امروز تظاهرکنندگان در مسکو مجاور یک بنای یادبود که در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد بازداشت شده‌اند. این بنای یادبود در همان جایی قرار دارد که در آن نمتسوف به ضرب گلوله کشته شد.

در گردهمایی بزرگ دیگری در سن پترزبورگ نیز پلیس تعدادی از معترضان را در مرکز شهر بازداشت کرده است. گمان می‌رود دستکم چند هزار متعرض در این تظاهرات حضور داشته‌اند.

دبیرکل ناتو: هشدار اتمی پوتین "خطرناک" است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت فرمان ولادیمیر پوتین به ارتش روسیه برای قرار دادن نیروهای هسته‌ای خود در بالاترین سطح آماده‌باش، "خطرناک" و "غیر مسئولانه" است.

ینس استولتنبرگ گفت که این فرمان به اقدام پرخواشجویانه رهبر روسیه در خصوص اوکراین می‌افزاید.

او به سی‌ان‌ان گفت "مشخص است وقتی این لفاظی‌ها را با عملیاتی که آنها در اوکراین انجام دادند، ترکیب کنید - یعنی تهاجم تمام عیار به یک کشور مستقل با حاکمیت ملی- این به جدیت وضعیت می‌افزاید".

منبع: یورونیوز، بی بی سی ...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
56
10
مرگ بر غرب و غربزده که منشا تمام جنگ‌ها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
...تا زمانی که غرب زنده است دیکتاتوری هایی مثل چین و روسیه توانایی بلعیدن کشورها رو ندارند.
اگر روزی غرب نابود شود یا باید در چین بردگی کنی یا سرباز پوتین در سایر کشورهایی
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
افول و ذلت سرمایه داری
ناشناس
| Spain |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
مرگ بر اشغالگر و نوکران وطن فروش ان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
هزاران درود بر روس بيطرف
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
7
47
وقتش رسیده دنیا روسیه رو از نقشه جهان پاک کرده و به قرنها آلودگی این نقشه خاتمه دهد.
پاسخ ها
roham orginal ~
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
وقتش رسیده شهامت پیدا کنی و با نام و هویت خودت نظرتو بدی...
roham orginal ~
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
مرگ سرمایه داری نزدیکه یعنی با توجه با این فعالیتها و دست و پا زدنهای نظیر شما و مهتر امریکا و کشورهای غربی ، کاملا میشه بهش امیدوار بود . اینکه هویت کسی رو میدزدی تا حرفی بر خلاف نظرش بزاری کار جسورانه ای نکردی و فقط خودت و اون چیزی رو که ازش حرف میزنی یا در واقع ازش دفاع میکنی رو لجن مال کردی . نمیدونم اینها رو میدونی یا نمیدونی ولی این رو از من داشته باش ، به این شکل بزرگ نمیشی که هیچ کوچکتر و ...هم به نظر میرسی
Roham no:1
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
زلنسکی ‏در هنگام سخنرانی آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۹، ‎خطاب به نمایندگان مجلس گفت:
من نمیخواهم عکس من را در دفتر کارتان بزنید؛ رییس‌جمهور پرتره، نماد یا بت نیست؛ به جای آن، تصاویر فرزندانتان را بالای سرتان بزنید تا هر زمان خواستید تصمیمی برای کشور بگیرید، به آنها نگاه کنید.
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
تمام اتشها از امریکا بلند میشود باید یکی جلو این امریکای کثیف بایستد پس چه کسی بهتر از جناب پوتین مرگ بر امریکا و کشورهای اروپائی که دنبه امریکا هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
8
43
مرگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
مرگ برملکه انگلیس مرگ بر تراامپ قاتل جنایتکار مرگ بر ناتو کودک کش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
9
37
یک سوال
آیا اگر آمریکا به ایران بگوید حق عضویت در پیمان شانگهای را ندارید ما می پذیرفتیم
پوتین زور می گوید و استقلال اوکراین را هدف قرار داده و به اروپا اعلان جنگ کرده و حالا باید منتظر عواقب آن باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
ناتو میخاهد تا ناکجاداباد گسترش پیدا کند همه رو جیره خوار خودش کند ناتو نابود بایدگردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
فهمیدی خودت چی گفتی الان که آمریکا پیمانی رو ما بخاطرش کلی تاسیسات نابود کردیم پاره کرده و خارج شد ینی اشکال نداره.خدای مغلطه
صفر یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
13
6
اگر مردم  چشمان خود را برتجربه جنگی خانمانسوز   ببندند تاریخ نخواهد بست که نزدیک به دو دهه قبل ائتلاف   امریکا اروپا  استرالیا و... انواع موشکها تا موشکهای گرما فشار حاوی اورانیم که بر مردم عراق فرود آوردند  ذرات اورانیم سرطانی را که در  بعضی شهرها مانند فلوجه عراق به حالت انفجاری رساند وبا وجود مقاومت مردم عراق حکومت عراق شکست وجنگ داخلی سالیان سال ادامه یافت وکشته شدن بیش از صدهاهزار غیر نظامی عراقی که همان هئیت ائتلاف امروز با فرستادن سلاح که منجر به  تههیج احساسات اوکراینیها بر عدم مذاکره اوکراین  با روسیه می گردد ومتاسفانه چندان    نجات مردم اوکراین از جنگ برای آنان در  اولویت نیست مگر خود ملت اوکراین
هرچندجنگ طولانی مدت وفرسایشی هزینه ان متقابل خواهد بود که مسلم فرار ناگهانی  سرمایه ها را در بر خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
0
8
سرانجام مجلس مشروطه چه شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
24
13
کسانی که امروز نگران اوکراین هستند چرا برای یمن و عراق و فلسطین نگران نشدند چرا به اشغالگری آمریکا تو خاور میانه اعتراضی ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
تفاوت اقدام یک کشور به کشورگشایی و حمله به یک کشور مستقل دیگه است. فراموش نکنیم همین اوکراین چند سال قبل درگیر جنگ داخلی و کودتا بود و 13 هزار نفر کشته شدن اما کسی مثل الان حساس نشد. چون جنگ داخلی فرق داره با کشورگشایی
اکب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
چون بعضی از هموطنانت از تجاوزبه یمن بیانیه محکومیت ندادن به خودت اجازه میدی پوتین انسان نما قتل عام کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
الان یمن درگیر جنگ داخلیه؟؟؟
عربستان و امارات با سلاح های امریکایی در یمن مشغول جنگ داخلی هستند؟ بس کنید این استانداردهای دوگانه رو. جنگ و اشغالگری بده و از اون بدتر اینه که در 5 روز گذشته به اندازه 5 سال برای اوکراین ماتم گرفتید ولی کشتار بیگناهان فلسطینی و یمنی رو جنگ داخلی می نامید! شرم بر نژادپرستی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
تو یمن یک گروه تروریست تمامیت خواه از خودشون هستن که دارن مردم رو قتل عام‌میکنن ..مردم عراق هم همچنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
۵:۲۵..بله جنگ‌داخلی در یمن در جریان هست...عربستان و امارات هم یمن مثل عراق برای ما عمق استراتژیک براشون محسوب میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
4
14
به نظرم پوتین داره یک هیتلر فیک از خودش میسازه .و تضادی با غرب نداره ولی الکی میگه من ضد ناتو هستم نمیدونم ضد امریکا هستم ..امپراطوری دورغ هست غرب .اینها را هیتلر میگفت .جملات اون را دزدیده بیشه را خالی دیده داره به نام خودش ثبت میکنه و. پشت پرده کاملا تقسیم شده هست این غنایم با امریکا و با اطلاع کامل امریکا اینها را میگه چون سهمش هست .گفته بزارید هیتلر جلوه کنیم در عوض من هم میزارم شما فلان کار را بکنید .یک ادم عقده ایی ...دروغ گو و نوکر امریکا و نوکر انگلیس هست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
5
19
روسیه هویت اصلی اش که دروغ و نیرنگ است برملا کرد و طرفداران روسیه را روسیاه کرد و ننگ بر پیشانی آنها خواهد ماند تا درس عبرت بگیرند و دل به روسیه نبندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
3
12
ارباب پوتین تون قرار بود ۲ ساعته اوکراین رو بگیره چی شد پ؟ دومین ارتش قدرتمند دنیا که میگفتن این بود؟؟ وقتی که پوتین شکست رو پذیرفت و با خفت و خواری از اوکراین بیرون رفت قیافه شما نوکران ارباب پوتین دیدن داره. فعلا که ۵۳۰۰ تا کشته داره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
فعلا تانکهاش گازوئیل تموم کردن!!
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
3
11
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی !!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
4
13
اوکراینی ها به جهان نشان دادند که حتی یک ابرقدرت اتمی هم نمی تواند در برابر یک ملت متحد پیروز شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین