کد خبر: ۷۵۷۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴

اعتراض چهارهزار دانشجو پزشکی نسبت به سهمیه مدیران در آزمون دستیاری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیش از چهار هزار تن از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه‌های سراسر کشور طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی نسبت به اعمال سهمیه مدیران برای آزمون دستیاری پزشکی، اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار دانشجویی آفتاب، در این نامه که به امضای بیش از چهارهزار تن از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، تهران، تبریز، زاهدان، کرمانشاه، بندرعباس، مشهد، زنجان و یزد رسیده است با اشاره به اعمال سهمیه مدیران در آزمون دستیاری پزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آنرا اقدامی خودسرانه از سوی این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

در این نامه دانشجویان از طرح دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گزینش دانشجویان پزشکی از بین فارغ‌التحصیلان کارشناسی سایر رشته‌ها سخن به میان آمده و از آن به عنوان اقدامی ناصحیح یادشده است.

در ابتدای نامه خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی بدون نام بردن از آقای حداد عادل چنین آمده است: « احتراماً چندی است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تغییراتی را در آموزش پزشکی اعمال کرده است که ما دانشجویان پزشکی به عنوان گروهی که این سیاست های جدید در موردشان اعمال می‌گردد، معتقدیم در آینده ای نه چندان دور باعث پسرفت آموزش پزشکی و به تبع آن آسیب شدید در بهداشت و درمان جامعه خواهد شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امتحان دستیاری سال قبل اقدام به ایجاد سهمیه جدید به نام «سهمیه مدیران» کرده است و بر مبنای آن یکصد و سی نفر دستیار را به دوره تخصص پزشکی راه داده است. این دستیاران از بین کسانی انتخاب شده اند که حداقل سابقه پنج سال مدیریت بهداشت و درمان را در مناطق محروم بر عهده داشته‌اند. در این اقدام غیرقانونی و توجیه ناپذیر چند نکته مستتر است. اولاً تاکنون نوع و شرایط سهمیه‌ها را در آزمون‌های ورودی، مجلس تعیین می‌کرده است. اما این بار وزارت بهداشت خودسرانه اقدام به ایجاد سهمیه مذکور نموده است. ثانیاً کسانی که سابقه مدیریتی دارند هیچ توجیهی وجود ندارد که از لحاظ علمی نیز صلاحیت ورود به دوره تخصص را داشته باشند و ثالثاً همانگونه که مستحضرید کمبود نیروی متخصص پزشکی در مناطق محروم به علت کمبود متخصص نیست، بلکه ناشی از توزیع نامناسب می‌باشد. و مورد چهارم اینکه هم اکنون در بسیاری از رشته های تخصصی پزشکی، نیروی متخصص نیاز جامعه به حد اشباع رسیده است و اگر اینگونه سیاست ها در افزایش پذیرش ادامه یابد، سرنوشت شغل متخصصان رشته پزشکی نیز به سرنوشت شوم پزشکان عمومی که آن نیز نتیجه سیاست‌های نادرست پیشینیان وزارت بهداشت بود، دچار می شود». 

در قسمت دیگری از این نامه آمده است:
«متأسفانه وزارت بهداشت به این هم بسنده نکرده است و در طرحی دیگر قصد دارد دانشجوی پزشکی را از مقاطع لیسانس پذیرش نماید و هدف از آن را انتخاب رشته پزشکی بر اساس شناخت عنوان کرده است. در صورتی که تحصیل در یک رشته کارشناسی به هیچ وجه نمی تواند شناختی را نسبت به رشته پزشکی ایجاد نماید که عواقبی چون سردرگمی دانشجویان، افزایش فارغ التحصیلان بیکار را در پی دارد». 

در پایان این نامه خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی آمده است:
«موارد ذکر شده در بالا بخشی از انبوه نگرانی‌های ما در مورد آینده رشته پزشکی و سلامت جامعه است که تاکنون اعتراضات و نگرانی‌های خود را به اشکال مختلف به سمع برنامه‌ریزان بهداشت و درمان این مملکت رسانده ایم ولی متأسفانه نه تنها جوابی نشنیده‌ایم بلکه هر روز شاهد آنیم که بر دامنه برنامه های نادرست در حوزه آموزش پزشکی افزوده می‌شود. لذا از حضرتعالی و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم با توجه به جایگاه قانونی خود، نسبت به رسیدگی به دغدغه های ما دانشجویان پزشکی اقدامات لازم مبذول فرمایید».

لازم به ذکر است تعداد افراد امضا‌کننده این نامه رو به افزایش می‌باشد و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سایر نقاط کشور نیز دانشجویان مذکور را همراهی می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین