کد خبر: ۷۵۸۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

اپیدمی چاقی می‌تواند از پاندمی کرونا خطرناک‌تر باشد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر به فکر اپیدمی چاقی نباشیم، در آینده نه چندان دور باید منتظر پاندمی مرگ ناشی از بیماریهای مرتبط با آن باشیم.
اپیدمی چاقی می‌تواند از پاندمی کرونا خطرناک‌تر باشد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بهنام‌رضا مخصوصی فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و چاقی، با بیان اینکه اپیدمی چاقی می‌تواند از پاندمی کرونا خطرناک‌تر باشد، اظهار کرد: کرونا در نهایت با واکسیناسیون کنترل می‌شود، ولی کنترل چاقی نیاز به سرمایه گذاری درازمدت فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد.

وی با بیان اینکه چاقی در حال حاضر یکی از مشکلات شایع جوامع امروزی است، افزود: شایعترین علل آن هم شیوه زندگی شهرنشینی و استفاده از غذاهای فست فود می باشد.

مخصوصی با بیان اینکه رد پای چاقی در بروز بسیاری از بیماری‌ها دیده می شود، اظهار کرد: سرطانهای پستان، کولون، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه، بیماریهای قلبی، سکته حاد قلبی، سکته مغزی، اختلالات متابولیک، دیابت، کبد چرب، بیماریهای انسدادی ریه، فشارخون، آسم، ناباروری، میگرن، بیماری های روحی و اخیراً کووید ۱۹ از جمله بیماری های مرتبط با چاقی هستند.

وی با بیان اینکه میزان چاقی در ایران از سال ۱۳۵۹ تاکنون پنج و نیم برابر شده، عنوان کرد: در کل می توان گفت حدود ۷۰ درصد ایرانیان اضافه وزن یا چاقی دارند.

مخصوصی با بیان اینکه در کودکان و نوجوانان نیز در 30 سال گذشته چاقی دو برابر شده، افزود: بر اساس آمار NHS از هر سه کودک، یک کودک چاق است که مشکلات متعدد روحی، روانی و تحصیلی برای آنان ایجاد می کند.

مخصوصی با بیان اینکه در چندسال اخیر روش‌های متعددی برای درمان چاقی به کارگرفته شده، عنوان کرد: مهمترین این روش ها تغییر شیوه زندگی( تغییر رژیم غذایی و ورزش)، درمانهای دارویی و اعمال جراحی است.

وی با بیان اینکه همه افراد چاق کاندیدای اعمال جراحی چاقی نیستند، گفت: شاخص توده بدنی یا "بی.ام.آی" مهمترین معیار تعیین کننده برای اعمال چاقی است.

وی با اعلام اینکه "بی.ام.آی" از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد برحسب متر به دست می آید، گفت: افرادی که "بی.ام.آی" بالای ۴۰ دارند یا افرادی که "بی.ام.آی" بالای ۳۵ و یکی ازبیماریهای مرتبط با چاقی می توانند کاندیدای مناسبی برای اعمال جراحی باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین