کد خبر: ۷۶۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

عوارض ایمپلنت دندان و روش‌های پیشگیری

ایمپلنت دندان امروزه به بهترین روش کاشت دندان و جایگزینی دندان از دست رفته تبدیل شده است و درمانی باموفقیت بالا و بصرفه است.
عوارض ایمپلنت دندان و روش‌های پیشگیری
آفتاب‌‌نیوز :

در این مطلب پس از آشنایی کوتاه با ایمپلنت دندان به سراغ بررسی خطرات و عوارض ایمپلنت دندان و همچنین راه‌های پیشگیری از عوارض ایمپلنت می‌پردازیم با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان پایه‌ای از جنس تیتانیوم است که براحتی درون استخوان و جای ریشه دندان قرار می‌گیرد و از ۳ قیمت تشکیل شده است که در نهایت تاج سرامیکی و سفید رنگ دندان روی آن قرار میگیرد و می‌توانید با طول عمر بالای این روش، سال‌ها از ایمپلنت دندان استفاده کنید.

معمولا افرادی که دندان خود را به دلایل مختلفی مثل پوسیدگی‌های زیاد، حوادث و یا شکستگی از دست می‌دهند، از نبود دندان خود و جای خالی آن احساس نارضایتی می‌کنند و این مسئله باعث تضعیف اعتماد به نفس و زیبایی افراد شود.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

معمولا عوارض ایمپلنت دندان بسیار کم است و این روش درصد موفقیت بسیار بالایی دارد. اما گاهی عوارضی بوجود می‌آید که دلایل مختلفی دارد و به دو دسته تقسیم می‌شوند. دو نوع عوارض ممکن است پیش بیاید:

عوارض بعد از جراحی ایمپلنت
عوارض طولانی مدت ایمپلنت
بعد از جراحی ایمپلنت دندان عوارضی ممکن است پدیدار شود که تا حدودی طبیعی و قابل تحمل است. عوارضی که بعد از جراحی ایمپلنت دندان بوجود می‌آیند عبارتند از: کمی درد بعد از جراحی – خونریزی لثه – تورم بعد از جراحی ایمپلنت و بروز حساسیت موقت

همچنین عوارضی بلند مدت ممکن است بوجود بیاید که باید حتما بررسی شود و عوارض مهمی هستند. بعد از کاشت ایمپلنت دندان و گذشتن ۱ الی ۲ هفته معمولا عوارض کوتاه مدت که در بالاتر ذکر کردیم بصورت کامل از بین می‌روند.

اما ممکن است پس از گذشت این مدت عوارضی مثل درد شدید ایمپلنت – خونریزی و سوزش – تورم و عفونت لثه – مشکلات سینوسی و یا لق شدن ایمپلنت دندان بوجود بیاید، که در این موارد حتما باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص ایمپلنت دندان خود مراجعه کنید.

بهتر است بدانید که یکی از دلایل محبوبیت روش ایمپلنت دندان مزایای این روش است. مزایای ایمپلنت دندان بسیار زیاد است و در مقابل عوارض ایمپلنت خیلی بیشتر است برای مشاهده مزایای ایمپلنت دندان به لینک زیر مراجعه نمائید.

راه‌های پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

مطلع کردن پزشک ایمپلنت از بیماری‌ها و حساسیت‌های خود
انتخاب متخصص ایملپنت دندان خوب و باتجربه
انتخاب ایمپلنت دندان باکیفیت
رعایت بهداشت دهان و دندان
عدم استفاده از دخانیات
در بعضی موارد در صورت انتخاب ایمپلنت دندان خوب و پزشک متخصص باتجربه، ممکن است ایمپلنت دندان ناموفق باشد و یا به اصطلاح ایمپلنت پس بزند که فقط در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف دخانیات بوجود می‌آید.

پس اگر ایمپلنت دندانی با قیمت ایمپلنت بالا و با کیفیت انتخاب کنید و یا بهترین متخصص ایمپلنت دندان و کلینیک دندانپزشکی را هم انتخاب کنید، ولی بیماری‌های زمینه‌ای مانند: دیابت و پوکی استخوان داشته باشید و یا در حال انجام شیمی درمانی باشید، ممکن است ایمپلنت دندان ناموفق باشد.

بیماری‌های تاثیرگذار در عدم موفقیت ایمپلنت

دیابت
اعتیاد
شیمی درمانی
پوکی استخوان
مشکل در سیستم انعقاد خونی
لازم بذکر است توجه داشته باشید که بهداشت دهان و دندان و رعایت نکات بهداشتی که متخصص ایمپلنت دندان متذکر می‌شوند و همچنین رعایت مصرف دخانیات و الکل، تاثیر زیادی در موفقیت و یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان دارند. همچنین با رعایت نکردن این موارد عوارض ایمپلنت دندان را زیاد خواهید کرد.

اگر عوارض ایمپلنت دندان بوجود آمد چه کنیم؟

اگر هریک از عوارض بلند مدتی که در بالاتر ذکر کردیم بوجود آمد باید هرچه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید و در صورت نیاز به مطب پزشک مراجعه کنید تا عکسبرداری و بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

اگر درد شدیدی احساس میکنید بهتر است از آرامبخش و قرص‌های مُسکن استفاده کنید تا مشکل ایمپلنت بررسی شود. همچنین اگر خونریزی داشتید بهتر است از گاز‌های پانسمان استریل استفاده کنید تا موقتا جلوی خونریزی را بگیرید و سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

اما گاهی ممکن است متوجه لق و شل شدن پایه ایمپلنت شده باشید که در این صورت هرگز نباید به آن فشار بیاورید و اگر پایه ایمپلنت و یا روکش آن از جای خود بیرون آمد قطعات را نزد خود نگه دارید و فورا به پزشک مراجه کنید.

مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید این است که عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان موقتی و گذرا هستند پس در صورت بوجود آمدن عوارضی که در بالاتر ذکر کردیم تا مدت زمان ۱ الی ۲ هفته طبیعی است و نیاز به نگرانی و حساسیت نمی‌باشد.

کاهش عوارض با ایمپلنت فوری

دندان‌های جلو نیز تاثیر زیادی در زیبایی و روابط اجتماعی افراد دارند که یکی از مهمترین روش‌ها برای کاشت دندان جلو، ایمپلنت دندان جلو می‌باشد که قیمت ایمپلنت دندان جلو کمی بالاتر از ایمپلنت‌های معمولی است و در این روش از ایمپلنت فوری استفاده می‌شود.

ایمپلنت دندان فوری روشی جدیدتر است که کاشت دندان در یکروز انجام می‌شود و به ایمپلنت یکروزه نیز معروف است. در ایمپلنت دندان فوری عمل کاشت دندان در یک جلسه درمانی انجام می‌شود و معمولا برای کاشت دندان‌های جلو استفاده می‌شود.

زیرا زیبایی دندان‌های جلو بسیار مهم است و پس از جراحی روکش دندانی موقت برای زیبایی دندان شما قرار میگیرد. پس از طی دوره نقاهت و آماده شدن روکش دندان اصلی در یک جلسه کوتاه دیگر روکش نهایی بر روی ایمپلنت دندان جلویی شما قرار داده می‌شود.

در روش ایمپلنت دندان فوری عوارض ایمپلنت دندان بسیار کاهش می‌یابد و روشی مطمئن‌تر بدلیل میزان تخریب و جراحی کمتر روی دندان است. ما باید توجه کنید که وجود بیماری‌های زمینه‌ای که در بالاتر ذکر کردیم، در هر نوع روشی باعث بروز عوارض ایمپلنت دندان می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین