کد خبر: ۷۶۰۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۵

چین: کلید بحران اوکراین در دست ناتو و آمریکاست

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا و ناتو به عنوان مقصران اصلی بحران اوکراین، کلید حل و فصل آن را نیز در دست دارند.
چین: کلید بحران اوکراین در دست ناتو و آمریکاست
آفتاب‌‌نیوز :

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت، کلید بحران اوکراین در دست ناتو و آمریکا است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این دیپلمات چینی در نشستی خبری گفت: «امیدواریم آمریکا و ناتو به‌عنوان مقصران بحران، بتوانند به تفکر درباره نقشی که در بحران اوکراین دارند بپردازند».

لیجیان افزود: «کلید حل و فصل بحران در اوکراین در دستان ناتو و به‌خصوص آمریکایی‌ها قرار دارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «آن‌ها باید صادقانه مسئولیت خود را پذیرفته و اقداماتی حقیقی را برای کاهش تنش انجام داده و به حل مشکلات و خاتمه درگیری در اوکراین در اسرع وقت بپردازند».

وی متذکر شد، بسیاری از کارشناسان بین‌المللی تأکید کرده‌اند که توسعه‌طلبی ناتو علیه روسیه «اشتباه بزرگی» است، اما واشنگتن این هشدار‌ها را نادیده گرفته و پنج بار در راستای گسترش ناتو به سمت شرق اروپا اقدام کرد.

لیجیان گفت: «تصمیم آمریکا برای توسعه ناتو به سمت شرق [اروپا]، مستقیماً با بحران کنونی در اوکراین مرتبط است».

این مقام چینی ضمن محکوم کردن ریاکاری غربی‌ها درخصوص نگرانی برای جان غیرنظامیان اوکراینی پرسید، چرا آن‌ها برای مرگ غیرنظامیان در عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین و یوگوسلاوی نگران نشدند؟

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) در نشست خبری با «دیمترو کولبا» همتای اوکراینی با اشاره به سفرش به کی‌یف و مسکو گفت: «امید ما برای رسیدن به آتش‌بس افزایش یافته است».

این مقام ترکیه‌ای درباره احتمال دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او گفت: «اگر مبنایی برای توافق بر مسائل موجود شکل گیرد و موجب نزدیکی دو کشور شود، احتمال دیدار روسای جمهور وجود خواهد داشت».

به نوشته کانال تلگرامی شبکه «راشا تودی»، یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) گفته است، توافق بر سر معاهده صلح با روسیه ممکن است بین چند روز تا یک و نیم هفته طول بکشد.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها با روسیه ادامه دارد، اما مسیر مذاکرات دشوار است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز گفت: «امضای سند [توافق]، مذاکره صریح درباره همه موارد و اجرای آن‌ها می‌توانند اتفاقاتی که در اوکراین در حال وقوع هستند بسیار سریع متوقف کند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین