کد خبر: ۷۶۱۲۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
دستکم شش کشته در گلوله‌باران یک مرکز خرید در کی‌یف

جنگ اوکراین| انتقاد شدید از «جنایات جنگی» پوتین در اوکراین

مقامات اوکراینی گفته‌اند که تقاضای روسیه مبنی بر تسلیم نیروهایشان در ماریوپل را نمی‌پذیرند. روز گذشته ارتش روسیه که این شهر بندری در دریای آزوف را تحت محاصره گرفته است از نیروهای اوکراینی خواسته بود سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تسلیم شوند.
جنگ اوکراین| انتقاد شدید از «جنایات جنگی» پوتین در اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد که نبرد بر سر کنترل‌ شهرها میان نیروهای روسی و اوکراینی همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که سازمان ملل گفته است دستکم ۹۰۰ غیرنظامی در جریان حمله روسیه کشته شده‌اند، آمار آوارگان اوکراینی که در نتیجه این نزاع از خانه‌های خود آواره شده‌اند از عدد ۱۰ میلیون نفر عبور کرده است.

همزمان تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به آتش‌بس تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

تازه‌ترین اخبار و تحولات مرتبط با حملۀ روسیه به اوکراین را در ادامه می‌خوانید(در حال به روزرسانی):

زلنسکی بر ضرورت «دیدار» با پوتین اصرار دارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بر لزوم انجام یک «ملاقات» «به هر شکلی که ممکن باشد» با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود برای «توقف جنگ» در اوکراین تاکید کرد.

زلنسکی در مصاحبه با یک پایگاه خبری آنلاین دولتی در اوکراین گفت: «معتقدم که بدون انجام این ملاقات نمی‌توان به طور کامل درک کرد که آن‌ها (روس ها) برای متوقف کردن جنگ آماده پذیرش چه چیزی هستند.»

بورل: اتحادیه اروپا برای دفاع از خود نیرو تشکیل می‌دهد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه به طرح تشکیل یک نیروی نظامیِ واحد متشکل از ۵ هزار جنگجو رای داد و متعهد شد که هزینه‌های نظامی خود را به نحوی افزایش دهد که بتواند تا سال ۲۰۲۵ به تنهایی امکان مداخله نظامی در مناطق بحران را داشته باشد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که «تجاوز نظامی روسیه لفاظی نیست و اتحادیه اروپا در خطر قرار دارد.»

این سخنان به تشکیل یک نیروی واکنش سریع اتحادیه اروپا اشاره دارد که از دو سال پیش تاکنون در قالب طرحی موسوم به «قطب‌نمای استراتژیک» در دست بررسی بوده و حالا ضرورت آن با وقوع جنگ در اوکراین بیشتر منطبق شده است.

زلنسکی: هرگونه «سازش» با روسیه به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک رسانه دولتی در کشورش برای نخستین بار از سازش با روسیه سخن گفت و تاکید کرد که هرگونه مصالحه در مذاکرات با طرف‌های روسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی در این خصوص تصریح کرد که به همه گروه‌های مذاکره کننده گفته است: «وقتی از تغییراتی صحبت می‌شود (که در یک توافق احتمالی گنجانده خواهد شد) و این تغییرات می‌تواند تاریخی باشد، ما از طریق برپایی همه‌پرسی در باره آن تصمیم خواهیم گرفت.»

وی در ادامه یادآور شد: «مردم باید در مورد برخی از اشکال سازش و مصالحه تصمیم بگیرند و اینکه این مصالحه‌ها چه موضوعاتی را در بر خواهند گرفت به گفتگو‌های ما با روسیه بستگی دارد.»

زلنسکی سپس به موضوع پذیرفته نشدن کشورش در ناتو که قبلا هم از کنار آمدن با آن سخن به میان آورده بود اشاره کرد و گفت: «همه ما قبلاً این را درک کرده‌ایم. ما (در ناتو) پذیرفته نشده‌ایم، زیرا آن‌ها (کشور‌های عضو ناتو) از روسیه می‌ترسند. همین. ما باید آرام باشیم و بگوییم: خوب، پس ضمانت‌های امنیتی دیگری لازم است.»

رئیس جمهوری اوکراین افزود: برخی از اعضای ناتو می‌خواهند ضامن امنیت (اوکراین) باشند (..) آن‌ها آماده انجام هر کاری هستند که در صورت عضویت ما در این ائتلاف باید انجام می‌دادند. من فکر می‌کنم این یک مصالحه عادی است.»

بایدن از شرکت‌های آمریکایی خواست در برابر حملات سایبری احتمالی روسیه هوشیار باشند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه از شرکت‌های آمریکایی خواست تا از خود در برابر حملات سایبری احتمالی روسیه که ممکن است در واکنش به تحریم‌های غرب علیه مسکو انجام شود، محافظت کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، تصریح کرد: «دولت من این هشدار‌ها را بر اساس مستندات رو به تحول سرویس‌های اطلاعاتی که حکایت از تدارک روسیه برای بررسی راه‌های مختلف انجام حملات سایبری دارد، تکرار می‌کند.»

هشدار کمیسر اتحادیه اروپا در باره قاچاق زنان و کودکان اوکراینی

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا روز دوشنبه نسبت به «خطر بزرگ» قاچاق زنان و کودکان اوکراینی هشدار داد.

«ایلوا یوهانسون» در این خصوص گفت: خطر قربانی شدن زنان و کودکان گریخته از جنگ و افتادن آن‌ها به دام قاچاقچیان انسان بسیار بزرگ است.

وی در جریان بازدید از استونی به خبرنگاران گفت که گزارش‌های زیادی در خصوص قاچاق این افراد در دست نیست، اما نگرانی بزرگ عمدتا به کودکان یتیم در اوکراین و خطر قاچاق کودکان آسیب‌پذیر و یا فرزند خواندگی اجباری آن‌ها مربوط می‌شود.

فرانسه ۸۵۰ میلیون یورو از اموال و دارایی‌های روسیه را مسدود کرده است

وزیر دارایی فرانسه از مسدود کردن ۸۵۰ میلیون یورو از اموال و دارایی‌های الیگارش‌های روسیه در کشورش خبر داده است.

برونو لومر روز یکشنبه با اعلام این مطلب به رسانه‌های فرانسوی گفته بود: از این میان ۱۵۰ میلیون یورو از پول‌های متعلق به روسیه در حساب‌های شخصی افراد، خطوط اعتباری و موسسات فرانسوی بلوکه و املاک و مستغلاتی مرتبط با ۳۹۰ ملک یا آپارتمان به ارزش ۵۳۹ میلیون یورو به همراه دو قایق تفریحی به ارزش ۱۵۰ میلیون یورو نیز توقیف شده است.

اوکراین از اسرائیل برای دفاع موشکی کمک خواست

شبکه خبری فرانس۲۴ با انتشار گزارشی ضمن اشاره به نبرد‌های سنگین روز یکشنبه میان ارتش روسیه و نیرو‌های اوکراینی بر سر کنترل شهر بندری ماریوپل اعلام کرد که کی‌یف از اسرائیل برای دریافت سامانه پدافند موشکی کمک خواسته است.

در این گزارش ادعا شده است که ولودیمیر زلنسکی مقامات اسرائیل را برای دریافت این کمک‌ها تحت فشار قرار داد است.

تهیه کننده معترض تلویزیون روسیه به «جاسوسی» متهم شد

ماجرای اعتراض یک تهیه کننده مخالف جنگ در تلویزیون هر روز با خبر‌هایی تازه ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. تازه‌ترین خبر در این خصوص کارزار بدنامی علیه وی است که به گفته فعالان رسانه‌ای در روسیه در حال افزایش است.

مارینا اووسیانوکوا که پیش‌تر ضمن دفاع از اقدام خود در به نمایش گذاشتن پلاکارد حاوی شعار ضد جنگ در جریان پخش زنده بخش خبری اعلام کرده بود باز هم این کار را تکرار خواهد کرد از سوی یکی از مسئولان ارشد شبکه تلویزیونی که وی در آن مشغول به کار است به «جاسوسی» متهم شده است.

این فرد مسئول مدعی شده که خانم اووسیانوکوا از سرویس‌های خارجی پول می‌گیرد و پیش از آن حرکت جنجالی با سفارت بریتانیا در ارتباط بوده است.

زلنسکی: اوکراین هیچ ضرب‌الاجلی را از روسیه نمی‌پذیرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی روسیه نمی‌پذیرد.

زلنسکی در گفتگو با یک پایگاه خبری اینترنتی در اوکراین تاکید کرد: «هیچ اولتیماتومی از جانب روسیه پذیرفتنی نیست. برای آنکه به اولتیماتوم‌های شما احترام گذاشته شود ابتدا باید همه ما را نابود کنید.»

به گفته رئیس جمهوری اوکراین، ارتش روسیه خواهان تسلیم شدن شهر‌های خارکیف، ماریوپل و کی‌یف شده است.

اوکراین پیش از این نیز تاکید کرده بود که به ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم شدنِ شهر در محاصره ماریوپل تن نخواهد داد.

پنتاگون از گسترش عملیات هوایی و دریایی ارتش روسیه در اوکراین خبر داد

یک مقام ارشد پنتاگون روز دوشنبه مدعی شد که ارتش روسیه به تازگی عملیات هوایی و دریایی خود را در اوکراین گسترش داده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که تصمیم برای افزایش عملیات هوایی و دریایی از سوی کرملین پس از مواجهه با مقاومت غیرقابل پیش‌بینی نیرو‌های اوکراینی اتخاذ شده که مانع پیش‌روی سریع نظامیان روس بوده است.

وی مدعی شد که این تصمیم طی بیست و چهار تا ۴۸ ساعت گذشته اجرا شده و جنگنده‌های روس طی روز گذشته دست کم ۳۰۰ سورتی پرواز انجام داده‌اند.

مسکو: مرکز خرید بمباران شده انبار اسلحه و مهمات بود

ارتش روسیه روز دوشنبه مدعی شد که مرکز خرید بمباران شده در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین یک انبار سلاح و مهمات بوده است.

وزارت دفاع روسیه با طرح این ادعا افزود که فروشگاه‌های مرکز تجاری یاد شده تخلیه شده و این مکان به انباری اسلحه و مهمات تبدیل شده بود.

در این بیانیه آمده است: «یک سکوی پرتاب راکت و یک پایگاه ذخیره مهمات که در یک مرکز تجاری فیرفعال قرار داشت شامگاه ۲۱ مارس با سلاح‌های دور برد هدف قرار گرفت و منهدم شد»

مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند در جریان بمباران شب گذشته این مرکز خرید که در شمال غربی کی‌یف واقع شده دست کم هشت نفر کشته شده‌اند.

روسیه از مذاکرات صلح با ژاپن کنار کشید

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات بر سر معاهده صلح با ژاپن را که به دلیل اختلافات ارضی میان دو کشور پس از جنگ دوم جهانی تا کنون ادامه داشت به دلیل مواضع توکیو در قبال بحران اوکراین متوقف کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه با «غیردوستانه» خواندن مواضع اخیر توکیو در قبال درگیری‌های نظامی در اوکراین اعلام کرد که مسکو در شرایط کنونی قصد ندارد به مذاکرات با ژاپن بر سر معاهده صلح باز گردد.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر اخیر خود به هند ضمن درخواست از دهلی نو برای شفاف کردن مواضع در قبال بحران اوکراین گفته بود که تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین «بنیان‌های نظم بین‌المللی» را متزلزل کرده است.

شطرنج‌باز روس به دلیل حمایت از تهاجم نظامی شش ماه محروم شد

استاد بزرگ شطرنج روسیه به دلیل حمایت از تهاجم نظامی کشورش به خاک اوکراین به مدت شش ماه از حضور در کلیه مسابقات بین‌المللی این رشته محروم شد.

سرگئی کاریاکین که سال ۲۰۱۶ با قهرمانی در مسابقات فیده برای کسب عنوان قهرمانی جهان به مصاف مگنوس کارلسن، نابغه نروژی و مرد شماره یک فعلی شطرنج جهان رفته بود از سوی کمیسیون اخلاق فدراسیون جهانی شطرنج به مدت شش ماه از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شده است.

در بیانیه فدراسیون جهانی شطرنج آمده است که اظهارات این شطرنج باز ۳۲ ساله روس در تایید تهاجم نظامی به خاک اوکراین، می‌تواند به شهرت و اعتبار این رشته ورزشی و یا فدراسیون جهانی لطمه وارد کند.

سرگئی کاریاکین که در حال حاضر هجدهمین رتبه در رده‌بندی جهانی رشته شطرنج را به خود اختصاص داده قرار بود ماه ژوئن در تورنمنت کاندیداتوری فیده در شهر مادرید شرکت کند.

تیراندازی به روی تظاهرکنندگان در شهر اشغال شده «خرسون»

ویدئو‌هایی که روز دوشنبه توسط دو رسانه محلی در اوکراین منتشر شد از تیراندازی به سوی شماری تظاهرکننده در «خرسون» شهری اشغال شده توسط نیرو‌های روسیه در جنوب این کشور حاکایت دارد.

خبرگزاری فرانسه با استناد به این منابع آورده است که در جریان تیراندازی با سلاح خودکار و نیز پرتاب گاز اشک‌آور به سوی تظاهرکنندگان مخالف اشغال شهر توسط نیرو‌های ارتش روسیه دست کم یک نفر مجروح شده است.

فرانس‌پرس در گزارش خود یادآور شده است که از این تصاویر هیچ نشانه‌ای مبنی بر جان باختن فردی بر اثر شلیک سلاح‌های خودکار دیده نمی‌شود.

خرسون با ۲۰۰ هزار نفر سکنه، نخستین شهر بزرگ اوکراین است که از ۲۴ فوریه گذشته، زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک این کشور تاکنون به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

گفتنی است که وزیر امور خارجه اوکراین نیز روز دوشنبه با انتشار ویدیوی تیراندازی به روی تظاهرکنندگان در شهر خرسون از نیرو‌های ارتش روسیه به عنوان «جنایتکاران جنگی» نام برد.

کی‌یف از پکن خواست برای یافتن راه‌حل پایان جنگ «نقش مهمی» ایفا کند

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه از چین خواست برای یافتن راه حل پایان درگیری‌های نظامی با روسیه در کشورش «نقش مهمی» ایفا کند.

وزیر امور خارجه در پیامی که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد تاکید کرد: «ما با موضع پکن در مورد لزوم یافتن راه حل سیاسی برای جنگ علیه اوکراین همراه هستیم و از چین به عنوان یک قدرت جهانی می‌خواهیم که نقش مهمی در این تلاش‌ها ایفا کند.»

مسکو: بایدن روابط روسیه با آمریکا را «تا لبه پرتگاه» پیش برده است

روسیه روز دوشنبه پس از احضار سفیر ایالات متحده در مسکو، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که با اظهاراتی «بی‌ارزش» علیه ولادیمیر پوتین، روابط دو کشور را تا مرز قطع کامل و «لبه پرتگاه» پیش برده است.

وزارت امور خارجه روسیه پس از احضار سفیر ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات اخیر آقای بایدن، بویژه بخشی از آن که ولادیمیر پوتین به دلیل تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین به عنوان «جنایتکار جنگی» معرفی شده «در شان یک دولتمرد عالی رتبه» نیست.

فعالیت فیس‌بوک و اینستاگرام در روسیه به دلیل «افراط گرایی» ممنوع اعلام شد

دادگاهی در مسکو روز دوشنبه فعالیت دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام را به دلیل آنچه «افراط‌گرایی» خوانده شده، ممنوع اعلام کرد.

در بخشی از سخنان قاضی دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده که توسط خبرگزاری‌های روسیه منعکس شده آمده است: «ما به درخواست دادستانی مبنی بر ممنوعیت فعالیت شرکت متا، شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام، پاسخ مثبت می‌دهیم.»

بر اساس حکم دادگاه، اپلیکیشن پیام رسان واتس‌اپ که متعلق به شرکت متا می‌باشد، مشمول این اقدام قانونی قرار نمی‌گیرد.

افزایش ۵ درصدی بهای نفت

مناقشه جاری در اوکراین که با تلاش ارتش روسیه برای پیشروی به سوی کی‌یف و تصرف شهر‌های بزرگ این کشور همراه شده، همچنان بر روند افزایش قیمت جهانی نفت تاثیر‌گذار است.

خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود در این خصوص از افزایش پنج درصدی هر بشکه نفت «برنت» و نفت «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا خبر داده است.

کی‌یف ضرب‌الاجل کرملین برای تسلیم شدن ماریوپل را نپذیرفت

اوکراین روز دوشنبه ضرب‌الاجل کرملین برای تسلیم شهر محاصره شده ماریوپل را که همچنان در برابر حملات ارتش روسیه و نیرو‌های جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو مقاومت می‌کند، رد کرد.

به گفته ژنرال میشل یاکولف، معاون سابق رئیس ستاد نیرو‌های متحد در اروپا، نظامیان مسکو به دلیل مشکلات تدارکات و پشتیبانی که از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها کاسته به کندی در حال پیشروی به سوی اهداف تعیین شده در خاک اوکراین هستند.

از سوی دیگر جدایی‌طلبان شرق اوکراین که در نبرد‌ها جاری در این مناطق با نیرو‌های ارتش روسیه مشارکت دارند اعلام کرده اند به زودی شهر ماریوپل را به تصرف کامل در خواهند آورد.

بیش از ۳ میلیون نفر تاکنون از اوکراین گریخته‌اند

بر اساس آمار تازه‌ای که سازمان ملل متحد روز دوشنبه منتشر کرد، نزدیک به ۳ میلیون و پانصد هزار نفر

از شهروندان اوکراین از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به کشورشان در روز بیست و چهارم فوریه تاکنون از کشور گریخته و به دنبال پناه در دیگر کشور‌ها هستند.

این در حالیست که فیلیپو گراندی، کمسیر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان روز یکشنبه اعلام کرده بود که حدود ۱۰ میلیون نفر از ساکنان اوکراین که بیش از یک چهارم جمعیت این کشور را در مناطق تحت کنترل کی‌یف تشکیل می‌دهند به دلیل جنگ ویرانگری که روسیه علیه کشورشان به راه انداخته خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش تازه سازمان ملل متحد، حدود ۹۰ درصد از افرادی که از اوکراین گریخته‌اند زن و کودک هستند؛ اوکراینی‌های ۱۸ تا ۶۰ سال هر لحظه ممکن است برای مقابله با متجاوزان به کشورشان فراخوانده شوند و اجازه خروج از کشور را ندارند.

به گزارش یونیسف، در میان افرادی که برای نجات جان خود و نزدیکانشان از کشور گریخته‌اند بیش از ۱.۵ میلیون کودک دیده می‌شود.

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است که حدود ۱۸۶ هزار تن از افرادی که از اوکراین گریخته‌اد شهروند‌های کشور‌های ثالث بوده‌اند.

اروپا پس از جنگ دوم جهانی هیچگاه شاهد چنین هجوم سریعی از سوی پناهندگان نبوده است.

دفتر بوریس جانسون: روسیه پشت سر تماس‌های دروغین با وزرای بریتانیا بوده است

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد دولت روسیه مسئول تماس‌های دروغین با شماری از وزرای کابینه بریتانیا بوده است.

پیشتر در هفته گذشته تماس‌هایی مشکوک با دفاتر بن والاس وزیر دفاع و پریتی پاتل وزیر کشور بریتانیا گرفته شده بود که در آن‌ها به دروغ وانمود می‌شد نخست‌وزیر اوکراین پشت خط قرار دارد.

دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، جزئیات بیشتری از این تماس‌ها منتشر نکرده است.

مقامات انگلیسی می‌گویند هدف روسیه از این تماس‌ها احتمالا ضبط جملات وزرای بریتانیایی و استفاده از آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی بوده است.

اصابت موشک به مرکز تجاری در کی‌یف

تصاویر منتشره حمله شب گذشته به یک مرکز تجاری در شمال غربی کی‌یف را نشان می‌دهد.

مقامات اوکراینی می‌گویند دستکم ۸ نفر طی این حمله ارتش روسیه کشته شده‌اند.

اعلام مقررات جدید منع رفت و آمد در کی‌یف

مقامات کی‌یف پایتخت اوکراین مقررات منع رفت و آمد در این شهر را برای ۳۵ ساعت صادر کردند.

بنا بر اعلام مسئولان شهری این وضعیت از ساعت ۲۰ امشب تا ساعت ۷ صبح چهارشنبه ادامه خواهد داشت و هرکسی که در خیابان‌ها بدون برگه عبور ویژه یا در مسیری غیر از رفتن به پناهگاه دیده شود، «دشمن محسوب خواهد شد».

پیشتر در شب گذشته موشکباران یک مرکز تجاری در شمال غربی شهر دستکم ۸ کشته برجا گذاشت.

نخست‌وزیر جمهوری چک: ولادیمیر پوتین در حال ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین است

پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک، گفته است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین است.

آقای فیالا در ادامه خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر برای متوقف کردن ولادیمیر پوتین شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین از اتحادیه اروپا خواست هرگونه تجارت با روسیه را متوقف کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه در پیامی ویدئویی از اتحادیه اروپا و به‌ویژه آلمان خواست تا کلیه روابط تجاری با روسیه به خصوص در زمینه منابع انرژی را متوقف کند.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «پولی برای اشغالگران نفرستید، همه بنادر خود را به روی آنها ببندید، کالاهای خود را برای آنها ارسال نکنید، منابع انرژی‌شان را دریافت نکنید. بدون تجارت با شما، بدون شرکت‌ها و بانک‌های شما، روسیه پول بیشتری برای این جنگ نخواهد داشت.»

اظهارات آقای زلنسکی همزمان با نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه بیان می‌شود. قرار است در این جلسه تحریم‌های جدید احتمالی علیه مسکو به بحث گذاشته شود.

کشورهای اروپایی که به شدت به صنعت نفت و گاز روسیه وابسته هستند تا کنون تحریم این بخش مهم از اقتصاد روسیه را رد کرده‌اند. آلمان از جمله کشورهایی است که به دلیل مخالفتش با تحریم‌ گاز روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

جوزپ بورل حمله روسیه به ماریوپل را «جنایت جنگی بزرگ» خواند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت ویرانی‌های انجام شده توسط ارتش روسیه در شهر محاصره‌شده ماریوپل در اوکراین یک «جنایت جنگی بزرگ» است.

وی پیش از جلسه دیدار با وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های جدید علیه مسکو گفت: «آن‌چه در ماریوپل اتفاق می‌افتد یک جنایت جنگی بزرگ است. بمباران‌های کور شهر را ویران می‌کند و همه را می‌کشد.»

نماینده پارلمان اوکراین: روسیه می‌خواهد با گرسنگی دادن، ماریوپل را وادار به تسلیم کند

دیمیترو گورین، نماینده اهل ماریوپل در پارلمان اوکراین، گفت روسیه در تلاش است با محاصره و گرسنگی دادن به این شهر ۳۰۰ هزار نفری آن را وادار به تسلیم کند.

او با بیان اینکه روسیه جلوی ورود کاروان‌های بشردوستانه به شهر را گرفته است، گفت: «اکنون به وضوح می‌بینیم که هدف روس‌ها ایجاد گرسنگی در شهر برای تحکیم موقعیت خود در روند دیپلماتیک است. اگر شهر تسلیم نشود، که تسلیم هم نخواهد شد، آن‌ها نخواهند گذاشت مردم از آنجا خارج شوند.»

زلنسکی: اورشلیم مکانی مناسب برای دستیابی به صلح است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با اشاره به مذاکرات با روسیه گفت شهر اورشلیم را «مکانی مناسبی برای دستیابی به صلح» می‌بیند.

رئیس‌جمهور اوکراین در ویدئویی که در تلگرام منتشر کرد گفت: «نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش است راهی برای مذاکره با روسیه بیابد و ما از او سپاسگزاریم. امیدواریم با تلاش‌هایش دیر یا زود بتوانیم گفتگوها با روسیه را آغاز کنیم. شاید در اورشلیم، چرا که مکان مناسبی برای دستیابی به صلح است.»

زلنسکی که اصالتی یهودی دارد پیشتر در یک سخنرانی در پارلمان اسرائیل با انتقاد از موضع دولت اسرائیل از نمایندگان این کشور خواسته بود به صراحت از اوکراین دربرابر روسیه حمایت کنند.

اسرائیل بارها درخواست‌های کی‌یف برای کمک نظامی را رد کرده است، با این حال نفتالی بنت چندین بار کوشیده با تماس با مقامات ارشد اوکراین و روسیه نقشی میانجی را در بحران اخیر ایفا کند.

دستکم شش کشته در گلوله‌باران یک مرکز خرید در کی‌یف

گلوله‌باران یک مرکز خرید در کی‌یف در ساعات پایانی یکشنبه شب دستکم ۶ کشته برجا گذاشت.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه انفجار در مرکز خرید رتروویل در شمال غربی پایتخت رخ داد و طی آن طبقات پایینی این ساختمان تجاری ویران شد.

نیروهای آتش‌نشانی و امدادرسانی در صبح دوشنبه همچنان در حال جستجوی قربانیان دیگر احتمالی در زیر آوار هستند.

نیروهای ارتش روسیه در بیرون پایتخت حضور دارند و چندین هفته است با گلوله‌باران مناطق شهری در تلاش برای کامل کردن محاصره کی‌یف هستند.

جو بایدن به لهستان می‌رود

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به لهستان سفر خواهد کرد تا درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین و بحران بشردوستانه در این کشور به رایزنی بپردازد.

آقای بایدن در این سفر با آندری دوژا، رئیس‌جمهور لهستان، در ورشو دیدار خواهد کرد. ملاقات مقامات ارشد ایالات متحده و لهستان بر سر موضوع اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها حاکیست از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه بیش از ۲ میلیون پناهجو از اوکراین وارد لهستان شده‌اند.

لهستان یکی از کشورهای عضو ناتو و از اصلی‌ترین مسیرهای تدارکاتی برای انتقال تجهیزات و کمک‌های کشورهای غربی به داخل اوکراین محسوب می‌شود.

اوکراین درخواست روسیه برای تسلیم ماریوپل را رد کرد

مقامات اوکراینی گفته‌اند که تقاضای روسیه مبنی بر تسلیم نیروهایشان در ماریوپل را نمی‌پذیرند.

روز گذشته ارتش روسیه که این شهر بندری در دریای آزوف را تحت محاصره گرفته است از نیروهای اوکراینی خواسته بود سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تسلیم شوند.

با این حال ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، با رد این پیشنهاد گفت: «هیچ صحبتی از تسلیم و زمین گذاشتن سلاح‌ها وجود ندارد. ما قبلاً این موضوع را به طرف روسی اطلاع داده‌ایم.»

پیوتر آندریوشچنکو، شهردار ماریوپل، نیز مدت کوتاهی پس از ارائه طرح تسلیم نیروها آن را رد کرده و ضمن اعلام اینکه شهر تا آخرین سرباز مقاومت خواهد کرد گفت برای پاسخگویی و «لعنت فرستادن به روس‌ها» نیازی به صبر کردن تا مهلت صبح نیست.

رد درخواست روسیه در حالی صورت می‌گیرد که نبردهای سنگین در شهر ادامه داشته است. مسکو گفته بود در در صورت پذیرش درخواست تسلیم ماریوپل اجازه خواهد داد کاروان‌های امدادرسانی وارد شهر شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
6
16
مرگ بر روسیه، پوتین و مزدورانش
akbar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
16
4
آمریکا تا سه سال آینده نابود می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
خاطر جمع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس 1
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
خلاف بعرض رسوندن، برای روسیه همچین قراری گزاشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
چطور؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
1
9
فقط مرگ بر پوتین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین